הלוויתן ההולנדי

תחשבו לבד: מה עדיף - כלכלת ידע, או פרנסה ממשאבי טבע?

לא התרגשתי ממכירת רבע ממאגר לווייתן לחברת וודסייד האוסטרלית ב-2.75 מיליארד דולר. העסקה הגדולה, עם השושבינים המכובדים, טקס החתימה המפואר והמיסוי הנדיב לקופת המדינה, לא הצליחה לרומם את רוחי. השמחה שפרצה פה בעקבות ההודעה, הזכירה לי ילד מתלהב שמצא מטבע נוצץ בחול ובטוח שזה רמז לאוצר שמחכה לו, אם רק יחפור עוד קצת באדמה.

האוצר שלנו נמצא במקום אחר.

נחזור רגע לסכומים. 2.71 מיליארד דולר נכנסו פה על רבע ממאגר הגז. והנה הקונטרה: לפי דו"ח חברת המחקר IVC, בשנת 2013 ביצעו חברות ישראליות אקזיטים בסך כולל של 6.64 מליארד דולר. פי שלושה כמעט מעסקת לווייתן. בעשור האחרון, עמד סך האקזיטים של חברות היי טק ישראליות על 47 מיליארד דולר ב-800 עסקאות.

אז תגידו אתם, מה עדיף? כלכלת ידע, או משאבי טבע?

מאגרי גז ונפט זו מתנה נאה, אבל אסור שנאבד בגללה את הכיוון. מרוב אנרגיה שאנחנו משקיעים בביתור הלווייתן, ובניית עתידנו על הכנסות מנפט ומגז, אנחנו עלולים להיקלע לבעיה גדולה.

את החשש הזה חיזק אצלי השר יעקב פרי, כשהכריז לפני זמן לא רב שתופעת "בריחת המוחות" מישראל אינה בעיה של ממש. פרי הסביר שאין כאן מספיק מקום לכל הפרופסורים והממציאים מההיי טק, והציע למי שלא מוצא לעצמו עבודה בישראל, שילך מפה.

ובכן, לתשומת ליבו של פרי ולתשומת לב כולנו: משאבי טבע יכולים להתכלות, או להימכר (כשהם ניתנים בידיים פרטיות), אך כלכלת ידע היא משאב שכמעט אין לו גבול, והוא אף נושא איתו רווחים נלווי. צריך שיהיו כאן כמה שיותר חוקרי טבע ופיזיקה, גם שחוקרים במדעי המחשב. אם נשכיל לטפח אותם על פני האדמה, לא נצטרך לחפש אוצרות בקרקעית הים.

פרי אינו היחיד שנדבק ב"מחלה ההולנדית" - המונח המתייחס למה שקרה לכלכלה ולמשק ההולנדי, כתוצאה מגילוי מרבצי הגז בשטחה בסוף שנות ה-50', כאשר ההכנסות שזרמו מהגז הטבעי שהתגלה שם, הביאו להתחזקות הגילדן, ולירידה בכושר התחרות של התעשייה המקומית, צמצום בייצוא ואבטלה.

האם זה מה שאנחנו רוצים שיקרה פה? הלו, תתעוררו. איך אמר אורי זוהר? "הפוך גוטה, הפוך". ההון שיזרום לכאן כתוצאה מייצוא משאבים מתוחכמים כמו היי טק, לא יגרום לאפקט ההרסני של הזרמת הון ממשאבי הטבע, אלא להפך, להנעת הכלכלה.

לכן, אפשר לשמוח בשמחתו של יצחק תשובה, שעשה קופה יפה, למה לא. מפרגנים. אבל אסור לשכוח את סדר העדיפויות הלאומי שלנו. קודם כל שכל, ידע והון אנושי ואחר כך השאר. כי העתיד של מדינת ישראל לא נמצא בגז.