סטיבן כהן מבלקרוק מסביר איפה באמת כדאי להשקיע

לקראת השתתפותו בוועידת שוק ההון של "גלובס": סטיבן כהן, מחברת קרנות הסל של ענקית ההשקעות בלקרוק, בריאיון על השפעות המקרו על אפיקי ההשקעה השונים

סטיבן כהן / צילום: תמר מצפי
סטיבן כהן / צילום: תמר מצפי

התמקדו במניות של חברות אירופיות שמחלקות דיבידנד ובחוב בשווקים המתפתחים - אלו הן שתיים מההמלצות של סטיבן כהן, ראש מחלקת אסטרטגיות השקעה EMEA (אירופה, המזרח התיכון ואפריקה) ב-iShares - חברת קרנות הסל של חברת ניהול ההשקעות הגדולה BlackRock.

בלקרוק מנהלת נכסים בהיקף של למעלה מ-4.3 טריליון דולר, ומעסיקה מעל 11 אלף עובדים ברחבי העולם. כהן מוביל את קבוצת אסטרטגיות ההשקעה של iShares EMEA, המספקת ללקוחות ניתוחים על קרנות סל (ETFs) ועל מוצרים נוספים.

כהן ישתתף מחר (ב') בוועידת שוק ההון של "גלובס" וידבר על מצב המקרו העולמי, תוך התמקדות בהתאוששות הגלובלית ובמדיניות הבנקים המרכזיים, וההשפעות על אפיקי ההשקעה השונים.

"הסימנים להתאוששות כלכלית גלובלית נמשכים", אומר כהן. "הצמיחה עולה בכל הכלכלות המפותחות, אך קצב ההתאוששות נותר נמוך לעומת המגמה שהייתה טרום המשבר הפיננסי. האינפלציה נמוכה, וזוהי דאגה מרכזית באירופה - שם הנתונים ממשיכים לאכזב לעומת הצפי.

"בארה"ב קצב הצמיחה שוב עלה לאחר האטה שהושפעה ממזג האוויר ברבעון הראשון, אך גידול בשכר, שעד כה נעדר מההתאוששות, נותר ציון דרך מרכזי בכל הקשור לצמיחה העתידית".

כהן מזכיר גם שחברות שצברו ערימות מזומנים גדולות בשנים האחרונות, הופכות להיות פתוחות יותר להחזרים לבעלי המניות - באמצעות דיבידנדים, רכישה עצמית של מניות (Buyback) וכעת גם מיזוגים ורכישות. עם זאת, לדבריו, ההוצאות ההוניות (CAPEX) עדיין לא גדלות.

- מהן המגמות המרכזיות בעולם ההשקעות היום?

"עד כה השנה משקיעים מתמקדים במניות בשווקים מתפתחים, זו השנה השנייה ברציפות. כחלק מזה ישנה זרימת הון למניות אירופיות. המשקיעים הגלובליים מקצים מחדש את כספיהם ליבשת, בעקבות ההתאוששות בה מאז אמצע 2013. המניות בארה"ב, שב-2013 היו הדומיננטיות בכל הקשור לזרימת ההון של המשקיעים במניות, הן פחות פופולריות ב-2014, נכון להיום. מניות בשווקים המתפתחים מתחילות לייצר עניין בקרב המשקיעים, אך הן עדיין בתשואת חסר גדולה בפורטפוליו.

"אפיק ה-Fixed Income הפתיע משקיעים רבים בביצועיו החזקים במחצית הראשונה של 2014, וההון ממשיך לזרום גם לאג"ח בדירוג השקעה וגם ל-High Yield (אג"ח "זבל", ש' ח' ו') על רקע מדיניות הבנקים המרכזיים. האתגר הצפוי לקראת המחצית השנייה של השנה הוא למצוא תשואה, וכעת נכסים רבים ב-Fixed Income נסחרים בתשואות נמוכות במיוחד. כתוצאה מכך, חוב בשווקים מתעוררים, שעדיין מציע תשואות אטרקטיביות יחסית, מתחיל לעורר עניין בקרב המשקיעים, בעיקר אג"ח דולריות".

- איפה בלקרוק מזהה הזדמנויות השקעה כיום?

"אנחנו מעדיפים מניות על פני אג"ח, בעיקר בשל השוויים. בתוך המניות אנחנו מאמינים שהמשקיעים צריכים לתת דגש להטיית ערך. אנחנו מתמקדים באזורים של התאוששות וערך-יחסי, עם מדיניות מוניטרית תומכת, כמו אירופה ויפן. אנחנו חיוביים יותר ויותר בנוגע לשווקים המתעוררים בשל השוויים שם והסנטימנט המשופר.

"מעבר לזה, אנחנו ממשיכים לנקוט גישה של הבחנה בין המדינות המתפתחות: בקוריאה, טייוואן ופולין, לדוגמה, ישנם סימנים להתחזקות היסודות הכלכליים. ב-Fixed Income סביר שנכסים פיננסיים באירו בדירוג השקעה ימשיכו להיתמך על-ידי המשך הורדת המינוף בבנקים האירופיים, ואג"ח דולריות בשווקים המתפתחים מציעות ערך גבוה ביחס לחוב בשווקים המפותחים".

- איך בכלל צריך להשקיע בסביבה של ריבית נמוכה?

"אכן, החיפוש אחר הכנסה בסביבת הריבית הנמוכה נמשך. הריביות בשווקים המפותחים נותרות ללא שינוי, בעיקר באירופה. השוויים של חברות מחוץ לארה"ב, המשלמות דיבידנד, הם אטרקטיביים יותר. אנחנו מתמקדים באסטרטגיית דיבידנד באירופה ובבריטניה בפרט. בנוסף, אסטרטגיית דיבידנד בשווקים המתעוררים צפויה להתפתח כמקור נוסף של הכנסה, ככל שצפי הצמיחה שם מתבגר.

"ב-Fixed Income אנחנו מאמינים שמשקיעים צריכים להסתכל על חוב במדינות מתפתחות לצורך השגת תשואה טובה יותר".