גוברים הדיבורים על רכישת טבע, מיזוג או כניסת משקיע

אנליסט ב-S&P: "אנשים מחכים שהחברה תעשה משהו; הם מבינים שיש צורך בצעדים דרסטיים; ייתכן שיחשפו עסקה בקרוב" ■ בטבע שומרים על שתיקה

בזמן שמדדי המניות בוול סטריט דעכו אמש (ג'), מניית טבע עלתה באופן חריג יחסית ב-2%. לצד הודעת החברה על הוובינר הידוע ב-4 בדצמבר, בה תחשוף פרטים על תוכנית תרופות ה-NTE שלה, פורסמה כתבה רחבה בסוכנות בלומברג על האפשרות שטבע תתמזג עם חברת תרופות גנריות ביום שאחרי הקופקסון.

האנליסט רוני גל מבית ההשקעות ברנשטיין העלה את אפשרות המיזוג בסקירה שפרסם בשבוע שעבר. הוא טען כי אם טבע לא תצליח להציף ערך לבעלי המניות בעצמה ולא תמנה מנכ"ל בקרוב, הסבירות למיזוג עם חברת תרופות גנריות אחרת כמו מיילן או ואלנט (סימול: VRX) תעלה. בבית ההשקעות מטריקס אדווייסורס הוסיפו כי טבע עלולה להפוך לטרף בפני משקיע אקטיבי שינסה לנצל את מצבה.

לפי בלומברג, מניית טבע נסחרת במכפיל המכירות הנמוך ביותר אי פעם - 1.56. אנליסטים מעריכים שהכנסות החברה יירדו השנה לראשונה מזה שני עשורים.

"אנשים מחכים שהחברה תעשה משהו", אמר הרמן ספטלס, אנליסט ב-S&P. "צריך יותר מ'עסקים כרגיל' כדי להחזיר את הספינה הזו לדרך הצמיחה. טבע מבינה כעת שיש צורך בצעדים יותר דרסטיים. ייתכן שהיא תחשוף עסקה עם חברה אחרת".

בסקירה שפרסם ברנשטיין הוא ציין כי מיזוג עם חברה אחרת בסדר גודל דומה לטבע יביא לחיסכון של 4 מיליארד דולר בשנה. מהלך זה יהיה כרוך לדבריו בקיצוץ מהותי בהוצאות ובמעבר של מטה טבע מישראל למקלט מס, תוך סגירת פעילויות בישראל. במילים אחרות, טבע תחדל להיות ישראלית.

בימים האחרונים צוברת תיאוריית המיזוג תאוצה, כאשר יותר ויותר אנליסטים מדברים על כך באופן גלוי. גורמים בטבע סירבו להשיב לשאלת בלומברג האם החברה שוקלת בימים אלה רכישה או מיזוג.

דייוויד כץ, מנהל השקעות בכיר במטריקס אדווייסורס המחזיק במניות טבע ומנהל נכסים ב-950 מיליון דולר, מעלה את האפשרות שטבע תהפוך לטרף בידיו של משקיע אקטיבי, שינצל את חולשת המניה והמצב הפגיע בו נמצאת טבע, ירכוש נתח מהחברה וידחוף לשינוי מהותי בטבע - מהלך שצפוי להיטיב עם המניה.

"ישנה אפשרות שמישהו ילחץ על הדירקטוריון להציף ערך לבעלי המניות", אמר כץ בראיון טלפוני לבלומברג. "אם הדירקטוריון לא יעשה משהו בקרוב, טבע תהיה פגיעה בפני מישהו שינצל את המצב הנוכחי בו מניית טבע זולה מאוד".

בחודש מאי רכשה חברת התרופות אקטביס את וורנר צ'ילקוט לאחר שדחתה הצעה ממיילן ולאחר שהמגעים למיזוג עם ואלנט לא הצליחו כיוון שהצדדים לא הסכימו על המחיר - כך חשפה סוכנות בלומברג בזמנו. ואלנט נסחרת לפי שווי של 35 מיליארד דולר, דומה לזה של טבע.

אפשרויות אחרות שאנליסטים מעלים הם ביצוע רכישה גדולה ע"י טבע, אולם בבית ההשקעות מקסים טענו כי לחברה אין הרבה מרחב תמרון נוכח החובות הגדולים של החברה אל מול קופת המזומנים שלה. לטבע יש 1.15 מיליארד דולר במזומן וחוב של 12.6 מיליארד דולר, נכון לרבעון השלישי.

אנליסטים מתייחסים גם לצנרת המוצרים של טבע כמנוע צמיחה עתידי שיחליף את הקופקסון. דייוויד מריס, אנליסט בבנק מונטריאול, טוען כי טבע צריכה להתמקד בפיתוח תרופות המקור שלה: "יש להם כמה יהלומים בצנרת ושוק ההון מתעלם מזה כרגע. יש שם ערך נסתר".

על דבר אחד מסכימים האנליסטים: מניית טבע זולה. האנליסט אדם שטראוס מקרן אפלסיד מכנה את מניית טבע "זולה מאוד", והוא עצמו מחזיק במניה. הוא טוען כי המחיר הזול שלה ימשוך הצעות רכישה לחברה: "אני בטוח שחברות אחרות בוחנות את טבע וחושבות שזו חברה טובה לרכוש".