"לישראלים אין חשק לנפוש; ביטולי החופשות - נזק לטווח ארוך"

מנהלי גופי תיירות ותעופה מדברים על ביטולים של חבילות נופש ודחיית חופשות של ישראלים בעקבות "צוק איתן", אך מלבד הנחות ואפשרות לביטולים לתושבי הדרום, הם לא מתכננים מבצעי עומק שימלאו את התפוסות הנמוכות

ראובן אלקס / צלם: שיר גולני
ראובן אלקס / צלם: שיר גולני

רפי שדה, מנכ"ל רשת מלונות דן: "לישראלים אין חשק לנפוש בעת הזו"

- מהו שיעור הביטולים ברשת מלונות דן מתחילת המבצע?

"כמו בכל מלונות ישראל, גם אצלנו נרשמים ביטולים - עד כה כ-8% בממוצע. מרביתם הם לטווח הקצר ומתייחסים בעיקר לתיירים בודדים ולאנשי עסקים בתל-אביב ובחיפה. 65%-70% מהאורחים שלנו במלונות הם תיירים, והיתר ישראלים, שחלקם מבקשים לבטל כי אין חשק לנפוש בעת הזו".

- על איזו תפוסה אתם עומדים כרגע?

"התפוסה הכללית במלונות הרשת ירדה בכ-5% ועומדת על כ-60% בממוצע. אולם ייתכן שבמהלך היום, אחרי שהסתיימה חופשת סוף השבוע, יתקבלו ביטולים נוספים מצד תיירים מחו"ל".

- בהנחה שהמבצע יימשך עוד ימים ארוכים, איזה נזק לדעתך ייגרם לרשת, וכיצד תפעל לצמצמו?

"לרשת מלונות דן יש ניסיון רב בהעירכות למצבים מסוג זה, ואנו מתאימים את ההוצאות לתפוסות. בהנחה שהמבצע יסתיים בזמן הקרוב, אנחנו צופים אובדן של 8% בחודש יולי והשפעה מופחתת מחודש אוגוסט והלאה. קשה להעריך בעת הזו מה יהיה המצב במקרה שהמבצע יימשך עוד זמן רב".

- האם הורדתם מחירים כדי למלא את החסר?

"יצאנו במבצעים לישראלים עוד לפני תחילת מבצע 'צוק איתן', והוספנו כעת הנחה מיוחדת של 25% לתושבים של עוטף עזה".

- האם אתם מחזירים כסף למי שמבקש לבטל חופשה בשל המצב?

"אנחנו מנסים לשכנע את הלקוחות שלא לבטל. שימתינו עוד קצת. מי שלא משתכנע מקבל את כספו בחזרה, ללא דמי ביטול".

ניר דגן, מנכ"ל ארקיע: "עם סגירת שדה דב גדל שיעור הביטולים לאילת"

- מהו שיעור הביטולים בארקיע מתחילת המבצע?

"קיים שיעור ביטולים לא גבוה בטיסות ובחבילות לחו"ל. לעומת זאת, מאז שנאלצנו להעביר את הפעילות הפנים-ארצית משדה דב לנתב"ג בעקבות המצב הביטחוני, אנו חווים שיעור ביטולים של כ-20% בטיסות ובחבילות לאילת".

- האם הזמנות חדשות נעצרו כמעט לחלוטין?

"מצב-הרוח הכללי ומעורבות גבוהה כמעט בכל משפחה בכוחות הביטחון ובמילואים גורמים להאטה בהזמנות".

- בהנחה שהמבצע יימשך, איזה נזק ייגרם לארקיע, וכיצד תפעל לצמצמו?

"נזק נגרם לנו ולכל תעשיית התעופה והתיירות. שולי הרווח בתיירות ובתעופה מאוד קטנים, ואת המעט שאפשר לייצר מייצרים בקיץ. לכן, כשיש בקיץ מצב כמו עכשיו - הנזק גדול. בסיוע משרדי התחבורה והתיירות, רשות שדות התעופה ומינהל התעופה האזרחי - ארקיע פועלת לצמצם את הנזקים התפעוליים והמסחריים".

- האם הורדתם מחירים כדי למלא את החסר?

"ניתן למצוא בימים אלה בחלק מיעדי הנופש הצעות מחיר נמוכות מהרגיל בעונה. אנו מזמינים את הציבור להזמין נופש ולהתאוורר".

- מהי מדיניות הביטולים של הרשת כרגע?

"אנו לא גובים דמי ביטול מלקוחות שגויסו בצו 8 ומלקוחות הנמנים על כוחות הביטחון".

זיו רוזן, מנכ"ל סוכנות הנסיעות גוליבר: "רוב הבקשות לביטול הן של אלה שגויסו בצו 8"

- מהו שיעור הביטולים בגוליבר מתחילת המבצע?

"רוב הבקשות לביטולים לחופשה בחו"ל הן של אלה שגויסו בצו 8 ושל אנשי כוחות הביטחון ומשפחותיהם. בנוגע לחופשות בארץ, יש ביטולים אך לא בהיקפים גדולים, למעט באשדוד ובאשקלון".

- האם, כמדווח בענף, יש עצירה כמעט מוחלטת בהזמנות חדשות?

- "יש ירידה, אבל אין עצירה. עדיין יש לא מעט ישראלים שרוצים להתאוורר בחו"ל".

- בהנחה שהמבצע יימשך, איזה נזק ייגרם לגוליבר?

"יש האטה בפעילות, אך מוקדם עדיין לאמוד את הנזק. להערכתנו, בתום המבצע הביקוש לחופשה יחזור לעצמו ואף יגבר".

- האם הורדתם מחירים כדי למלא את החסר?

"המחירים בימים אלה אטרקטיביים עבור מי שמעוניין לטוס לחופשה בחו"ל ברגע האחרון. לתושבי הדרום שרוצים לנפוש בארץ, אנחנו מציעים הנחה של כ-30% במספר מלונות בארץ, רובם מלונות פשוטים באילת ובחיפה. אם המצב יימשך, ננסה להשיג הטבות נוספות מול הספקים שלנו".

- האם אתם מחזירים כסף למי שמבקש לבטל חופשה בארץ או בחו"ל בשל המצב?

"גוליבר כפופה לנהלי הספקים השונים ומידת יכולתם לספוג את הביטולים. כל בקשת ביטול עסקה מטופלת במשותף מול הספק הרלוונטי, ובמידת הצורך אנו גובים את מחיר עלות הספק בלבד".

ליאור רביב, מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל: "בתל-אביב, חיפה וירושלים יש 40% ביטולים"

- מהו שיעור הביטולים ברשת ישרוטל מתחילת המבצע?

"שיעור של כ-10% באזור אילת וים המלח ושל כ-40% באזור תל-אביב, בירושלים ובחיפה".

- על איזו תפוסה אתם עומדים כרגע?

"על תפוסה ממוצעת של כ-60% בכל מלונות ישרוטל".

- בהנחה שהמבצע יימשך, איזה נזק לדעתך ייגרם לרשת, וכיצד תפעל לצמצמו?

"יש להניח שהנזק יילך ויגדל ככל שהימים יחלפו. אנו נתאים את עלויות התפעול לרמת התפוסות בבתי-המלון. יותר מכל, נקווה שהשקט יחזור במהרה".

- האם הורדתם מחירים כדי למלא את החסר?

"לא, אבל אנחנו מעניקים הנחה מיוחדת של 20% לכל תושבי היישובים של עד 40 ק"מ מקו הגבול, אך זה לא כדי למלא את החסר, אלא כדי לסייע להם".

- האם אתם מחזירים כסף למי שמבקש לבטל חופשה בשל המצב?

"אנו בוחנים כל בקשה באופן פרטני. ברוב המקרים האורחים פונים ומבקשים לדחות את החופשה אך לא מבקשים לבטלה, ואנו נענים. כמובן שאנו מבטלים באופן מיידי וללא חיוב דמי ביטול את חופשתם של כל מי שגויס בצו 8 ושל כל מי שמתגורר עד 40 ק"מ מקו הגבול - אם הם מבקשים זאת".

ראובן אלקס, מנכ"ל רשת מלונות פתאל: "הביטולים והדחיות הם נזק לטווח ארוך שייאלץ אותנו לנקוט צמצומים"

- מהו שיעור הביטולים ברשת פתאל מתחילת המבצע?

"באשקלון ובבאר-שבע התפוסה ירדה דרמטית. באשקלון נשארו בעיקר צוותי תקשורת זרה. הביטולים הגיעו גם למלון שלנו ברחובות. באזורים המרוחקים יותר, כמו אילת, ירושלים, טבריה וחיפה, מרגישים את זה הרבה פחות".

- על איזו תפוסה אתם עומדים כרגע?

"באילת - 80%, בירושלים - 60%, בים המלח - 75%, בטבריה - כ-65% ובחיפה - 65%".

- בהנחה שהמבצע יימשך, איזה נזק ייגרם לרשת, וכיצד תפעל לצמצמו?

"מדובר בנזק ארוך-טווח. יולי-אוגוסט הם החודשים החמים ביותר בתיירות, והם מאפשרים להחזיק את הענף גם בחודשי החורף הפחות חזקים. הביטולים של התיירות הישראלית ודחיית התיירות הנכנסת מחו"ל גורמים לנזק ענק, שבסופו של דבר ייתן את אותותיו על הענף וייאלץ אותנו לנקוט צעדים של צמצום. רק בשנה הקרובה אנו אמורים לפתוח 5 בתי-מלון חדשים, הראשון שבהם בנתניה באוגוסט הקרוב, והוא אמור למשוך אליו הרבה תיירות מחו"ל. כעת אנו ממתינים לראות מה יילד יום. להערכתי, למצב הנוכחי תהיה השפעה גם על עונת התיירות של החגים, כי הקהל יושב על המדוכה וממתין לראות מה יקרה".

- האם הורדתם מחירים כדי למלא את החסר?

"המחירים מבטאים את התפוסות הלא שגרתיות של בתי-המלון בהשוואה לחודש יולי רגיל. עם זאת, המחיר אינו רלוונטי כרגע - משפחות ישראליות מעדיפות להישאר קרוב לבית ככל שהמצב מאפשר להן".

- מהי מדיניות הביטולים של הרשת למי שמבקש לבטל חופשה על רקע המצב?

"כל מי שקיבל צו 8 - ביטול ללא תשלום; למשפחות מאזור קו העימות - ביטול ללא דמי ביטול, או העברה למלון באזור אחר בארץ, או דחיית מימוש החופשה לתאריך אחר".