משהו לא טוב קורה באלגומייזר של "ילדת הפלא" הילה פז

בעלת השליטה והמנכ"ל רבים - והמניה צונחת 11% בבורסה ■ הדירקטוריון מגבה את המנכ"ל ■ ואיך זה קשור לגאון מתמטיקה שגויס לחברה?

הילה פז / צילום: איל יצהר

סכסוך על רקע מקצועי או מאבקי אגו? חברת התוכנה אלגומייזר, הנמצאת בשליטת הילה פז, סמנכ"לית פיתוח טכנולוגיות, ואביב ברקוביץ', סמנכ"ל פיתוח עסקי, עדכנה היום את המשקיעים בדבר סכסוך שפרץ בין הבעלים-סמנכ"לית פז לבין מנכ"ל החברה, נועם בנד.

הסכסוך בין השניים, כך עולה מהדיווח, הביא את פז ואת אביה, עמוס פז, לפעול לפיטוריו של המנכ"ל, מהלך שלא צלח בידם, מאחר שבנד זוכה לגיבוי מלא מדירקטוריון החברה. מנגד, מתאר בנד את פז כחסרת יכולת לקבל מרות ולהיות כפופה למנהל מקצועי. בתגובה לדיווח צנחה היום מניית אלגומייזר ב-11.7% .

אלגומייזר היא חברת סטארט אפ הפועלת בתחום התוכנה לפרסום באינטרנט. החברה פיתחה אלגוריתם שאמור לסייע לעסקים ברשת בגיוס לקוחות חדשים ובהגדלת רווחים מלקוחות קיימים.

באפריל 2013 יצקו פז וברקוביץ' (המחזיקים כיום ב-19% ממניות החברה כל אחד) את פעילות אלגומייזר לתוך השלד הבורסאי של העיתון "מעריב", והבוקר היא נסחרה לפי שווי של כ-30 מיליון שקל. בפברואר האחרון השלימה אלגומייזר גיוס של 7 מיליון שקל בהנפקה פרטית. המשקיע הבולט באותה הנפקה (שבוצעה בעת שאלגומייזר נסחרה בשווי של 50 מיליון שקל) היה בית ההשקעות ילין-לפידות , המחזיק כיום ב-10% מהון החברה.

תואר במתמטיקה בגיל 17

החברה מזוהה עם פניה המצודדים של פז, בחורה צעירה (24), שאפתנית ומוכשרת, שסיימה את התואר הראשון שלה במתמטיקה בגיל 17 בלבד, וייסדה יחד עם ברקוביץ את החברה. עד היום נראה היה כי הכול הלך לפז בקלות, אלא שמחלופת מכתבים שאותה פרסמה הבוקר אלגומייזר, עולה תמונה שונה.

מדיווח זה עולה כי בשבועיים האחרונים נאלץ דירקטוריון החברה להתמודד עם חלופת מכתבים שאותה שלחו פז ואביה, עמוס פז, דירקטור בחברה שהחליף את בתו בדירקטוריון, באמצעות עורך דינם, ובה שוטחים השניים את הטענות והמחלוקות בין פז לבנד, לכאורה בנוגע לפיתוח מוצר החברה - תוכנת ה"אלוגמייזר", וכן טענות נוספות בנוגע לתנאי העסקת פז בחברה. במכתביהם דרשו הבת והאב כי חלק מפרטי המכתב יפורסמו באופן מיידי.

במקביל למשלוח המכתבים ניהל אביה של פז שיחות אישיות עם מספר דירקטורים בחברה, פירט באוזניהם טענות שונות בקשר לתפקודו של המנכ"ל והעלה דרישה לפטרו.

בהתאם לבקשת האב התכנס דירקטוריון אלגומייזר, כדי לדון בטענות השונות בנוגע לתפקודו של המנכ"ל, אלא שלמורת רוחם של פז ואביה, החליט הדירקטוריון כי "אין פגם בתפקודו של המנכ"ל, וכי אין בטענותיה של פז כל בסיס, ועל כן לא מצא כל סיבה לפיטוריו של המנכ"ל. הדירקטוריון החליט פה אחד (למעט עמוס פז), כי הוא סומך את ידיו על מנכ"ל החברה ועל הדרך שאותה הוא מוביל. עוד נקבע בדירקטוריון, כי החברה תמשיך ותפעל להמשך פיתוח המוצר בהתאם לתוכנית שמוביל המנכ"ל".

פז, מתברר, לא אמרה נואש, ושלחה שוב מכתב, שבעקבותיו התכנס הבוקר שוב דירקטוריון החברה, וקבע פעם נוספת כי "אין בסיס לטענות שהועלו במכתב, וחזר וציין כי הוא סומך את ידיו על מנכ"ל החברה. נוסף על כך, הדירקטוריון ציין כי הוא רואה בחומרה רבה את התנהלותם של עמוס והילה פז ואת תוכן מכתבם, והוא סבור כי אין בהם אלא כדי לפגוע בחברה".

בנד לא נשאר חייב, והודיע לדירקטוריון החברה כי "הוא רואה בהתנהלותה ובמעשיה של הילה כפעולות שאינן לטובת החברה, ואת חוסר היכולת שלה לקבל את מרותו עליה כממונה הישיר שלה - תוך הפרה חמורה של יחסי עובד-מעביד ויחסי האמון ביניהם - כהפרה של הסכם העסקתה בחברה, וכן של הסכמים נוספים שעליהם היא חתומה".

החברה, שבוחנת בימים אלו כיצד להגיב לסכסוך זה, ציינה בדיווח לבורסה כי בסוף מאי שכרה ביוזמת פז, ובהתאם לצורכי הפיתוח של החברה, מתמטיקאי אשר שירת ביחידת מודיעין מובחרת, מומחה לאלגוריתמיקה ובוגר מדעי המחשב (תואר שני), במטרה להוביל את פיתוח האלגוריתמים של החברה. עם זאת, היא אינה מסבירה איך מינוי זה קשור לכל הסכסוך המתוקשר.