נעליים ב-17 אלף שקל ביום אחד, 30 אלף שקל על גוצ'י, 20 אלף על צעיפים ותיקים במסע שופינג בפריז: כך בזבזה החשודה במעילה ב-yes עשרות מ' ש'

תדפיסי הקניות של פזית ולד, המואשמת שמעלה ב-31 מ' ש' ב-yes, חושפים התמכרות לקניות, חולשה לנעליים ובזבוז של 50-70 אלף שקל בשבוע

לאחר הפרסום בשבוע שעבר במגזין mako על השתלשלות העניינים שהובילה להונאת הענק בחברת yes, שביצעה עפ"י החשד מנהלת החשבונות הזוטרה פזית ולד, היום (א') מפרסם אתר mako מה בדיוק עשתה ולד עם הכסף. מתדפיסי כרטיסי האשראי, עולה תמונה של מסע בזבוזים נהנתני במיוחד.

ולד, בת ה-35 מהרצליה, אם לשלושה ילדים, הצליחה במשך 14 שנה לגנוב 31 מיליון שקל מקופת החברה בה עבדה ולבזבז את מרבית הכסף על מסעות קנייה ראוותניים. נגד ולד הוגש כתב אישום חמור לבית המשפט המחוזי בתל אביב המייחס לה זיוף של 673 צ'קים והפקדת המחאות בחשבון בנק פיקטיבי, אליו העבירה את הכסף כדי לבזבז אותו בקניות.

הפרקליטות דורשת לעצור את ולד עד לתום ההליכים המשפטיים נגדה בנימוק שהיא מהווה סכנה לציבור בעוד שפרקליטה עו"ד בני כץ דורש לשחררה למעצר בית בטענה שלחברה עצמה ובכיריה יש אשמה תורמת למתרחש, משום שלדבריו, לא ייתכן שהיא הצליחה לגנוב כאלו סכומים בלי שאף אחד בחברה שם לב לכך.

עיון בתדפיסי כרטיסי האשראי של ולד ושל בעלה בין השנים 2007-2014, חושף את אורח חייה הראוותניים של ולד וכנראה שופך אור נוסף על התמכרותה לקניות ולשופינג.

"היא הייתה יכולה בפעם אחת שהגיעה לחנות לבזבז 15-20 אלף שקל בלי להניף עפעף. לקנות את הכי יקר והכי טוב. היא הייתה לקוחה שכל אחד היה רוצה. קונה בטוב טעם, מבינה מאוד בבגדי מעצבים", סיפרה ל-mako עובדת באחת מחנויות הבגדים אליהם נהגה להגיע ולד, "לפעמים היא באה לבד או יחד עם הילדים שלה. אני ושאר המוכרות הבנו שיש לה כסף. כרטיס האשראי שלה תמיד אושר בלי שום בעיות, עבר חלק. תמיד כשהגיעה נתנו לה שירות vip, הראנו לה את הקולקציות הכי חדשות ולפעמים היינו מתקשרים אליה לעדכן אותה בדברים חדשים".

30,000 שקל בגוצ'י, 10,000 שקל בפדני

מהתדפיסים אפשר לראות שוולד אהבה במיוחד את בגדי המעצבים הנמכרים אצל גילת חסדאי וענת טל. לאורך השנים היא רכשה אצלן בגדים ואביזרי אופנה בסכומים של כ-150 אלף שקל. באחד המקרים היא רכשה ביומיים בגדים בסכום של 38 אלף שקל. בדרך כלל, מסע הקניות של ולד אצל השתיים הזו נע בין 5,000 שקל ל-12 אלף שקל בממוצע.

בחנות ההלבשה "גוסיפ-אביב" שברמת אביב בזבזה ולד 12 אלף שקל בקנייה אחת. בגוצ'י רכשה ביותר מ-30 אלף שקל. בחנות התכשיטים היוקרתית "זורי תכשיטים" רכשה ולד לעצמה טבעות, שרשראות ועגילים ב-60 אלף שקל. לאחר מכן המשיכה לחנות "אימפרס תכשיטים" ורכשה שם תכשיטים ב-45 אלף שקל. ב"פדני תכשיטים" היא השאירה כ-10,000 שקל. במספר חנויות שעונים היא גיהצה את הכרטיס בסכומים שנעו בין 2,500 ל-5,000 שקל.

אין ספק שוולד ידעה מה היא קונה ואיפה היא קונה. אצל "לואי ויטון" היא רכשה תיקים ונעליים ביותר מ-30 אלף שקל. ממוצע הקניות שלה בחנות היה 7,500 שקל בכל קנייה. חנות נוספת שנהנתה מהלקוחה ולד המכורה לקניות היתה "הלגה עיצובים" שבכיכר המדינה. חנות יוקרתית לנעליים בגדים ואביזרי אופנה של מיטב המעצבים בעולם. אחת הקניות הסתיימה בגיהוץ כרטיס האשראי שלה ב-30 אלף שקל. כל קנייה של ולד בחנות בגדים זו נע בין 7,000 ל-15 אלף שקל בממוצע. היא בילתה עשרות פעמים בחנות הזו ובזבזה שם קרוב לרבע מיליון שקל. גם ב"פקטורי 54" ברמת אביב הכירו היטב את הלקוחה ולד. באחד הביקורים שלה בחנות היה בזבזה 24 אלף שקל על רכישת בגדים ונעליים. בסך הכל היא בזבזה שם יותר מ-50 אלף שקל בשנים האחרונות.

לרשימת חנויות הבגדים היוקרתיות שבהם ביקרה ולד אפשר לצרף את "בוטיק סיוון" חנות לבגדים ותכשיטים יוקרתיים במרכז שוסטר ברמת אביב ג', שם היא רכשה פריטים ב-100 אלף שקל. באחד המקרים היא בזבזה בקנייה אחת 16,723 שקל. בקנייה אחרת הסכום צמח ל-30 אלף שקל.

לוולד היתה חולשה גדולה מאוד בעיקר לנעליים. על פי ההערכות היא רכשה למעלה מ-1,000 זוגות נעליים במסעות הקניות שלה. חנות הנעליים האהובה ביותר על ולד היתה "מרי נעליים" בכיכר המדינה ובמרכז שוסטר. באחד המקרים רכשה ולד ביום אחד נעליים ב-17 אלף שקל. מספר שבועות לאחר מכן רכשה ביום אחד ב-16,550 שקל. בסך הכל היא רכשה שם נעליים בכ-200 אלף שקל.

18,000 שקל על חופשה באילת

כשוולד רצתה להירגע ולקחת פסק זמן ממסע הקניות היא הזמינה לא מעט חופשים בארץ ובעולם. כך למשל, היא הזמינה נופש במלון "דן" באילת לכל המשפחה ב-18 אלף שקל, או ל"הרודס". היא הזמינה טיסות במחלקה ראשונה ללונדון, ניו-יורק, פריז, רומא וברצלונה. בכלל ולד אהבה מאוד את פריז ואת מרכז הקניות היוקרתי "גלארי לאפייט", שם בזבזה באחד הביקורים כ-20 אלף שקל על רכישת תיקי "שאנל" וצעיפים של "ברברי" ומותגים אחרים.

ויש גם הוצאות על בילויים כמו סרטים, הצגות והרבה מאוד הופעות כמובן, הכל, במתחמי הוי.איי.פי. כך, למשל את ההופעה של ריהאנה היא ראתה מאוד מקרוב, ושילמה 1,380 שקל לשני כרטיסים. בסך הכל, אפשר לראות שבשבוע אחד יכולה הייתה ולד לרכוש פריטים בסכומים שנעו בין 50-70 אלף שקל. אגב, את ממרבית הפריטים היא לא נהנתה בעצמה ודאגה לחלק אותם לחברות ובני משפחה.

שאלת השאלות הייתה ונותרה, מה גורם לבחורה צעירה, נורמטיבית, אם לשלושה ילדים, בהם פעוט בן חצי שנה, לצאת במשך 14 שנה למסע קניות כזה? האם מדובר במחלה והאם ההתמכרות הזו היא שהובילה אותה למעילה הענקית שביצעה?

"ההתמכרות לקניות מדברת יותר לנשים"

פרופסור פנחס דנון, מומחה להתמכרות לשופינג שכתב את הספר "כולנו מכורים" טוען, כי שמונה אחוז מכלל האוכלוסייה בישראל מכורה לקניות. רק לפני עשור, היה מדובר בשני אחוזים בלבד. "אין ספק שמדובר בסוג של מחלת נפש. הייתה לי לקוחה מכורה לקניות שהסתירה מבעלה שהיא קנתה 185 ג'ינסים. היא לא הייתה צריכה כל כך הרבה ג'ינסים. היא סיפרה שבקושי השתמשה בארבעה ואת השאר הסתירה מבעלה", נזכר פרופ' דנון, "בסוף, במקרה כשרצה להחליף גלגל במכונית במהלך טיול, גילה בעלה עשרות ג'ינסים מוסתרים בתא המטען.

הבגד, השעון, התכשיט או הנעל לא מעניינת את המכורים, אלא הריגוש שיש בעצם הקנייה. הם לא זקוקים למרבית הפריטים שהם קונים. אחרי שהריגוש נעלם, הם חוזרים למציאות וחלקם נכנסים לדיכאון ושוב פעם מחפשים להשיג את הריגוש בכל מחיר. כדי להרגיש טוב הם ממשיכים במסעות הקניות גם אם זה אומר למכור בתים, רכוש או לגנוב כדי להשיג את המטרה שלהם - קניה.

"ההתמכרות חוצה את כל השכבות. המתמכרים לקניות מסתירים את זה מהסביבה הקרובה שלהם, משקרים, דואגים שהבעל או הילדים לא יידעו", מסביר פרופ' דנון ומדגיש, כי "ההתמכרות לקניות מדברת יותר לנשים מאשר לגברים. גברים מתמכרים יותר לסקס, לאינטרנט, להימורים ולאלכוהול.

"היום כשאתה יושב לקפה בקניון אי אפשר שלא להמשיך לקניות. הגירוי לקנות רק הולך וגובר בשנים האחרונות וזה די מדאיג. נשים למשל נהנות יותר מאוכל וקניות, גברים הרבה פחות. הבעיה היא שאנשים בישראל לא מבינים שזו מחלה שזקוקה לטיפול, הם חושבים שזה דבר נורמלי, שזה אופי של אדם. יש מעט מאוד נשים שמגיעות לטיפול מהתמכרות בקניות, המודעות לכך בישראל היא נמוכה מאוד. היחס של החברה לתופעה הזו הוא סלחני מאוד וזו הטעות", ציין פרופ' דנון, "99 אחוז מהמכורים לא צריכים את המוצרים שהם רוכשים".

ובחזרה לפרשת ולד. בית המשפט אישר בשבוע שעבר לחברת yes להטיל עיקולים זמניים במיליוני שקלים על חשבונות הבנק של ולד עצמה, של בעלה גיא, הוריה וכמה בני משפחה נוספים וכן על הפנטהאוז המפואר בהרצליה, בחשד שנרכש בכספי המעילה. החברה תובעת מהמשפחה 31 מיליון שקל.