ארדן מבהיר: מיזוג בזק-yes - רק לאחר שוק סיטונאי

לפני שיאשר את הגדלת אחזקות בזק ב-yes, שר התקשורת מבהיר כי על בזק לאפשר למתחרים שימוש בתשתיותיה בצורה משביעת רצון

מי שחשב שהחלטת רשות ההגבלים העסקיים לאפשר את מיזוג בזק-yes (יותר מדויק לומר הגדלת האחזקות של בזק ב-yes) תסלול את הדרך, התבדה כנראה. ל"גלובס" נודע כי שר התקשורת גלעד ארדן הבהיר שלא יהיה מיזוג כזה מבלי שיושלם מיסודו של שוק סיטונאי, כלומר שבזק תאפשר שימוש בתשתיותיה למתחרים בצורה משביעת רצון.

ארדן הבהיר שזהו תנאי חד משמעי, שכן למיזוג של בזק ו-yes יש השלכות גדולות על כל שוק התקשורת ושוק הטלוויזיה, ולכן מבלי שהתחרות בשוק תתפוס אחיזה דרך השוק הסיטונאי, הוא לא יאפשר את המיזוג הזה.

העמדה של ארדן מהווה שינוי מהותי בעמדת משרד התקשורת שלאורך השנים האחרונות תמך במיזוג (אם כי אף פעם לא ציין באיזה תנאים). ארדן משרטט כעת קו ברור לאישור המיזוג שגם אם יתאפשר מבחינה פיננסית בגלל האישור שנתנה רשות ההגבלים, הרי שמבחינה תפעולית המיזוג תלוי באישורו, והוא כאמור, עומד על כך שבזק תאפשר שימוש בתשתיותיה במחיר תחרותי למתחרים.

לארדן יש כמה אופציות כרגע מול בזק. הוא יכול לאפשר את המיזוג מבחינה פיננסית, אבל למנוע אותו מבחינה תפעולית, כלומר לא לאפשר מיזוג בפועל של מכירות וטכנאים וכיוצא בזה, ולהותיר את ההפרדה המבנית בין החברות על כנה. אופציה שנייה - הוא יכול למנוע את המיזוג מבחינה פיננסית, שהרי כל שינוי באחזקות אמצעי השליטה מחייב אישור שלו. על כל פנים, בידי ארדן הכוח לאשר את המיזוג בכל צורה ודרך.

בשבוע שעבר פרסמה רשות ההגבלים העסקיים את תנאי המיזוג וקבעה כי הוא יאושר בתנאים. במקביל, הודיעה הרשות שבכוונתה לצאת בשימוע ציבורי לשמיעת עמדות והתנגדויות. עמדת הרשות בפרסום השימוע היא חריגה מאד ולא זכור בשנים האחרונות אישור מיזוג בפרסום שימוע. בחודשים האחרונים פנתה הרשות לשמיעת עמדות כל השחקנים הגדולים בשוק התקשורת לגבי המיזוג, ולפיהן גבשה את תנאי המיזוג.

כך, שהסיבה לפרסום השימוע נעוצה ככל הנראה בסוגיית המשמעות הכבדה שיש למיזוג כזה על השוק ולכן כדי להיות זהירים, הרשות רוצה לבדוק שהיא ניצבת על קרקע בטוחה, או שזו דרך שתאפשר לה חזרה מאישור המיזוג למקרה שהגיעה למסקנות לא נכונות. כך או כך, מדובר במהלך חריג שלא זכור שני לו בשנים האחרונות.