חיפה כימיקלים תובעת 28 מיליון שקל מחברת מפעלי ים המלח

טוענת כי מפעלי ים המלח מקבוצת כיל העלתה את מחירי האשלג שהיא מוכרת לה, בניגוד להסכם בין הצדדים ■ כיל: "בבוררות נקבע כי חיפה כימיקלים חייבת 250 מיליון שקל בגין האשלג, וכעת היא מנסה לחמוק מתשלום זה"

צרה נוספת לכיל? מפעלי ים המלח (מי"ה) מקבוצת כיל נתבעת על-ידי חיפה כימיקלים להשבת כספים בסך של למעלה מ-28 מיליון שקל שגבתה ממנה לטענתה שלא כדין.

יום אחרי שפורסם פסק הבוררות הקובע כי מי"ה אחראית לשלם למדינה תמלוגים עבור מוצרי המשך שהיא מייצרת באמצעות מינרלים שהיא מפיקה בים המלח, הגישה היום (ג') חיפה כימיקלים לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה נגד מי"ה, שבה היא טוענת כי "מי"ה ניצלה את כוחה כמונופול מוכרז בשוק האשלג; וכחברה בקרטל האשלג העולמי, המכתיב לחבריו את מחירי האשלג ברחבי תבל, גבתה כספים שלא כדין".

מי"ה מקבוצת כיל פועלת החל מ-1961 מכוח זיכיון בלעדי להפקת אשלג שניתן לה על-ידי המדינה. חוק זיכיון מפעלי ים המלח מעניק לה זכות בלעדית לייצר ולמכור מחצבים ומינרלים שונים, בהם אשלג, המשמשים לדישון ולייצור תרכובות דשנים.

חיפה כימיקלים היא חברה פרטית העוסקת בייצור דשנים לחקלאות וכימיקלים לתעשייה ולתעשיית המזון. המוצר העיקרי אותו היא מייצרת ומשווקת פרט למלחי פוספט שונים הוא חנקת האשלגן - דשן המשמש לשיפור יבולים.

במרוצת השנים חתמו החברות על הסכמים שאיפשרו רכישת דשנים על-ידי חיפה כימיקלים ממי"ה.

באמצעות עורכי הדין יוסי בנקל, ענבל רז וחן נוסל, כותבת חיפה כימיקלים כי תביעתה מבוססת על הליך הבוררות שהתנהל מול מי"ה בפני השופט (בדימוס) בעז אוקון - וכי היא נסמכת על קביעותיו המפורשות של הבורר בפסק הבוררות.

לפי התביעה, בפסק הבורר של אוקון נקבע כי מפעלי ים המלח ניצלה את כוחה כמונופול מוכרז בשוק האשלג; וכחברה בקרטל האשלג העולמי, המכתיב לחבריו את מחירי האשלג ברחבי תבל, ובעיקר את היותה ספק האשלג היחיד והבלעדי של חיפה כימיקלים - מי"ה פעלה באופן חד-צדדי, בניגוד גמור להסכם מכר שנחתם בין הצדדים, כדי להעלות את מחירו של האשלג הנמכר לחיפה כימיקלים.

לטענת חיפה כימיקלים, "כחלק מהתנהלותה הכוחנית של מי"ה, המבוססת בין היתר על כך שקרטל האשלג העולמי יצר מצב בו לא ניתן היה לרכוש אשלג מחוץ לישראל, במחירים שונים מאלה אותם גבתה מי"ה, היא אף ראתה עצמה בת-חורין להפר ברגל גסה את הוראותיו המפורשות של ההסכם שבין הצדדים", נטען בתביעה.

לדברי חיפה כימיקלים, מי"ה "הענישה אותה בדרך של גביית 'מס ייסף' בדמות 100 דולר ארה"ב לכל טון אשלג, שסיפקה לה מעל לכמות שהיא החליטה, על דעת עצמה, כי חיפה כימיקלים רשאית לרכוש ממנה במחירי ההסכם".

כיל: "עזות-מצח"

מכיל נמסר בתגובה כי "בהליך בוררות בין חיפה כימיקלים למפעלי ים המלח על גובה מחיר האשלג שנמכר לחיפה כימיקלים על-ידי מפעלי ים המלח, קבע השופט בדימוס בעז אוקון נוסחה לחישוב מחיר האשלג.

"מקביעת הבורר עולה כי חיפה כימיקלים חייבת למפעלי ים המלח כ-250 מיליון שקל (67 מיליון דולר) - הפרשי תשלומים בהתאם לפסק הבוררות. כתוצאה מכך הגישה מפעלי ים המלח לחיפה כימיקלים דרישת תשלום בסכום זה. כעת חיפה כימיקלים מתחמקת מתשלום החובות שהיא חויבה לשלם על-ידי הבורר, מנסה להרוויח זמן ומגישה בעזות-מצח תביעה מופרכת וקנטרנית".

אתמול (ב') בתום השלב הראשון של הליך הבוררות שנערך בין כיל לבין המדינה, קבעו שופטת העליון בדימוס טובה שטרסברג-כהן ועורכי הדין אלקס הרטמן ורם כספי כי מי"ה אחראית לשלם למדינה תמלוגים עבור שימוש במינרלים שהיא מפיקה בים המלח שהנם משאבי טבע של המדינה. זאת, גם אם היא עושה בהם שימוש במוצרי המשך שמיוצרים במפעלים שמרוחקים גאוגרפית מאזור ים המלח.

הסכומים שישולמו על-ידי כיל עדיין לא נקבעו. עם זאת, לפי ההערכות, לאור ההחלטה תצטרך כיל לשלם למדינה עוד כ-2.5 מיליארד שקל עד 2030 - מועד תום תקופת הזיכיון שקיבלה מהמדינה.