עוקץ המפורסמים נדון ל-10 חודשי מאסר ו-50 אלף שקל קנס

ניב ‎בורסוק הורשע במסגרת הסדר טיעון בקבלת דבר במירמה של 1.1 מיליון שקל ■ פרשת ציון ברוך נמחקה מכתב האישום ■ ‎פרקליטו: "אלמלא שורבב השם ציון ברוך לכתב האישום המקורי - בורסוק כלל לא היה עומד לדין"

‏‎‎‏10 חודשי מאסר בפועל, שנת מאסר על-תנאי וקנס בסך 50 אלף שקל - זה העונש שגזר היום (א') בית המשפט המחוזי בתל-אביב על ניב בורסוק (36), שנודע בעבר כ"עוקץ המפורסמים".

בורסוק הורשע, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של קבלת דבר במירמה של 1.1 מיליון שקל, זיוף, שימוש במסמך מזויף, התחזות כאדם אחר ועשיית מעשה במזיד בכוונה להתחמק ממס.

"העונש המוצע בהסדר הטיעון אינו סוטה סטייה ממשית ממדיניות הענישה הנהוגה בעבירות של קבלת דבר במירמה וזיוף. לעברו הנקי של הנאשם וגילו הצעיר והעובדה שמדובר במאסרו הראשון, יש משקל נכבד בהחלטה", נימק השופט גורג' קרא את גזר דינו.

בורסוק הורשע בכתב אישום מתוקן ומצומצם ביחס לאישומים המקוריים, בכך שעשה שימוש אסרו בשני פנקסי צ'קים שקיבל מידידו, למרות שהתחייב בפניו כי הפנקסים ישמשו כביטחון בלבד.

"בניגוד למוסכם עם ה'אחר', מילא בורסוק את הצ'קים וניכה אותם אצל יוסף אמודאי, שניהל חברה למתן שירותי מטבע ומתן הלוואות חוץ-בנקאיות, וקיבל תמורתם במירמה מאמודאי סך של מיליון שקל, עליו לא דיווח למס הכנסה", כתב השופט.

בנוסף, בורסוק הורשע בכך שנמלט מהארץ לפני יותר משנתיים לאחר שמעשיו נחשפו, תוך שעשה שימוש בדרכונו של אחיו. בורסוק הורשע כי זייף את דרכונו של אחיו, באמצעות החלפת תמונת אחיו בתמונתו, והשתמש בזהות הבדויה בביקורת הגבולות בנתב"ג.

בחודש אוגוסט האחרון גורש בורסוק מהפיליפינים לישראל, לאחר שהוצא לו צו מעצר בפיליפינים, וכעת הוא ייכלא בארץ‏‎.‎‏

פרקליטו של בורסוק, עו"ד רונן רוזנבלום, מסר: "הענישה המקלה נגזרה מכתב האישום המתוקן, שהוגש בעקבות טענות הגנה שהוצגו לפרקליטות ולבית המשפט, ושרובן - לרבות מחיקת (השחקן) ציון ברוך מכתב האישום, מאחר שבעניינו כלל לא בוצעה עבירה - נמצאו נכונות".

פונטיאק לציון ברוך

‏בורסוק היה דמות מוכרת מאוד בחוגי הבידור בארץ. הוא השתלב בברנז'ת הבידור וניהל במקביל למעשי ההונאה ‎סגנון חיים ראוותני, שכלל חברות מלכות יופי ודירה שכורה כפולת-מפלסים ב"פרויקט המשתלה" בתל-אביב, שעלותה 15 אלף שקל בחודש. הוא נסע במכונית ב.מ.וו שכורה מסדרה 7 וביזבז עשרות אלפי שקלים על מסעדות ובילויים‎.‎‏

‏‏כתב האישום המקורי נגד בורסוק כלל אישומים רבים. בין היתר, טענה פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) כי בורסוק רימה חברות - את רובן למתן הלוואות חוץ-בנקאיות - בסכום כולל של 11 מיליון שקל, וכן אנשים פרטיים, בהם השחקן והקומיקאי ציון ברוך, עמו היה מיודד.

לדברי הפרקליטות, "בורסוק פעל בביצוע מעשי המירמה באופן שיטתי, מתוכנן, תוך שהוא מנצל את האמון שנתנו בו חבריו ומכריו כדי ליצור לעצמו רווח כספי נכבד, ולהימלט לחו"ל".

‏לפי כתב האישום המקורי, ב-3 הזדמנויות שונות ב-2006 הלווה ברוך לבורסוק כספים שהסתכמו בכ-520 אלף שקל, ובתמורה העביר לו בורסוק 10 צ'קים שיועדו לתשלום החוב. לדברי הפרקליטות, רוב הצ'קים היו ללא כיסוי, הבנק לא כיבד אותם, והחוב לא נפרע במלואו‎.‎‏

‏‏עוד תיאר כתב האישום המקורי כיצד בנובמבר 2009 הציע בורסוק לברוך לרכוש עבורו מכונית פונטיאק-סולטיס מחברת אלפא-סחר תמורת 180 אלף שקל, מתוכם מקדמה בסך 52 אלף שקל במזומן. הפרקליטות טענה כי ברוך העביר לבורסוק 52 אלף שקל, ואת היתרה אמור היה בורסוק לממן ב-6 צ'קים דחויים‏‎.‎‏ ‏‎‎

בסמוך לכך, נטען, מילא בורסוק סכומים ותאריכים דחויים ב-5 צ'קים המשוכים מחשבון הבנק של אנשים אחרים, אותם הוא הונה, והעבירם לנציג אלפא להשלמת התשלום עבור הפונטיאק.

"באותה עת ידע בורסוק כי מדובר בצ'קים ללא כיסוי, כך שחברת אלפא לא תקבל את התמורה לרכב של ברוך", כך שהשחקן נאלץ לשלם מכיסו לאלפא את יתרת התשלומים.

לפי האישום המקורי, בהמשך מישכן בורסוק את דירת אמו לטובת ברוך ולהבטחת תשלום החוב, ובורסוק שילם במשך השנים חלק נכבד מחובו לברוך‎.‎‏

‏‎‎מחיקת פרשת ציון ברוך

‏במסגרת הסדר הטיעון נמחקה "פרשת ציון ברוך" מכתב האישום, לאחר שהפרקליטות מצאה כי מערכת היחסים בין השניים הייתה תמימה.

פרקליטו של בורסוק, עו"ד רוזנבלום, אמר היום: "ברוך נתן הלוואה לבורסוק, ובורסוק עומד בהחזרי התשלומים ואפילו שיעבד את הדירה של אמא שלו כדי להחזיר כסף לברוך. לכן, מערכת היחסים בין השניים הייתה תמיד ועודנה מערכת יחסים תמימה, וודאי שאינה פלילית".

לדבריו, "אלמלא השם ציון ברוך, ספק אם התיק הזה היה מקבל כזו חשיפה ואם בורסוק בכלל היה עומד לדין".

בעבר פורסם כי שניים מהאנשים שבורסוק עקץ אותם לכאורה היו עיתונאי הספורט, רון קופמן, ומנהל מכבי תל-אביב בכדורסל, מוני פאנן ז"ל. עם זאת, מקרים אלוה לא נכללו גם בכתב האישום המקורי.

בריאיון לחדשות 2 לפני כשנתיים אמר קופמן כי "בורסוק הוא ממש נוכל מקצועי, עקץ פה אנשים בסכום של 20-40 מיליון שקל. עקצו אותי ברמה שלא היה לי כסף לסיגריות, לדלק. לא היה לי גרוש בכיס".