גוגל קונה חברה בתחום הבית החכם ב-3.2 מיליארד דולר

רכשה את חברת Nest שהוקמה על-ידי שני יוצאי אפל, בהם טוני פאדל, הנחשב לאבי ה-iPod ■ החברה מייצרת תרומסטט וגלאי עשן חכמים לבית ■ זוהי הרכישה השנייה בגודלה בהיסטוריה של גוגל

ענקית האינטרנט לא מסתפקת רק במשקפיים חכמים: גוגל רכשה אתמול את חברת Nest, שמפתחת תרמוסטט חכם לבית, ב-3.2 מיליארד דולר. מבחינת גוגל, מדובר בהצהרת כוונות של ממש לגבי רצונה העז להיכנס לעולם הבית החכם. יתרה מזאת, זהו צעד מתבקש ומסיבי שלה כדי לקדם עוד יותר את מגמת ה-Internet of Things שצומחת ופורחת בתעשיית הטכנולוגיה בשנה-שנתיים האחרונות ובעצם מדגישה כיצד האינטרנט הופך מכשירים ביתיים ואחרים לחכמים יותר. מי שעקב מקרוב אחר תערוכת CES האחרונה בלאס וגאס יכול היה להתרשם מהתגברות מגמה זו, דרך מכונות כביסה שמתקשרות ב-SMS או מכוניות שמפעילות מערכות הפעלה סלולריות.

חברת Nest הוקמה ב-2010 על-ידי שני יוצאי אפל, טוני פאדל ומאט רוג'רס. פאדל הוא דמות מוכרת בתעשייה ונחשב לאבי ה-iPod ומי שלקח חלק בצוות ההקמה שלו ובעיצוב נגן המוזיקה המצליח של אפל. בזכות פאדל ובכלל, חברת Nest זכתה לבאזז תקשורתי נרחב כשהשיקה את מד החום הביתי (תרמוסטט) החכם שלה. מעבר לעיצוב המושך במיוחד, הרעיון של המוצר של Nest הוא ללמוד את דפוסי ההתנהלות של בני הבית ואת הטמפרטורות המועדפות וכן להתאים את עצמו למזג האוויר.

כך, למשל, המכשיר משתמש בחיישני תנועה כדי לבדוק אם בני הבית נמצאים בתוכו ואם לא, הוא עובר למצב חיסכון ומקטין את עוצמת פעולתו. המכשיר מפעיל את הטמפרטורה הרצויה בבוקר כשבני הבית משכימים וכשהם הולכים לישון, הוא מתאים את עצמו למצב לילה. בנוסף, ניתן לשלוט עליו באמצעות אפליקציית מובייל ייעודית מרחוק. עלות המכשיר באתר החברה עומדת על 249 דולר.

מלבד התרמוסטט, חברת Nest מפתחת גם את המכשיר Nest Protect, שמטרתו לשמש כגלאי עשן ואיכות אוויר חכם. מדובר במכשיר שמאפשר לנטר את האוויר בבית ולהתריע מראש במקרה של שריפה. כך, המכשיר מפעיל התראה קולית שאומרת לבני הבית מהיכן מגיע העשן או איפה רמת הפחמן הדו-חמצני עולה. אם מדובר באזעקת שווא, למשל במקרה שבו טוסט נשרף, ניתן בהנפת יד לכבות את אזעקת המכשיר.

התראות על שריפה

בדומה לתרמוסטט החכם, גם ב-Nest Protect יש התממשקות מלאה למובייל וניתן לנטר את איכות האוויר בבית ולקבל התראות על שריפה ישירות לסמארטפון או לטאבלט, כמו גם חיווי על מצב הסוללות של המכשיר. ואם זה לא מספיק, אז המכשיר כולל גם פנס שיעיר באופן אוטומטי במידה ומתעורר חשש לשריפה באמצע הלילה. עלות המכשיר באתר החברה עומדת על 129 דולר.

הסכום שגוגל משלמת על Nest הופך את הרכישה לשנייה הכי גדולה בהיסטוריה של גוגל מתוך כ-140 סטארט-אפים ומיזמים שנרכשו במהלך השנים. הרכישה הגדולה ביותר נרשמה באוגוסט 2011, עת רכשה גוגל את חטיבת המובייל של מוטורולה ב-12.5 מיליארד דולר. רכישת Nest דוחקת למקום השלישי את רכישת בורסת הפרסום המצליחה דאבל קליק, שנקנתה אי שם ב-2007 תמורת 3.1 מיליארד דולר. עבור יו-טיוב, הממוקמת במקום הרביעי בדירוג הרכישות הגדולות של גוגל, שילמה ענקית האינטרנט 1.65 מיליארד דולר ב-2006. את החמישייה הראשונה חותמת חברת Waze הישראלית, שכזכור נרכשה בשנה שעברה ב-966 מיליון דולר.

רכישה זו מכניסה את גוגל לתוך הבית החכם ומציבה אותה לאט לאט בשורה אחת עם חברות טכנולוגיה אחרות דוגמת סמסונג ו-LG שכבר פועלות בתחום ומתממשקות למוצרים שונים כמו מכונות כביסה ומקררים חכמים.

מנכ"ל גוגל, לארי פייג, התייחס לעסקה ואמר כי "טוני ומאט, מייסדי Nest, בנו צוות מדהים שאנחנו שמחים לצרף למשפחת גוגל. כבר היום הם מייצרים מוצרים מדהימים - תרמוסטט שחוסך אנרגיה וגלאי עשן וזיהום אוויר ששומר על המשפחה שלך בטוחה. אנחנו נרגשים להביא חוויות מדהימות כאלה ליותר בתים ביותר מדינות ולהגשים את החלום שלהם".

פאדל, המשמש כמנכ"ל Nest, הוסיף כי "אנחנו נרגשים להצטרף לגוגל. עם התמיכה שלהם, Nest תוכל לבנות מוצרים פשוטים יותר וחכמים יותר שיהפכו את החיים בבית לקלים יותר ולהשפיע לטובה על העולם". גוגל כבר הודיעה ש-Nest תמשיך לפעול תחת פאדל כמותג נפרד. העסקה צפויה להיסגר סופית בחודשים הקרובים.

מנפלאות הבית החכם: מכונת הכביסה תשלח לכם סמס

בתערוכת האלקטרוניקה הבידורית CES שנערכה לפני כשבוע בלאס וגאס, הציגו שתי היצרניות הדרום קוריאניות - סמסונג ו-LG - את הפתרונות שלהם לעולם הבית החכם, שיאפשרו יחסית בקלות להפוך את הדירה לכזו הפועלת לפי הצרכים של הבעלים. LG הציגה מערכת המאפשרת לתקשר עם מכונת הכביסה, מדיח הכלים או רובוט שאיבת האבק באמצעות מסרונים בסמארטפון, כאשר הכול נעשה בשפה חופשית, מבלי שהמשתמש צריך לשנן פקודות קבועות. למשל, כאשר המשתמש ישלח הודעה שהוא יוצא לחופשה, המערכת תעביר את המקרר לצריכת אנרגיה נמוכה ותגיד לרובוט לנקות את הבית במועד מבוקש. המערכת גם תאפשר למקרר להציג אילו מוצרים כבר נמצאים בתוכו ואפילו לשלוח הודעה לסמארטפון כאשר מכונת הכביסה סיימה את העבודה שלה.

בסמסונג מציעים מערכת משלהם הדומה בקונספט שלה לזו של אל ג'י. בסמסונג מאפשרים שליטה במוצרי הבית החכם דרך הסמארטפון או אפליקציה בטלוויזיה החכמה, למשל כיבוי או הדלקה של האור או המזגן. בסמסונג גם גייסו את השעון החכם של החברה גלקסי Gear, שמאפשר באמצעות פקודה קולית "אני יוצא החוצה", לכבות מכשירים שונים. פקודה בשם "לילה טוב" אותה יגיד בקול המשתמש לטלוויזיה שלו, תגרום למסך להיסגר ולאור בחדר להיחלש בצורה הדרגתית.

המערכות של אל ג'י ושל סמסונג, בונות על כך שהלקוח ירכוש את כל המוצרים לבית תחת אותה יצרנית, בשביל לאפשר שליטה רחבה כזו. לקוחות שמתכננים להחליף בו זמנית את מוצרי החשמל בבית שלהם, ייהנו מבית חכם, השאר כנראה יצרכו ליהנות מנגיעות של חוכמה בטלוויזיה או בתאורה שלהם.

גוגל
 גוגל