"ענף הבניין חולה במצב אנוש, שזקוק לניתוח חירום"

נשיא התאחדות בוני הארץ בוועדת הפנים: "אם הממשלה הייתה מקדמת הבאת עובדים זרים באופן משמעותי, היה ניתן לסיים בנייה של 100 אלף דירות בשנה"

"ללא תוספת של 34 אלף עובדים זרים לא ניתן יהיה לעמוד ביעד הממשלה לבניית 60 אלף דירות בשנה", כך התריע היום (ג') נשיא התאחדות בוני הארץ , ניסים בובליל, בפני ועדת הפנים של הכנסת.

"אם הממשלה הייתה מקדמת הבאת עובדים זרים באופן משמעותי, היה ניתן לסיים בנייה של 100 אלף דירות בשנה", המשיך בובליל.

יו"ר הוועדה, ח"כ מירי רגב, אמרה כי תפנה אל ראש הממשלה ואל שר הפנים ותסביר כי אין טעם לקדם את חוק התכנון והבניה בעוד ש"יד אחרת של הממשלה מעכבת את התקדמות הבנייה", כך לדבריה. עוד ציינה חברת הכנסת רגב כי בכוונתה לקיים בקרוב פגישה עם שר הפנים גדעון סער וזאת: "על מנת לדון בבעיה והחלטת הממשלה הנוכחית ה"תוקעת" את הבניה ומעמיקה למעשה את משבר הדיור וגורמת לעלייה במחירי הדיור".

החלטת הממשלה אליה התייחסה חברת הכנסת רגב היא ההחלטה שהתקבלה לפני כשלוש שנים הקובעת שמתווה הפחתת העובדים הזרים בענף יידחה וכי בכל זמן נתון בשנים הקרובות יעמוד מספר העובדים הזרים לענף הבנייה על 8000. על פי נתונים מעודכנים, נכון להיום עובדים בישראל כ-5000 עובדים זרים בלבד בתוספת עוד כ-28 אלף עובדים פלשתינאים.

רק בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" מכתב דחוף שנשלח מהתאחדות בוני הארץ אל שרי הממשלה בו התריעו הקבלנים כי המצב הנוכחי, בו רוב העובדים בענף מגיעים מהרשות הפלשתינאית, הוא מצב מסוכן.

"נכון להיום, קיים פער ניכר בין מספר העובדים הפלשתינאים למספר העובדים הזרים כאשר מספרם של העובדים הפלסטינים בענף הבנייה עומד על 28 אלף איש לעומת 5,000 עובדים זרים בלבד מסין ומאירופה", כך במכתב. "נוכח ההידרדרות במצב הביטחוני עולה הסבירות להטלת סגר מלא או חלקי על שטחי יהודה ושומרון, לתקופה ארוכה ו/או לתקופות מקוטעות. שינוי מעין זה בשגרת היום של העובדים בענף הבניין יביא לקריסת ענף הבנייה, כאשר קצב הבנייה יכול, באבחת חרב, להתארך עד למאוד". המכתב נשלח לראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי הביטחון, האוצר, הפנים והשיכון.

גם יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל מחזק את דבריו של בובליל ואומר: "תוכנית הדיור של ממשלת ישראל לבניית 60 אלף דירות בשנה היא אשליה. מאז 2009 אני מתריע שקיים מחסור של עשרות אלפי עובדים מקצועיים בענף, ובהם כ-2,000 מנהלי עבודה. למרות זאת, ממשלת ישראל מעכבת מאז ועד היום מיליוני שקלים להכשרת עובדים ישראלים המשוועים לעבוד בענף. אז במקום הכותרות והתוכניות הגרנדיוזיות של ראש הממשלה, שר האוצר ושר השיכון - הגיע הזמן שיעשו מעשה ויאפשרו לענף הבניין לצמוח ולאפשר בנייה חדשה, כמו גם את הוזלת מחירי הדיור. הפתרון האמיתי למשבר הדיור הוא שהממשלה תכריז על מצב חירום לאומי בענף. במקום לדבר על תוכניות בעלמא, אני קורא למשרדי האוצר והתמ"ת להעניק מילגות לסטודנטים שמבקשים ללמוד ולהשתלב בענף. אין היום מחליפים לגימלאים, ואין מי שיבנה את הארץ. ענף הבניין חולה במצב אנוש, שזקוק לניתוח חירום".

הדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה התקיים במסגרת יום המגזר העסקי בכנסת אותו יזם ארגון "נשיאות הארגונים העסקיים" בראשו עומד נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן בשיתוף עם חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה ח"כ גילה גמליאל (ליכוד) וח"כ הראל מרגלית (עבודה).