"לבטל את אגף הגבייה ברשות השידור ולגבות דרך yes והוט"

עורכי הדין דורון רדעי וניצן גדות, שהובילו תביעה ייצוגית נגד רשות השידור שבעקבותיה הופסקה העבודה מול משרדי עורכי דין חיצוניים, טוענים כי הגיע הזמן לעשות לאגרת הטלוויזיה את מה שעשו לאגרת הרדיו

יש לסגור את אגף הגבייה ברשות השידור ולגבות את אגרת הטלוויזיה השנתית באמצעות yes והוט - כך מציעים עורכי הדין דורון רדעי וניצן גדות ממשרד רדעי-גדות, בתגובה לדוח הביקורת החריף על אגף הגבייה ברשות השידור שנחשף אתמול (ג').

השניים למודי ניסיון עם רשות השידור, ותביעה שהובילו נגדה הסתיימה בהודעת חדילה של הרשות, במסגרתה היא הפסיקה לעבוד עם משרדי עורכי דין חיצוניים לגביית חובות חדשים החל מ-2013.

"הנתונים האחרונים שנחשפו מאשרים את הטענה שעמדה בבסיס התביעה הייצוגית שהגשנו נגד רשות השידור, ואשר הסתיימה בהתחייבות של רשות השידור לחדול מגביית היתר", אומרים רדעי וגדות. "שורש הבעיה נעוץ בכך שאין שום הצדקה כלכלית לקיים מנגנון גבייה שלם שמיועד אך ורק לגביית אגרה שנתית שמסתכמת בסך של כ-350 שקל. אם היה מדובר בעסק פרטי, סביר להניח שהוא היה מעדיף לוותר על החוב מאשר להוציא מאות ואף אלפי שקלים לשם גבייתו.

"הבעיה שכאן מדובר בגוף ציבורי בעל סמכויות גבייה מפליגות ביותר הכוללות זכות להיכנס לביתו של החייב, לעקל את רכושו, לעקל כספים שיש לו בבנק ועוד. הבעיה מתעצמת עוד יותר לנוכח העברת הסמכויות הללו למשרדי עורכי דין חיצוניים שאינם כפופים לחובות המוטלות על עובדי מדינה, ואשר מפעילים שיקול-דעת עצמאי ומתוך רצון להרוויח כספים נוספים.

"עיוות זה מביא לידי כך שחוב אגרה שנתית בסך של כ-350 שקל יכול לתפוח עד מהרה לסכום של אלפי שקלים, וזאת כתוצאה מתוספת בגין שכר-טרחת עורך דין, אגרה והוצאות שונות".

השניים מציעים לעשות לאגרת הטלוויזיה את מה שעשתה רשות השידור לאגרת הרדיו: "הדרך היחידה לפתור את העיוות הזה היא בביטול מוחלט של כל מנגנון הגבייה הנפרד של רשות השידור. ניתן להשיג מטרה זו די בקלות, באמצעות קביעה כי אגרת הטלוויזיה תיגבה באמצעות התשלומים לחברות הכבלים והלוויין, וזאת בדומה לאגרת הרדיו אשר נגבית במהלך השנים האחרונות באמצעות אגרת הרישוי לרכב ללא שום בעיה מיוחדת".