המבקר: כשל בביצוע בדיקות התפתחות במרפאות טיפת חלב

המבקר מצא כי ברוב טיפות החלב שיעור הביצוע של בדיקות התפתחות עומד בממוצע על 30% בלבד ■ בחלק ממרפאות טיפות החלב יש מחסור באחיות

‎‎חלק ניכר ממרפאות "טיפות חלב" ברחבי הארץ אינן פועלות לאחר השעה 16:00, ועל כן רבים מההורים לא מגיעים עם ילדיהם בשל עבודתם או אילוצים אחרים - כך קובע מבקר המדינה בפרק מיוחד על מערך הרפואה המונעת בישראל לגיל הרך.

על פי המבקר, בשל מגבלת שעות הפעילות גם הורים שכן מגיעים עם ילדיהם עושים זאת לעיתים במועד מאוחר, שלא על פי המלצת משרד הבריאות ולוח החיסונים.

‏בעוד שפעילות טיפות החלב נחשבת לאינטנסיבית למדי עד גיל 3 ובאה לידי ביטוי, בין היתר, בשיעור גבוה יחסית של מתחסנים, המבקר מותח ביקורת על פעילות דלה מדי בכל הקשור לבדיקות התפתחות ("בדיקות סינון") בקרב הגילאים 3-6.

על פי ממצאי המבקר, ברוב טיפות החלב שיעור הביצוע של בדיקות התפתחות עומד בממוצע על 30% בלבד. "אי-איתור בעיות התפתחות אצל ילדים בגילים האמורים עלול לפגוע בבריאותם ובתפקודם", כותב המבקר.

על פי הדוח, נמצא כי משרד הבריאות כלל לא דן בשימוש המועט בשירותי טיפת חלב בנוגע לגילאי 3-6. דוח המבקר קובע עוד כי בחלק ממרפאות טיפות החלב קיים מחסור באחיות, וכי בשנים האחרונות משרד הבריאות הוסיף לאחיות שורה של מטלות נוספות מבלי לעדכן את התקן - מה שגרם לעומס בעבודה ולהמתנה ארוכה בביצוע חיסונים ובדיקות אחרות.

‏אף על פי שמשרד הבריאות מקבל דוח חודשי בדבר כל הלידות החדשות, קובע המבקר, הנתונים האלה לא עוברים למרפאות טיפות החלב. כך קורה שלמרפאות אין דרך לדעת אם ישנם תינוקות שלא הגיעו לבדיקה ראשונית ולביצוע חיסונים, ועל כן הן לא יכולות ליזום פניה אל ההורים גם אם היו רוצים בכך.

"מידע כזה חשוב במיוחד גם בקרב אוכלוסיית חסרי המעמד בישראל, מכיוון שבארצות מוצאם אין מערך מסודר של מתן חיסונים וביצוע בדיקות התפתחות", כותב המבקר. ככלל, נמצא כי הגופים השונים במערכת הבריאות לא מעבירים מידע ביניהם, כך שילדים שהגיעו לחדרי מיון בשל פציעה וקיבלו שם זריקות מסוג טטנוס או דיפתריה, מקבלים שוב את החיסונים האלה בבתי הספר על ידי מערך שירותי בריאות התלמיד - זאת באופן כפול ומיותר.

‏בדיקת המבקר העלתה עוד כי שירותי בריאות כללית מקבלת ממשרד הבריאות תגמול מיוחד עבור מתן האפשרות למבוטחים של קופות אחרות ביהודה ושומרון לקבל שירותים במרפאות טיפות החלב שבבעלותה, אף שהיא הקופה היחידה שדווקא אינה מאפשרת שימוש כזה. למעשה, נמצא כי הכללית לא מאפשרת שימוש במרפאות טיפת החלב שלה למבוטחים של קופות אחרות כמעט בכל ישוב בארץ. ‏‎‎‏