עבודות שירות וחילוט 4 מיליון שקל לחלפן כספים שהלבין הון

יעקב ג'רבי, שהורשע בעבירה על חוק איסור הלבנת הון, נדון בהסדר טיעון ל-6 חודשי עבודות שירות, קנס בסך 100 אלף שקל וחילוט בסך 4 מיליון שקל

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, עודד מודריק, גזר היום (א'), במסגרת הסדר טיעון, 6 חודשי עבודות שירות על יעקב ג'רבי, "נותן שירותי מטבע" (חלפן כספים) שהורשע בעבירה על חוק איסור הלבנת הון.

כמו כן הוטל על ג'רבי קנס בסך 100 אלף שקל, עונש מאסר על-תנאי וכן חילוט מכוח חוק איסור הלבנת הון בסך של 4 מיליון שקל. לדברי הפרקליטות, מדובר בחילוט המהווה 80% מהרכוש הרשום על שמו של ג'רבי.

ג'רבי הורשע בעבירה לפי סעיף 3(ב) לחוק איסור הלבנת הון - מסירת מידע כוזב במטרה שלא יהיה דיווח לפי סעיף 7 לחוק איסור הלבנת הון או כדי לגרום לדיווח לא נכון.

לדברי השופט בגזר הדין, "סעיף 3 של חוק איסור הלבנת הון הוא כלי לחימה משפטי במלביני הון שבא בעבירה. כעין איל ברזל דו-ראשי. הראש האחד מיועד לנגח את מלביני ההון עצמם, והוא יצוק סעיף 3(א) לחוק. הראש השני מכוון כלפי מנגנוני ההסתרה והניתוב הלוגיסטי של ההון המולבן והוא סגסוגת של חובות הדיווח ואיסורי דיווח כוזב יצוקת סעיף 3(ב) לחוק".

השופט ציין כי "תכליתה של הוראת הדין בדבר איסור הלבנה במחדלי דיווח היא ליצור חגורת ביטחון שתעמוד בדרכו של מי שמבקש להלבין הון שהושג בעבירה... קשה להפריז בחשיבותו של קיום דקדקני ודווקאני של חובות הדיווח לשם השגת תכלית החוק".

בפרקליטות מדגישים כי החילוט שהוטל על ג'רבי הינו בהיקף גדול, מתוך סכום של 5.5 מיליון שקל הרשומים על שמו של ג'רבי בלבד.

את התיק ניהלו עוה"ד אורנה גלבשטיין וטפת מויאל-רוטשילד מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).

"ללא אופי עברייני"

פרקליטיו של ג'רבי, עורכי הדין נתי שמחוני, רונן רוזנבלום ואסף קליין, מסרו בתגובה: "אנו מברכים את בית המשפט הנכבד שאימץ היום את הסדר הטיעון אליו הגיעו הצדדים, ללא סייג, וזאת חרף ההרשעה בעבירה לפי סעיף 3(ב) לחוק איסור הלבנת הון - בגין ריבוי עבירות של אי-דיווח על עסקאות החייבות בדיווח בהיקף גדול מאד של למעלה מ-170 מיליון שקל.

"השופט מודריק השכיל לאמץ עמדתנו ולקבוע בגזר הדין כי מר ג'רבי איננו אדם בעל אופי עברייני, וכי לא ביצע את העבירות בכוונת מכוון, ולפיכך בחר לאמץ את הסדר הטיעון ולהימנע מלשלוח את מר ג'רבי לריצוי מאסר מאחורי סורג ובריח.

"כך גם באשר לסכום החילוט - בית המשפט הנכבד אימץ את ההסדר לפיו יחולט סך של 4 מיליון שקל, המהווה למעשה כ-40% מתוך סך הכסף שנתפס בתחילה וכ-2% בלבד מסך היקף כספי העבירה".