9 שנות מאסר לעו"ד ישראלי שהורשע בהונאת שני בנקים מצריים

עו"ד אשרף ג'סאר הורשע בהונאת בנק אלעקארי אלמצרי ובנק מצר ביותר מ-20 מיליון שקל ■ ישלם קנס בסך 250 אלף שקל ויפצה את הבנקים ב-800 אלף שקל

בית המשפט המחוזי בחיפה גזר היום (ג') 9 שנות מאסר בפועל וקנס בסך 250 אלף שקל על עורך הדין הישראלי אשרף ג'סאר, שהורשע בהונאת שני בנקים במצרים ביותר מ-20 מיליון שקל. כמו כן נקבע כי ג'סאר יפצה את הבנקים שהונה ב-800 אלף שקל.

באוגוסט האחרון הורשע ג'סאר בהונאת שני בנקים מצריים - בנק אלעקארי אלמצרי אלערבי ובנק מצר, המצויים בבעלות ממשלת מצרים, בסכום של כ-21 מיליון שקל.

סגן נשיא המחוזי בחיפה, השופט אילן שיף, קבע כי בהיותו עורך דין המייצג את הבנקים, קיבל מהם ג'סאר סכומי כסף גבוהים, בטענה כי הם ישמשו אותו בתשלום אגרות עבור תביעות כספיות. זאת, בעוד שבפועל הוא הגיש בשמם תביעות לפסקי דין הצהרתיים, שסכום האגרה עבורן הוא מאות שקלים בלבד. את ההפרש שילשל ג'סאר לכיסו הפרטי.

בינואר 2012 עצרה המשטרה את ג'סאר בחשד להונאת הבנקים המצריים ובניסיון להלבין את הכסף שהוציא במירמה. ל"גלובס" נודע כי התלונה למשטרה נגד עו"ד ג'סאר התקבלה בעקבות מינויה של יועצת משפטית חדשה לאחד הבנקים המצריים, שהחליטה להעביר את פסי הסכסוך שבין הבנק לבין ג'סאר לפסים פליליים.

ג'סאר הורשע בכך שיצר מצג-שווא כלפי בנק אלעקארי, לפיו בכוונתו להגיש תביעה כספית בסך 78 מיליון דולר נגד האפוטרופוס לנכסי נפקדים לצורך טפול במימוש זכויותיו, ודרש מנציגי הבנק סך של כ-8.2 מיליון שקל עבור תשלום האגרה. בפועל, הגיש ג'אסר תביעה בשם בנק אלעקארי למתן פסק דין הצהרתי כנגד האפוטרופוס לנכסי נפקדים, ושילם סך של 954 שקל בלבד כאגרת משפט.

לבנק מצר הציג הנאשם מצג-שווא, לפיו יגיש בשם הבנק לצורך מימוש זכויותיו תביעה כספית על סך כ-406 מיליון שקל, שאגרת משפט הבגינה הוא בסך של 2.5% מסכום התביעה. בפועל, הוא הגיש תביעה למחוזי בירושלים למתן פסק דין הצהרתי כנגד האפוטרופוס לנכסי נפקדים, ושילם 975 שקל בלבד כאגרת משפט.

בית המשפט קבע כי "ג'אסר שילשל בעורמה ובתחבולה את סכומי הכסף הגבוהים מאד לכיסו ואף שינה מסמכים וזייף קבלה על מנת להעלים את מעשיו".

השופט שיף הרשיע את ג'סאר בנוסף בזיוף קבלה שהעביר לבנקים, במטרה להונות אותם ולקבל מהם סכומים גבוהים בהרבה מהנדרשים אלה עבור תשלום האגרה. השופט דחה את טענתו של הנאשם כי ההמחאה עבור אגרת תביעה יועדה לפי הסיכום עם הנהלות הבנקים לכיסוי שכר-טרחתו.

יצוין כי ג'סאר גם הונה את פרופ' אשר מעוז מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב. בשנת 2010 יצר ג'אסר קשר עם פרופ' מעוז וביקש ממנו כי יסייע בליווי אקדמי של תביעות בנק מצר ובנק אלעקארי נגד האפוטרופוס לנכסי נפקדים וחברת מלונות דן. פרופ' מעוז, שלא היה מודע למעשי המירמה של הנאשם, הסכים לסייע לו.