יאיר לפיד: "זה הסכם רע. איראן לא מפרקת אף צנטריפוגה"

נפתלי בנט: "ההסכם מותיר את איראן כמדינת סף עם יכולת פריצה לנשק גרעיני. איראן הייתה על הקרשים, וברגע האחרון המערב הרים אותם מהקרשים. ישראל לא מחויבת להסכם, ואנחנו נגן על עצמנו בכל האמצעים"

שר האוצר יאיר לפיד התראיין הבוקר (א') לגלי צה"ל ודיבר על ההסכם שנחתם בין איראן ו-6 המעצמות. לפיד אמר כי "ההסכם רע. אני מודאג פעמיים, פעם אחת מההסכם והמשמעויות שלו ואני מודאג גם מכיוון שאיבדנו את הקשבת העולם. תפקידנו הוא להיות אלה שמזהירים. יש לנו 6 חודשים שבסופם אנחנו צריכים להיות במצב שהאמריקאים מקשיבים לנו כמו שהקשיבו בעבר".

- יש לנו חלק בזה.

"הייתה פה ברירה - לצעוק או לשתוק. בכל מקרה הבחירה לא פשוטה. לא היו לנו כאן ברירות טובות. צריך היה מהרגע הראשון לעבוד באינטימיות יותר עם האמריקאים".

- אפשר היה אולי לשפר את ההסכם הזה אם היחסים שלנו אם האמריקאים היו יותר טובים?

"ראש הממשלה עשה ככל יכולתו. בסופו של דבר יש לנו הסכם שהוא לא טוב. כעת אנחנו צריכים לדאוג שההסכם הסופי יהיה טוב יותר, כי זה רק שלב ביניים. ההסכם לא מפרק צנטריפוגה אחת, ויש להם 19 אלף צנטריפוגות. העולם רצה הסכם".

- האמריקאים הפקירו אותנו?

"כן הקשיבו לנו, יותר ממה שהשתקף בתקשורת. אבל דעתינו לא התקבלה כי לא מפרקים את הצנטריפוגות. נקודות המבחן רבות בזמן הקרוב, כמו למשל הידוק הפיקוח. זה עסק מורכב ונעקוב אחרי זה".

גם שר הכלכלה נפתלי בנט הגיב בראיון לגלי צה"ל על ההסכם ואמר כי "בקרב הזה לא הצלחנו אבל המערכה עוד ארוכה עם הרבה מימדים. המצב מורכב".

- האם ישראל חופשיה לפעול?

"ההסכם מותיר את איראן כמדינת סף עם יכולת פריצה לנשק גרעיני. איראן הייתה על הקרשים, וברגע האחרון המערב הרים אותם מהקרשים. ישראל לא מחויבת להסכם, ואנחנו נגן על עצמנו בכל האמצעים. בעיית הגרעין היא בעיה של כל העולם ובטח של כל המזרח התיכון, אבל הסכנה על ישראל היא מיוחדת".

- יכול להיות שעם מימשל אחר בארה"ב היינו במקום אחר?

"לא יודע. הקשר בין ישראל וארה"ב התחזק מאוד בשנים האחרונות, אבל בעניין הזה יש מחלוקת".