בעקבות עסקת זקן: הפרקליטות מבקשת דחייה בהכרעת הדין

(עדכון) - זקן מסרה אתמול במשך יותר משש שעות עדות נוספת במשרדי יאח"ה, והעבירה שורה של ראיות חדשות שהתבררו כחותכות ושעשויות בסבירות גבוהה להפליל את אולמרט בעבירות החדשות המיוחסות לו

שעות דרמטיות במערכת אכיפת החוק: הפרקליטות מבקשת לדחות את מועד מתן הכרעת הדין בתיק הולילנד, הקבוע ליום שני הקרוב. אחר הצהריים הגישה הפרקליטות בקשה לשופט דוד רוזן לדחות את מתן הכרעת הדין ולזמן את שולה זקן, שעימה נחתם הסכם עדת מדינה, לעדות מחודשת בבית המשפט, וכן התבקש אישורו של השופט רוזן לזמן את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט לחקירה באזהרה במשטרה בחשדות החדשים המיוחסים לו. הבקשה לדחות את מועד הכרעת הדין נוגעת לשולה זקן ואהוד אולמרט, ולא לשאר הנאשמים.

אישור בית המשפט נדרש נוכח העובדה שאולמרט הוא נאשם בהליך. סניגוריה של זקן הודיעו כי במסגרת ההסכם שנחתם, היא תרצה מעט פחות מ-11 חודשי מאסר בפועל, כי הפרקליטות תחזור בה מהערעור שהוגש בעניינה של זקן לביהמ"ש העליון בפרשות ראשונטורס וטלנסקי, וכי זקן "תסייע לפרקליטות להוציא את האמת לאור בכל הפרשות שבהן הייתה מעורבת, לרבות מסירת ראיות ומתן עדויות במשטרה ובבית משפט". הסניגורים ציינו כי על זקן הופעלו במשך שנים "סחיטה ומניפולציות מצד גורמים מסוימים".

היום (ה') בשעות הצהריים פרקליטות המדינה וסנגוריה של שולה זקן הגיעו לסיכום בדבר חתימה על הסכם עדת מדינה. על-פי ההסכם המסתמן, שטרם נחתם סופית, אמורה זקן לרצות עונש של 11-12 חודשי מאסר בפועל, בגין האישומים נגדה בפרשת הולילנד. זאת, בתמורה לעדותה ולראיות החדשות שהציגה למשטרה ולפרקליטות, המחשידות את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בעבירות של שיבוש מהלכי משפט, הדחה בחקירה בנסיבות מחמירות והטרדת עד.

החתימה התאפשרה נוכח הסכמתם של זקן וסנגוריה, עו"ד עפר ברטל ודב גלעד כהן, להתגמש ברגע האחרון ולהסכים לכך שזקן תרצה מאסר בפועל, כפי שדרש פרקליט המדינה, שי ניצן. קודם לכן איימו המגעים להתפוצץ, בשל העובדה שזקן וסנגוריה עמדו על שני תנאים שעליהם לא היו מוכנים לוותר: האחד הוא אי-קבלת אחריות ואי-הודאה באשמה כלשהי מצידה, והשני הוא שזקן לא תרצה תקופת מאסר מאחורי סורג ובריח, אלא רק מאסר בעבודות שירות, במסגרת בקשה משותפת שלה ושל התביעה בשלב הטיעונים לעונש במשפט הולילנד. ניצן עמד בתוקף על דרישתו שזקן תרצה עונש של מאסר בפועל, על העבירות החמורות בנסיבות החמורות שבהן הואשמה בתיק הולילנד.

בשל ההתפתחויות הדרמטיות בחקירה מיהרה היום המשטרה להוציא צו איסור פרסום על פרטי החקירה. הצו כולל איסור פרסום דבר קיומן של קלטות או ראיות חפציות אחרות; תוכנן של הקלטות או ראיות חפציות אחרות; מועדי הקלטתן של הפגישות והשיחות; האופן שבו נערכה ההקלטה; כל פרט מפרטי החקירה; כל פרט העלול לזהות את המעורבים בפרשה או את הדוברים בקלטות. בתחילה אסר הצו גם על עצם פרסום דבר קיומו של צו איסור הפרסום, ואולם בהמשך צימצמה המשטרה את היקפו כך שניתן לדווח על קיומו של צו איסור הפרסום. בית משפט השלום בראשון לציון אישר את צו איסור הפרסום לבקשת המשטרה. נוכח ההתפתחויות, אולמרט עצמו עשוי להיות מעוכב לחקירה בזמן הקרוב ביותר.

זקן מסרה אתמול במשך יותר משש שעות עדות נוספת במשרדי יאח"ה, והעבירה שורה של ראיות חדשות, הכוללות הקלטות של שיחות שקיים אולמרט עם זקן או עם בנה, נדב זקן וכן ראיות נוספות. בכירי הפרקליטות וראשי אגף החקירות והמודיעין במשטרה נועדו אמש (ד') עד שעות הערב במשרדי לה"ב 433 בלוד. בישיבה השתתפו פרקליט המדינה, שי ניצן, העומד כעת בפני המבחן הגדול הראשון של כהונתו, ואולי המשמעותי ביותר במהלך הקדנציה כולה, וכן המשנה לפרקליט אלי אברבנאל, פרקליטת מחוז מיסוי וכלכלה, ליאת בן-ארי שווקי, ראש אח"מ ניצב מני יצחקי, ראש יאח"ה תנ"צ אפרים ברכה ואחרים. בישיבה התברר כי הראיות שהציגה זקן הן אכן חותכות, ועשויות בסבירות גבוהה להפליל את אולמרט בעבירות החדשות המיוחסות לו. ואולם, ניתן יהיה לעשות בהן שימוש רק בצירוף עדותה של זקן עצמה ובשיתוף פעולה עמה - מה שעשוי להיות אפשרי רק במסגרת הסכם עדת מדינה.

התנועה לאיכות השלטון הודיעה כי היא "מברכת על השינוי בעמדת הפרקליטות, שבניגוד למה שנטען על ידה בבג"ץ, כי לא ניתן בשלב הזה להביא ראיות חדשות, שאין די בראיות שזקן הציגה וכי גרסתה הנוכחית לא תואמת את גרסותיה הקודמות - חתמה בסופו של יום הפרקליטות על הסכם הסדר טיעון וחידשה את החקירה כנגד אולמרט במלוא עוזה". לדברי יו"ר התנועה, עו"ד אליעד שרגא, "טוב שפרקליט המדינה התעוררו מתרדמת החורף שלהם, ואולי בכך סוף סוף עם ישראל ידע על מעלליו ופועלו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט".

אהוד אולמרט טוען, כי הסכם עדת המדינה בין הפרקליטות לבין שולה זקן מהווה שיבוש מהלכי משפט בתיק הולילנד. בהודעה שהוציא יועץ התקשורת של אולמרט נמסר כי "הסכם זה, ערב הכרעת הדין, הוא לא פחות משיבוש מהלכי משפט הולילנד. חששה של הפרקליטות מתוצאות משפט הולילנד גרמו לה להיגרר לעסקה שערורייתית עם נאשמת שהודתה בקבלת שוחד של מאות אלפי דולרים, תכשיטים, רהיטים, וחסכונות לילדיה, רק כדי שתפליל את אולמרט, וזאת בטענות כזב לעבירות פחותות בהרבה, שאין להן שחר".

עוד טען יועץ התקשורת של אולמרט כי "ההסכם נחתם על ידי אותם אנשים בפרקליטות, שרק לפני ימים בודדים, בתשובה לבג"ץ, תקפו את אמינותה הרעועה של שולה זקן, על אותה עדות ממש, ולמעשה קבעו שעדותה של זקן כנגד אולמרט ראוי לה שתיזרק לפח. אנחנו חוזרים וקובעים בצורה הברורה ביותר כי מר אולמרט לא שיבש בשום צורה את הליכי משפט הולילנד והדברים יובררו עד תום. לצערנו, כנראה, שבדרך למטרה - רדיפתו של אולמרט מתוך כוונה שיישבר, מותר לרמוס ברגל גסה את האמת, את הצדק, את זכויותיו הבסיסיות ביותר של אדם, ואף לזהם לבלי הכר את ההליך משפטי".