לסטימצקי חסרים 18.5 מיליון שקל לפיצויי פיטורים

בשוק מעריכים כי רשת הספרים צפויה לפטר לפחות כ-20% מעובדיה אם וכאשר תועבר הבעלות בה לאחד הרוכשים הפוטנציאליים ■ סטימצקי: "פעלנו כחוק. מיום שיש חובה חוקית להפריש כספי פיצויי פיטורים, הופרשו הכספים מדי חודש"

על רקע החשש כי רשת חנויות הספרים סטימצקי עלולה להגיע בימים הקרובים למצב של הקפאת הליכים בחסות בית המשפט, ל"גלובס" נודע כי לרשת חסר כיום סכום של כ-18.5 מיליון שקל בהתחייבויות לפיצויי הפיטורים לעובדיה. מדובר בסכום המשקף את החוסר בקופת החברה, במקרה שבו כל עובדי סטימצקי היו מפוטרים.

יש לציין כי סטימצקי לא הייתה מחויבת להפריש את הסכום הזה, שכן החוק מחייב רק הפרשה מסוימת לפיצויי הפיטורים החל משנת 2008. עם זאת, לא מדובר בסוגייה תיאורטית בלבד, שכן ההערכות הן שלאחר מכירתה הקרובה, אם תצא לפועל, הרשת תבצע תוכנית התייעלות במסגרתה תפטר כ-20% מעובדיה ואולי אף יותר (בסטימצקי מועסקים כיום כ-1,100 עובדים), בעיקר באמצעות סגירת חנויות מפסידות בפריפריה.

בהתאם, נושא השלמת ההפרשות לפיצויי פיטורים הפך בחודשיים האחרונים לסעיף חשוב במשא-ומתן למכירת סטימצקי. זאת משום שמטבע הדברים שום רוכש חדש, לא משנה זהותו, לא ירצה לסחוב עימו את חובות פיצויי הפיטורים מתקופת הבעלים הקודמים.

לפי המתווה שהציעו ארלדן וקרביץ במשא-ומתן מול קרן מרקסטון, תמורת פעילות הרשת בלבד הן יעבירו כ-50 מיליון שקל לידי נאמן, שיהיה אחראי לכך כי הכסף ישמש קודם כל להשלמת אותם תשלומים עבור העובדים, ורק לאחר מכן לתשלום לספקים - בעיקר הוצאות הספרים. הללו צפויים לתספורת של מעל 50% מהחוב.

מסטימצקי נמסר בתגובה כי "הרשת פעלה כדין. מיום שיש חובה חוקית להפריש כספי פיצויי פיטורין על-פי צו ההרחבה, בשנת 2008, הופרשו הכספים מדי חודש בחודשו על-פי כל דין ולכל העובדים, בהתאם לשיעורים הקבועים בצו ההרחבה. כמו מרבית המעסיקים במדינת ישראל, כיון שבתקופה שקדמה ל-2008 לא הייתה חובת הפרשה, יש צורך בהשלמת כספי פיצויים בעת סיום ההעסקה, ככל שעובד זכאי לפיצויי פיטורים".

ברשת סירבו להתייחס לגובה הסכום הנדרש להשלמה.

יממה גורלית

היממה הקרובה צפויה להיות גורלית עבור סטימצקי ובעלת השליטה הנוכחית ברשת, קרן מרקסטון. אם יועבר הכסף ממשקיעי קרן מרקסטון, צפויה הקרן לקחת על עצמה את החובות הפיננסיים של סטימצקי, ובראשם הלוואה של 70 מיליון שקל מדויטשה בנק, מה שיאפשר את מכירת הפעילות ללא החובות הללו.

הגורמים המועמדים לרכוש את פעילות חנויות הספרים של סטימצקי, אם סוגיית החובות לנושים הפיננסיים תיפטר, הם חברת ארלדן (בעלת השליטה בהוצאת כתר) ורשת הציוד המשרדי קרביץ; הוצאת ידיעות ספרים וחברת "משחקי יצירה"; וכן אשת הפרסום ג. יפית יחד עם הוצאת "קוראים".

כפי שנחשף אתמול (א') ב"גלובס", למרות מצבה הקשה של הרשת, הנתונה במשבר תזרימי, העניקה לאחרונה סטימצקי תגמולים נדיבים לבכיריה, ובכלל זה בונוס בהיקף של 5 משכורות חודשיות למנכ"לית, איריס בראל, בסכום כולל של 650 אלף שקל (הנגזר משכר חודשי בעלות של 130 אלף שקל לו זוכה בראל).

רשת חנויות הספרים, שנרכשה על-ידי קרן מרקסטון מידי ערי סטימצקי בשנת 2005 תמורת 55 מיליון דולר (כ-200 מיליון שקל באותם ימים), צברה בשנים האחרונות חובות אדירים.

הנושה הגדול ביותר של הרשת היא קרן מרקסטון עצמה, שהעמידה לה הלוואות בעלים של יותר מ-200 מיליון שקל בשנים האחרונות, כדי לכסות על הפסדי הרשת.

חובות נוספים הם כאמור לדויטשה בנק וכן לבנק הפועלים ולחברה האחות מגנוליה. לספקים, בעיקר הוצאות הספרים, חייבת הרשת על-פי ההערכות כ-80 מיליון שקל בסך-הכול.

ב-2012 רשמה סטימצקי הפסד תפעולי של 4.9 מיליון שקל והפסד נקי של 36 מיליון שקל. בשנה שקדמה ההפסד התפעולי עמד על 8.1 מיליון שקל, והשורה התחתונה הייתה הפסד של 48 מיליון שקל. את נתוני 2013 סטימצקי טרם פרסמה. לרשת יש גירעון של 166 מיליון שקל בהון העצמי.