אנליסטים מגיבים למדד הנמוך: "בנק ישראל יפחית את הריבית"

פריקו: "בנק ישראל יבצע הפחתה בשיעור ריבית השקל כבר בטווח הקרוב" ■ פסגות: "מעריכים כי בנק ישראל יפחית את הריבית פעם נוספת באחת משתי ההחלטות הקרובות"

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

האנליסטים מגיבים הערב (א') למדד המחירים לצרכן שפרסמה הערב (א') הלמ"ס, אשר עלה ב-0.1%, ומעריכים כי בנק ישראל יפחית את הריבית בטווח הקרוב.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "על אף הפחתת הריבית שבוצעה באירופה, ציפו בבנק ישראל כי המדד לחודש מאי יהיה גבוה מהצפוי ויישקף את הגלישה של עליות המחירים מהחודש הקודם. הדבר לא בא לידי ביטוי במדד חודש מאי ונותר נמוך מהצפוי דבר התומך בהערכתנו כי בנק ישראל יבצע הפחתה בשיעור ריבית השקל כבר בטווח הקרוב".

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן אלדובי: "מדד המחירים לצרכן מעיד על המשך האטה במשק, ויאלץ את בנק ישראל להוריד שוב את הריבית. להערכתנו ישנו סיכוי גבוה יותר לדיפלציה בחודשים הקרובים, מאשר סיכון של התגברות קצב האינפלציה, ולכן צפויים צעדים מונטרים נוספים ובינהם הורדת ריבית נוספת. הורדת הריבית לכשעצמה לא צפויה לשנות רבות, אבל יש בה משום הצהרה על נכונותו של הבנק המרכזי לסייע בריבית נמוכה ולטווח ארוך. יתכן כי בנק ישראל ישקול גם הודעה על כוונה להשאיר ריבית נמוכה בישראל לתקופה ארוכה כפי שעשו הבנקים המרכזיים באירופה וארה"ב".

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: "מדד מאי מלמד שסביבת האינפלציה בישראל תמשיך להיות נמוכה עוד זמן רב בשל הביקוש הנמוך והתגברות התחרות במשק. מכיוון שהשקל התחזק ב-1.2% מול סל המטבעות מאז החלטת בנק ישראל בחודש שעבר ולאור התוכנית המוניטארית החדשה של ה-ECB והציפיות להרחבה כמותית נוספת בגוש האירו, אנו מעריכים כי בנק ישראל יפחית את הריבית פעם נוספת באחת משתי ההחלטות הקרובות".

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: מדד חודש מאי תאם את הציפיות המוקדמות בשוק (0.1%-0.2%) ומצביע על סביבת אינפלציה נמוכה, ברף הנמוך של יעד האינפלציה (1.0% ב- 12 החודשים האחרונים). מחירי הדיור (מחירי הרכישה) ממשיכים לעלות ללא סימני רגיעה, זאת למרות הירידה בהיקף המכירות בציפייה ליישום חוק מע"מ אפס. לפי סקר הדיור, מחירי הדירות עלו ב-8.3% ב-12 החודשים האחרונים מ- 7.1% לפני חודשיים. בשלושת החודשים האחרונים מחירי הדיור עלו ב-10% בקצב שנתי. לאור זאת, נדמה שפחתו הסיכויים להורדת ריבית בסוף החודש. יחד עם זאת, קיימת חשיבות לעדכון אומדן התוצר ברבעון א' מחר (יום שני). אנו צופים עדכון כלפי מעלה באומדן לכיוון 2.5%-2.7% (מ- 2.1%)".

שמואל בן אריה, מנהל המחקר בקבוצת פיוניר: "מדד מאי הינו בדרך כלל חיובי והחודש התרחשה עליה עונתית בדיור שהושפעה גם מהישיבה 'על הגדר' של כלל האוכלוסייה לאור אי הוודאות בשוק הנדל"ן והחקיקה הקרובה של התכניות 'אפס מע"מ' ו'מחיר מטרה' שלמעשה גרמו לעלייה זמנית בשכר הדירה. המדד לא מפתיע אך עדיין נמוך ולא נראה כי הצרכן הישראלי חזר לצרוך כבעבר. למעשה, אם בוחנים את המדד ב-12 החודשים האחרונים ומורידים את ההשפעה של עליית המע"מ בשנה שעברה, מגלים כי המדד עמוק מתחת ליעד האינפלציה של בנק ישראל. בנק ישראל צריך להמשיך לנסות להוזיל את הכסף, באמצעות ריבית נמוכה, על מנת לגרום לציבור לצאת ולצרוך, ובכך לעודד את הכלכלה המקומית. מהלך של הורדת ריבית נראה קל מתמיד לאור ההכרזה על ריבית שלילית באירופה".

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים: "להערכתנו, כרגע רוב הסיכויים שבנק ישראל ישאיר את הריבית החודש ללא שינוי. יחד עם זאת, אין ספק שגברו הסיכויים להפחתת הריבית, במיוחד במקרה שנראה נתונים חלשים נוספים בהמשך השבוע."

עוזי לוי, אנליסט בכיר באינפיניטי: "הקריאה לחודש מאי ממחישה פעם נוספת את ההאטה בצמיחת המשק הישראלי, הבאה לידי ביטוי בירידה בצריכה השוטפת כגון מזון וביגוד. החולשה היא בעיקר בפעילות הצרכנית המקומית. הקריאה הראשונה לנתוני התמ"ג אשר הפתיעה את המשק בחולשתה, הורדת הריבית בגוש האירו והצפי להתחזקות השקל בעקבות כך, פועלות באותו הכיוון להורדת ריבית. נתונים אלו ממשיכים לתמוך בהערכותינו מזה מספר חודשים כי יש לבצע מהלך מרחיב נוסף במשק הישראלי".