רוזן החזיר את ההרתעה

הסיכוי שאולמרט לא ילך לכלא שווה לסיכוי שיכהן שוב כרה"מ

בתקופת כהונתו של אהוד אולמרט כראש ממשלה, טענו אולמרט ומקורביו, אחרי מלחמת לבנון השנייה, שהייתה האירוע המשמעותי ביותר בקדנציה שלו, כי המלחמה החזירה לצה"ל את יכולת ההרתעה שאבדה לו. את מה שעשה אולמרט לצבא ההגנה לישראל, עשה היום (ג') שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, למערכת המשפט הישראלית.

לפי מדדים רבים, אמון הציבור במערכת המשפט ירד מאוד בשנים האחרונות, ועם ירידת האמון במערכת חל גם פיחות בהרתעה של הציבור ונבחריו מפני מעבר על החוק. הדבר קרה וקורה, בין היתר, בגלל תחושה ציבורית (לעתים נכונה, ולרוב לא נכונה) שהשופטים מפלים לרעה את פשוטי העם במדינה לעומת נבחריה ועשיריה השוכרים את בכירי עורכי הדין להגנתם, בגלל התמשכות ההליכים המשפטיים, ומסיבות נוספות.

ממחקר שנערך באוניברסיטת חיפה עולה כי ב-2013 רק 36% מהציבור היהודי רחש אמון לבתי המשפט בישראל, לעומת 61% בשנת 2000.

החלטתו של רוזן לשלוח את אולמרט ל-6 שנות מאסר, כמו גם האופן המהיר, היעיל והבוטח שבו ניהל את משפט הולילנד כולו, עשויים להחזיר את האמון במערכת המשפט בישראל, ולצדו, את ההרתעה שלה: יידע מעתה כל נבחר ציבור, בכיר ככל שיהיה, כי השחיתות לא משתלמת. יידע מהיום כל אזרח ישראלי כי מערכת המשפט מתייחסת לבכירי העם כמו שהיא מתייחסת לפשוטי העם.

"הנאשם פעל כפרי רקוב שכולו מסוס (ריקבון), בשעה שצריך היה לשמש סמל למקדש וליושרה; תפקידו היה אחד הרגישים ביותר, אך הוא התנהג כאחרון העבריינים... הנאשם פגע באמון הציבור ובמערכת השלטונית. יש במעשיו כדי לקעקע אמון הציבור במנהיגיו, בביטחונו בהם ובטוהר שיקוליהם. עבירות השוחד והשחיתות פוגעות פגיעה רבת-היקף בחברה".

שימו לב, את הדברים הללו כתב השופט רוזן לא על אולמרט, אלא על דוד ואנונו, לשעבר עובד ברשות המסים, שאותו הרשיע בלקיחת שוחד ושלח אותו ל-6 שנות מאסר. היום כתב רוזן דברים דומים על אולמרט, וגזר עליו עונש מאסר זהה לזה של ואנונו. בכך, עמד השופט ב"מבחן בוזגלו".

אם יש מישהו שאיבד את האמון במערכת המשפט, זהו אולמרט עצמו. על מידת חוסר האמון של אולמרט בשופט מעידה ההודעה החריגה שהוציא הבוקר דוברו, אמיר דן, עוד לפני שניתן גזר הדין. "זהו יום עצוב, שבו צפוי להיקבע גזר דין חמור ובלתי צודק", הודיע דן. ואכן, גזר הדין היה חמור ככל שמדובר באולמרט.

ובעניין אולמרט - למרות חוסר אמונו במערכת המשפט, כדבריו, הוא תולה כעת את תקוותו בערעור שיגיש לבית המשפט העליון על ההרשעה במשפט הולילנד. אבל הסיכוי שלו אינו גדול. זאת, בשל היותה של הכרעת הדין של השופט רוזן מבוססת על קביעות מהימנות, וכן בשל היותו של אולמרט מסובך בפרשה החדשה של שיבוש מהלכי המשפט, עדותה החדשה של שולה זקן, וכן בשל העובדה שגם בפרשות טלנסקי וראשונטורס עשוי בית המשפט העליון להפוך את החלטת בית המשפט המחוזי ולהרשיעו בדין.

כל אלה מביאים לכך שהסיכוי שאולמרט לא ילך לכלא שווה לסיכוי שהוא יכהן שוב כראש ממשלה.