ההצעה המקורית של האוצר: 800 אלף למי שלא שירת

בטווח המחיר של עד 800 אלף שקל בוצעו 2,150 עסקאות ב-2013, כך שהעלאת הסכום לרף זה יכול לשנות את התמונה ■ בכוונת האוצר להוציא לפועל את תוכנית מע"מ אפס בצמוד להוצאת תוכנית מחיר מטרה - ולקשור אותן יחד

המהומה סביב הקריטריונים להטבת מע"מ בשיעור אפס לא נרגעת. דיונים בנושא התקיימו גם היום בין משרד היועץ המשפטי לממשלה לבין שר האוצר, אולם נכון לעכשיו טרם התקבלה החלטה. במקביל, גורמים באוצר טוענים היום כי ההצעה הראשונה שהובאה לפתחו של היועץ המשפטי קשרה את מתן ההטבה לחוק השוויון בנטל והציגה סכום גבוה יותר עבור מי שלא שירת טרם כניסת החוק לתוקף, כך נודע ל"גלובס", אולם הצעה זו נפסלה.

על-פי גורמים באוצר, ההצעה המקורית קבעה כי מי שיתגייס או ישרת שירות לאומי או אזרחי מיום החלת חוק השוויון בנטל יהיה זכאי להטבה המלאה, ומי שלא, לא יהיה זכאי להטבה כלל. במקביל, מי שלא הייתה לו האפשרות לעשות כן, כלומר לעמוד בחוק השוויון הנטל, היה זכאי לקבל מחצית ההטבה, כלומר 800 אלף שקל. כאמור, הצעה זו נפסלה.

אותם גורמים באוצר שוללים את הטענות שלפיהן אנשי היועץ המשפטי לממשלה הוטעו לגבי מלאי הדירות בשווי 600 אלף שקל בשוק. ההסבר לסוגייה זו הוא שלשני הצדדים היה ברור שמדובר בדיון עקרוני על מתן ההטבה ועל כך שצריך להיות הבדל ניכר בין מי שמשרת או לא משרת, ולכן הדיונים לא כללו את הנתונים. כזכור, רק אתמול אמרו בסביבת היועץ המשפטי לממשלה כי אם יתברר שהסכום שנקבע בפשרה אינו כולל היצע דירות מספק, סכום זה ישתנה. שר השיכון אורי אריאל הציע להעלות את הסכום ל-950 אלף שקל כתחליף, אולם הסיכוי שהצעתו תאומץ על-ידי האוצר נמוכה.

בדיקת השמאי הממשלתי בנוגע להיצע הדירות החדשות עד מחיר של 600 אלף שקל נמשכת: נתוני משרד השיכון העידו כי מדובר בכ-400 עסקאות בלבד, ועל-פי בדיקת "גלובס", בטווח המחיר של עד 700 אלף שקל מדובר בכ-1,150 עסקאות שנעשו ב-2013, בטווח המחיר של עד 800 אלף שקל מדובר בכ-2,150 עסקאות שבוצעו ב-2013 וברף שמגיע ל-900 אלף שקל כבר מדובר בכ-3,500 עסקאות בשנה שעברה. המשמעות היא שהעלאת הסכום ל-800 אלף שקל, ההצעה המקורית של האוצר, משנה את התמונה במידה ניכרת.

עוד נודע ל"גלובס" כי בכוונת האוצר להוציא לפועל את תוכנית מע"מ בשיעור אפס בצמוד להוצאת תוכנית מחיר מטרה ולקשור אותן יחד. המשמעות היא שכך יהיה קל יותר למדינה לעמוד בפני בג"ץ בכל הנוגע לאפליית ציבור הלא משרתים. בעוד הטבת המע"מ תינתן על-פי הקריטריונים שנקבעו, מחיר מטרה לא צפוי לכלול קריטריונים דומים ועתיד לפנות אל כל האוכלוסייה.

המשמעות בפועל היא שככל הנראה שתי התוכניות יתחילו לפעול בסוף 2014. בעוד תוכנית מע"מ אפס תפורסם לעיון הציבור ולאחר 21 יום תעלה לוועדת הכספים ולחקיקה, מחיר מטרה לא זקוק לכל אלו והעקרונות למימושו עוד צריכים להיסגר בין שר האוצר יאיר לפיד לשר השיכון אורי אריאל. המאמצים להגיע להסכמות נעשים בתיווכו של מנכ"ל ראש הממשלה, הראל לוקר, שנמצא בימים האחרונים ביפן, וגם משם ממשיכים הצדדים לדון בנושא. עיקר המחלוקת נכון להיום הוא לגבי המתחמים שבהם יוכל משרד השיכון לפרסם את תוכנית מחיר המטרה.