"כל עוד הממשלה אינה בונה היא אינה יכול להכריח לבנות"

אוהד דנוס: "מוטב היה להצהיר פחות ולעשות יותר, כמו למשל לפתור את בעיית העובדים בענף" ■ שמאית המקרקעין והמשפטנית , נחמה בוגין: "לצערי עושה רושם כי כמו ההצהרות הקודמות של השרים גם כאן מדובר בלא יותר מהצהרות"

הצהרות משרד השיכון, משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל על הסכמי הגג ופוטנציאל הבנייה שנגזר מהם לשנים הקרובות שעומד על למעלה מ-70 אלף יחידות דיור גוררות תגובות של פעילים בענף הנדל"ן.

"כל הסכמי הגג שנחתמים עם ראשי הרשויות והכותרות הגדולות המבשרות על בוא מבול הדירות שינחת על אזורי הביקוש, אינם יכולים להסתיר את העובדה שפעילות הממשלה בשוק הדיור הינה מוגבלת ביותר", כך אומר היום יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס. "כל עוד הממשלה אינה בונה, היא אינה יכול להכריח איש לבנות. וכשהיא מדברת בנשימה אחת על היצף דירות ועל ירידה דרמטית של מחירים, כל שהיא גורמת הוא לכך שיזמים וקבלנים יחשבו טוב טוב לפני שהם רצים להתמודד במכרזים. מוטב היה להצהיר פחות ולעשות יותר, כמו למשל לפתור את בעיית העובדים בענף, בעיה שהופכת מביכה יותר ויותר ככל שהזמן חולף".

לדברי יקי אמסלם, מנכ"ל קבוצת אלמוג כ.ד.א.י: "אני מברך על היוזמה ועל הנסיון החוזר ונשנה למצוא פתרונות למצוקת שוק הדיור בישראל. עם זאת אין באמת פתרון מהיר למצוקת הקרקעות ולסבך הבירוקרטיה . לאחרונה אכן שווקה המדינה קרקעות מוכנות לבנייה בראש העין ובמודיעין ליזמים שייבנו שכונות מגורים במחיר סביר המתוכננות בעיקר לצעירים עם נגישות גבוהה של דרכי תחבורה לעבודה במרכז. אז איך יתכן שהמחירים עדיין לא ירדו? התשובה לכך להערכתי היא שהשיווק מתבצע בשלבים ובפעימות. בכל פעם משווקת מאות יחידות דיור במקום שיווק מאסיבי של כל יחידות הדיור במתחם בו זמנית. אם ניקח את כרמי גת כדוגמא, מתוך 7600 יחידות דיור יש בכוונת משרדי הממשלה לשווק כעת רק כ 10% בלבד. איני מוצא כל הגיון בכך שהרי ברור שבמכרז הנוכחי יש ליזמים מוטיבציה להשתתף ולהגיש הצעה עם מחירי קרקע נמוך ליחידת דיור, אולם עד לשיווק המכרזים הבאים באותו מתחם, יעלו מחירי הקרקע ותשומות הבניה, שיובילו לעליית מחירי הדירות במתחם".

לדברי שמאית המקרקעין והמשפטנית , נחמה בוגין: "לצערי עושה רושם כי כמו ההצהרות הקודמות של השרים גם כאן מדובר בלא יותר מהצהרות. הקושי של צעירים לקנות דירות בישראל נובע משני גורמים עיקריים. הראשון הוא מחסור בקרקעות זמינות למגורים שגורם לשיווק קרקעות במחירים גבוהים והשני בירוקרטיה סבוכה שגורמת לסחבת ארוכה באישורי תכניות בנייה וביציאה לפועל של פרויקטים. ההבטחה של משרדי הממשלה כי ידעו לשלב ידיים ולעבוד יחד ביציאה מהירה לפועל של הפרויקטים במודיעין, לא נראית ריאלית על רקע של שביתה ארוכה בטאבו שאפילו עליה לא מסוגלת המדינה להתגבר. בנוסף, יש לתת את הדעת ואת החשיבות , לא רק על כמות הקרקעות המשווקת אלא גם על סוגי יחידות הדיור שניתן יהיה לבנות עליהן. אם לא יהיה רוב לדירות קטנות במחיר ריאלי , לא יוכלו הזוגות הצעירים לגייס הון עצמי ולרכוש לעצמם דירת מגורים".

גם שייקה נפחא, סמנכ"ל אפי קפיטל, תוקף את הממשלה ואומר: "גם הפתרון שהציגו היום לא נותן מענה למצוקת הדיור שיש לנו כיום. הקרקעות שהממשלה מצהירה על שיווקן יתנו פתרון אולי רק בעוד 3-5 שנים. כמו תמיד, מצהירים הצהרות ולא נוקטים במהלכים אמיתיים שיבלמו את העלייה במחירי הדיור. אני מציע ליאיר לפיד שיפסיק לצאת בהצהרות וינקוט בפעולות ממשיות להורדת המחירים. עד אז, אני כיזם מעדיף לרכוש קרקעות פרטיות במחיר זול יותר ממחירי הקרקעות שמשווקת רשות מקרקעי ישראל".

לדברי עפרה חדד, סמנכ"ל חברת יורו ישראל: "שאלת המפתח היא נושא עלויות הקרקע והפיתוח ליחידת דיור וכמובן המיסוי. ככל שהן יהיו נמוכות יותר, כך מחירי הדירות יהיו נמוכים. חשוב לזכור שעלויות אלה מהווה כ-40% מעלות הדירה. על הממשלה לייעל את הביורוקרטיה ולקצר את משך הזמן הדרוש לקבלת היתר בניה, העומד כיום בערים מסוימות על כשנה, דבר שמגדיל את הוצאות המימון שמתגלגלות אל הרוכשים. אני מקווה שלקבלנים באמת יהיה אטרקטיבי לגשת למכרזים הללו, כדי שלא יקרה מצב כמו לפני כשנתיים בבאר שבע, שהציפו את השוק בקרקעות, אבל המכרזים חזרו ללא דורש".

במקביל, לצד ההצהרות לבנייה מאסיבית, עולה שוב הטענה כי גם מצוקת האשראי עדיין מעיבה על הפעילות בענף. "לצד הברכות על היוזמה למשרדי הממשלה, אנו מקווים מאד שההכרזות הללו יעמדו במבחן המציאות, ושבמקביל אליהן ידאגו השרים להביא פועלים לענף כדי שיהיה מי שיבנה את הדירות הללו במחירי ביצוע זולים יותר", כך אומר ניב רום, סמנכ"ל השיווק ושותף בקבוצת כנען, "בנוסף לכך, כמובן שככל שיקצרו את התהליך הבירוקרטי כך הסיכויים להיפגש עם דירות חדשות כבר ב-2015 במחירים סבירים יהיו ריאליים ולא בגדר חלום. אני חושב שחסם משמעותי נוסף שיש להסיר נעוץ בתחום האשראי, ושבמסגרת הסכמי הגג על האוצר לפקח על הבנקים על מנת שאלה יעמידו אשראי בתנאים נוחים יותר לקבלנים, כיוון שהמצב היום הוא בלתי נסבל - או שקשה להשיג אשראי או שהאשראי הקיים יקר מאד".