האוצר: עסקאות הנדל"ן צנחו באפריל ב-25% לעומת מארס

לקראת תוכנית מע"מ 0: הזוגות הצעירים הובילו את הירידה בעסקאות ■ מחיר דירה חדשה ממוצע ששילמו רוכשי דירה ראשונה עמד על מיליון שקל, ירידה של יותר מ-200 אלף לעומת הרבעון הראשון

בגלל המע"מ ובגלל חג הפסח: צניחה של 25% בעסקאות לרכישת דירות חדשות ויד שנייה באפריל 2014 לעומת החודש הקודם. על פי נתוני מינהל הכנסות המדינה באוצר היקף העסקאות באפריל הוא הנמוך ביותר מאז ספטמבר 2013. עוד מציינים באוצר כי נתונים ראשוניים למאי מצביעים על רמה נמוכה במיוחד של עסקאות, הנמוכה ביותר לחודש זה מאז מאי 2003.

עוד על פי הנתונים, הירידה הניכרת ביותר בהיקף כלל העסקאות נרשמה בקרב המשקיעים, צניחה של 30% בהיקף העסקאות שביצעו בהשוואה לחודש הקודם, בגלל מגבלות בנק ישראל. למרות זאת, בתל אביב דווקא נרשם גידול בפעילות המשקיעים באפריל והם כבר מהווים כמחצית השוק המקומי בחודש זה.

באוצר מציינים כי הרמה הנמוכה של העסקאות נובעת בין היתר בשל העובדה שחג הפסח חל השנה באפריל וכראיה לכך בהשוואה להיקף העסקאות באפריל 2012 (שגם בו חל חג הפסח) היקף העסקאות היה דומה. באותו זמן, את העובדה שנתוני מאי ממשיכים להיות נמוכים ניתן לייחס לתוכנית המע"מ המשפיעה על היקף העסקאות. אם נשווה את הנתונים לגבי היקף העסקאות הכללי באפריל לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הנוגעים למכירת דירות חדשות באפריל, אז נרשמה ירידה של 9% בנתון זה בהשוואה לחודש הקודם, נתוני האוצר מעידים כי גם שוק היד שנייה הושפע באפריל במידה ניכרת מתוכנית המע"מ כמו גם מחג הפסח.

נתוני סקירת האוצר גם מאששים את מה שנטען בענף: רוכשי דירה ראשונה (הזוגות הצעירים) יושבים על הגדר. באפריל נרשמה ירידה של 21% בהיקף העסקאות שביצעו. כלכלני האוצר מדגישים כי בפועל מדובר בירידה משמעותית יותר וזאת משום שהנתון מוטה כלפי מטה בשל גידול חריג ברכישת דירה ראשונה באזור הצפון.

כך, בנטרול אזור הצפון נרשמה ירידה בהיקף העסקאות של בין 30% ל-40% באפריל באזורי ירושלים, תל אביב, השרון ובאר שבע. עוד מציינים באוצר כי הירידה בהיקף העסקאות בולטת במיוחד בפלח השוק של הדירות החדשות, בעוד שבקרב המשקיעים ומשפרי הדיור לא נמצא הבדל מהותי בשיעור הירידה בין שני פלחי שוק אלו. "ניתן להניח כי ממצאים אלו מוסברים במידה רבה בהחלטה על הטלת מע"מ בשיעור אפס ברכישת דירה ראשונה", מסבירים באוצר.

הקבלנים חותכים מחירים?

באוצר מציגים נתון נוסף המתייחס למחירי הדירות החדשות שנרכשו על ידי רוכשי דירה ראשונה באפריל. על פי נתון זה, המחיר החציוני של דירה חדשה שנרכשה על ידי רוכשי דירה ראשונה חדשה באפריל נמוך בכ-18% מהמחיר החציוני של דירות אלו ברבעון הראשון של 2014.

במקביל, בדירות יד שנייה עומד הפער האמור על 4% בלבד. יש לציין שנתון זה מעלה סימני שאלה בנוגע להשפעת מע"מ אפס על השוק כי ההיגיון הבריא אומר שמי שרואה עצמו זכאי להטבת המע"מ ימתין עם רכישת דירה עד קבלת ההטבה ועל פי נתוני האוצר, המחיר החציוני של הדירות האמורות (דירה חדשה שנרכשה על ידי זוג צעיר) עמד ברבעון הראשון של 2014 על 1.25 מיליון שקל בעוד באפריל עמד המחיר החציוני בדירות אלו על כמיליון שקל בלבד. כלומר המחיר החציוני נכלל על פניו בדירות שיזכו להטבת המע"מ.

עם זאת, את הנתונים הללו ניתן להסביר בשני אופנים. הסבר אפשרי ראשון הוא שקבלנים, בעיקר קטנים או בינוניים שנמצאים במצוקה תזרימית קשה בעקבות הקיפאון במכירות שגרמה ההכרזה על תוכנית המע"מ, החליטו לחתוך מחירים כדי למשוך רוכשים. הסבר נוסף הוא ריבוי עסקאות במחיר נמוך במגזר החרדי למשל בתקופת סקירת האוצר. ציבור זה אינו רואה עצמו זכאי להנחה בתנאים הנוכחיים ובמקביל, רוכש באופן מסורתי דירות זולות יותר. אם רוכשים אלו היוו את עיקר השוק בקרב רוכשי דירה ראשונה באפריל, ייתכן שהם היטו את המחירים החציוניים בסקירה.

עוד נקודה חשובה היא שגם המספר המוחלט של דירות חדשות שנרכשו על ידי רוכשי דירה ראשונה באפריל, 2,300 דירות, נמוך בצורה משמעותית מהממוצע החודשי ברבעון הראשון של השנה שעמד על כ-3,100 עסקאות, מה שגם עשוי להשפיע על הנתונים שמעידים על ירידה במחיר.

מחירים חציוניים - זוגות צעירים לעומת משפרי דיור ומשקיעים
 מחירים חציוניים - זוגות צעירים לעומת משפרי דיור ומשקיעים