הרשות השנייה תגבש מנגנוני אכיפה להמלצות ועדת שחם

על-פי המלצות ועדת שחם, שאומצו ע"י הרשות השנייה, זכייניות הטלוויזיה אמורות להגביל את הכנסותיהן מחברות המדיה לרף של 25% לחברה ■ בניגוד לערוץ 10, זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת מסרבות לשתף פעולה עם ההנחיה

שי באב"ד / צלם: תמר מצפי
שי באב"ד / צלם: תמר מצפי

הרשות השנייה מתקדמת צעד נוסף לכיוון יישום מסקנות ועדת שחם: ל"גלובס" נודע כי בישיבת מועצת הרשות השנייה שנערכה לפני ימים ספורים, סוכם כי מנכ"ל הרשות השנייה, שי באב"ד, ויו"ר ועדת הטלוויזיה, יעקב שחם, יגדירו בימים הקרובים את מנגנון האכיפה שיופעל על זכייניות הטלוויזיה, כדי לוודא שהן אכן מיישמות את ההמלצות שאומצו על-ידי מועצת הרשות השנייה. על-פי המלצות ועדת שחם, אמורות הזכייניות להגביל את הכנסותיהן מחברות המדיה לרף של 25% לחברה.

באחרונה קיבלו הזכייניות מכתב מהרשות השנייה, שבו הודיעו להן כי מתחילת יולי עליהן למלא דוח יומי לגבי אופן חלוקת זמני הפרסום בין הרוכשים השונים. הזכייניות התבקשו למלא את הדוח מתחילת יוני, אך בשלב זה ערוץ 10 הוא היחיד שעומד בהנחיה, ואילו קשת ורשת מסרבות לשתף פעולה.

עד עתה לא הציגה הרשות מנגנון אכיפה כלשהו. הסמכות של הרשות היא על הזכייניות (בניגוד לממונה על ההגבלים העסקיים שקבע רף לחברות המדיה), ולכן יש להניח כי מנגנון האכיפה יכלול מדרג של צעדים, שינועו משלילת דקות פרסום ועד לקנסות כספיים בפועל. השאלה הגדולה כיום בשוק היא האם העונשים שייקבעו יהיו מרתיעים מספיק.

באב"ד אישר את הדברים ואמר: "ההנחיה המטילה רף מקסימלי של רכישת 25% מזמן הפרסום בשעות הפריים-טיים ומחוצה להן, על-ידי כל חברת רכש מדיה, נועדה לשפר את מצבן הכלכלי של הזכייניות בטווח הארוך, מה שבתקווה יאפשר תוכן שידורים טוב ואיכותי יותר לטובת ציבור הצופים בישראל.

"חמור בעיניי כי הזכייניות עושות דין לעצמן ופועלות במוצהר בניגוד להנחיות הרשות השנייה בנושא, וזאת במקום לראות את התמונה הגדולה שתיטיב עמן ועם הציבור. בשל כך, בימים הקרובים שחם ואני נגבש מתווה לאכיפה מיידית לביצוע ההנחיה על-ידי הזכייניות".

הנפגעת העיקרית מהחלטות ועדת שחם היא קבוצת מקאן-אריקסון, שחברת המדיה שלה, יוניברסל מקאן, היא הגדולה בשוק. החלטות הממונה על ההגבלים, שקבעו רף של 25% מהיקף הפרסום בפריים-טיים, הותירו למקאן מרחב תמרון מסוים, שנבע מהיכולת להסיט תקציבים אל שעות האוף-פריים, ובכך למזער את הנזק. אולם החלטות ועדת שחם, המסתכלות על משך היום כולו בחיתוך לפי הכנסות מכל זכיין וזכיין, עלולות ליצור ליוניברסל בעיה משמעותית יותר.

לפני מספר שבועות עתרה הקבוצה לבג"ץ, בבקשה לבטל את החלטות ועדת שחם, בטענות קשות בנוגע לניגוד אינטרסים לכאורה של העומד בראשה, שחם, ובדרישה להעביר לידיה מסמכים מתוך דיוני הוועדה.

בקשת יוניברסל לצו מניעה נדחתה, וביום חמישי האחרון דן בית המשפט בתגובת הרשות השנייה לעתירת מקאן. שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, קבע כי אין מקום להיעתר לבקשת יוניברסל, וקבע מועד לדיון נוסף בעוד 7 חודשים - מה שאומר שהדיון ייערך בעת שההחלטות כבר ייושמו.

היועצת המשפטית של הרשות השנייה, עו"ד הילה שמיר, מסרה בתגובה כי "החלטת בג"ץ מחזקת את ידיה של הרשות השנייה בפעולתה למימוש החלטות המועצה להגבלת היקף מכירת זמן הפרסום בטלוויזיה לחברות רכש מדיה. הרשות השנייה תמשיך לפעול במקצועיות ובנחישות על מנת לטפל בכשלים הקיימים בשוק הטלוויזיה המסחרית, כפי שעשתה בעניין זה של רכש המדיה".

תגובת זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת לא נמסרה עד לפרסום הידיעה.

מיוניברסל מקאן נמסר בתגובה: "בעקבות הגשת תגובתה של הרשות השנייה ביום רביעי האחרון לעתירה שהגישה יוניברסל לפני כחודשיים, ביום חמישי האחרון יצאה החלטת בית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ, לא לצדד ברשות השנייה ואף להעדיף ולקיים דיון בעתירת יוניברסל, ולא לדחות את העתירה על בסיס תגובת הרשות בלבד, ללא דיון, כפי שהוא מוסמך ונוהג לעשות בעתירות שהוא סבור שאין בהן ממש. הדיון נקבע ליום 25.3.2015".