שוק הסיגריות הפיראטי משגשג: 5 שקלים לחפיסת קאמל

לאחרונה החלו להימכר במחירים זולים במיוחד חיקויים של מותגי מרלבורו, קאמל ואחרים ■ רוב המכר - במגזר הערבי ■ "המרווח הקמעונאי על סיגריות הוא כ-12%. בשוק הפיראטי הכול הולך אליהם לכיס, ויש 100% הפסד למדינה"

העלאת המס החדה על הסיגריות גרמה לא רק לירידה בצריכה אלא גם לזיוף מותגי סיגריות מובילים. ל"גלובס" נודע כי בחודשים האחרונים החלו להימכר חפיסות סיגריות של המותג המוביל מרלבורו (המשווק על-ידי חברת פיליפ מוריס ישראל) והמותגים קאמל ורוטמנ'ס (המשווקים על-ידי חברת גלוברנדס) במחיר של 5-7 שקלים בלבד לחפיסה. במקביל, נמכרים מותגי סיגריות לא מוכרים, כמו VIP ומיסטר, באותו המחיר.

לשם השוואה, מחיר חפיסת סיגריות שאינה מזויפת לצרכן עומד על 27-32 שקל.

להערכת קמעונאים ובכירים בחברות הסיגריות, התופעה החלה לפני כחצי שנה, בעקבות המיסוי הכבד על הסיגריות, והיא מתרחשת בעיקר במגזר הערבי, אם כי סיגריות מזויפות נמצאו גם בנקודות מכירה במגזר היהודי.

לדברי בכיר בחברה, "לפי המידע שיש לנו, הסיגריות מיוצרות כנראה בשטחי הרשות הפלסטינית ועוברות לישראל דרך הכפר ברטעה. בכמה סיורים שעשינו ראינו את המוצרים מוצגים בחנויות. הרוב במגזר הערבי, ושם נפח המכירות משמעותי, וחלק קטן במגזר היהודי. הירידה במכירות שלנו במגזר הערבי גדולה יותר מאשר במגזר היהודי. אני לא יכול לייחס זאת אחד לאחד, אבל מצד שני אני גם לא רואה סיבות אחרות".

בחברת פיליס מוריס אומרים ל"גלובס" כי "אנחנו בהחלט ערים לכך שבחודשים האחרונים יש עלייה בסחר הבלתי חוקי במוצרי טבק. הרבה מאוד קורה במגזר הערבי, וזה כולל לא רק מותגים מזויפים אלא גם טבק שנמכר באריזות לא ברורות. אנחנו מקווים שתהיה אכיפה בנושא הזה. התרענו גם ברשות המסים וגם במכס. אנחנו מבינים שהיו כמה פשיטות במגזר הערבי, אבל התופעה עדיין קיימת".

את התופעה הרגישו היטב גם בנקודות המכירה הקמעונאיות ובחנויות הנוחות. לדברי אחד הקמעונאים, "כל השחקנים מכירים את הבעיה. זה התחיל קצת אחרי שהרגולציה העבירה את הפעימה האחרונה בהגדלת המיסוי על הסיגריות. ראינו התנהגות חריגה ושמענו מחברות הסיגריות על התופעה.

"נכנסתי לאחד הכפרים בגליל וביקשתי סיגריה זולה. המוכר התכופף מתחת לדלפק, והיו לו שם דמויי כל מיני מותגי סיגריות. הוא ביקש 5 שקלים, וכשהוא ראה שאני עושה פרצוף, הוא אמר לי 'אני אוריד לך שקל'.

"רואים שזה חיקוי. זה לא חיקוי שמתיימר להיראות מקורי. הם כנראה נזהרו לא לעצבן יותר מדי את יצרני הסיגריות, אז יש ציור של גמל על הקאמל, אבל אתה רואה שזה לא הקאמל המקורי. יצרני הסיגריות אמרו לי שזה קרה בלא מעט מדינות שהמס הגיע לרמות האלה. זה פתח פיתוי מאוד גדול ליצרנים פיראטיים".

כיצד נמכרת חפיסת סיגריות במחיר של 5 שקלים בלבד, בזמן שמחירה לצרכן הוא פי חמישה ואף פי שישה? ההסבר פשוט: כיום, המיסוי הכולל מהווה 85% ממחיר חפיסת סיגריות.

לדברי אחד הקמעונאים, "הרווח ב-5 שקלים לחפיסה פיראטית, גדול יותר מהרווח של פיליפ מוריס על חפיסה שנמכרת ב-30 שקל, כי שם הרוב זה מס. פיליפ מוריס מקבלת פחות מ-5 שקלים לחפיסה, ועל זה יש לה מבנה הוצאות שלחברה פיראטית אין".

לפי סטורנקסט, מכירות הסיגריות עלו אשתקד ב-6.3% והגיעו ל-7.54 מיליארד שקל. מקור הצמיחה הוא בעליות המס החדות, בזמן שצריכת הסיגריות הריאלית (כמותית) צנחה אשתקד ב-11.2%. בין החודשים ינואר לאפריל השנה נרשמה ירידה של 16.6% בצריכה הכמותית של הסיגריות וירידה של 0.3% בלבד במכר הכספי.

בחברות הסיגריות מתריעים כי המוצרים הפיראטיים אינם מפוקחים. לדברי בכיר בשוק, "ראשית, על האריזות שלנו יש אזהרות בריאות וכל הסימנים וההגדרות שהחוק דורש. שנית, לא משולמים מס קנייה, מע"מ ומס הכנסה. אנחנו משלמים מס הכנסה על מה שאנחנו מרוויחים, והחבר'ה האלה לא. זה אומר שכמות הכסף שנחסכת לחברים או שהמדינה מפסידה, גדולה.

"שלישית, במפעל של חברת סיגריות רצינית - ולא משנה איזו חברה - עובדים בסטנדרטים מסוימים. אתה יודע שמה שיש בסיגריות זה טבק, וכך זה נמכר בכל העולם. אתה לא יכול לומר שזה מוצר בריא, אבל אתה לפחות יודע מה יש בפנים. כאן תיאורטית אתה מניח שזה טבק, מרוסס בחומרים כאלה או אחרים ותוספים כאלה או אחרים, ואין לך שום דרך לדעת. לחלוטין לא ברור מה יש בפנים".

- העסק שלהם הרבה יותר רווחי משלכם?

"ברור. אם שוק שחור לא היה רווחי, הוא לא היה קיים. הם מוכרים בזול. המרווח הקמעונאי על סיגריות הוא כ-12%. שם הכול הולך אליהם לכיס, ויש כאן 100% הפסד למדינה. זה לא היה בעבר. בעבר נמכר טבק לגלגול בשקיות פשוטות, אבל זה היה שולי לגמרי. סיגריות ממש, ובאריזות, זה לא היה בעבר".

חברת גלוברנדס מסרה בתגובה: "המותגים שייכים לחברות הבינלאומיות שאנחנו מייבאים מהן, ואנו לא יכולים להגיב על הפעולות שהם עושים בעקבות התופעה".

סיגריות
 סיגריות