רשות המים תחליף את ספק המים לעיר דימונה

אחרי עשר שנים שבהן צרכן מים ענק בדרום היה גם בעל רישיון אספקת המים, נזכרו ברשות המים לעצור את ניגוד האינטרסים הברור ■ במקביל, בית המשפט העליון הורה לפצות את חוות "צברי אורלי" המיובשת ב-5.5 מיליון שקל

המטעים של אהרוניאן ליד דימונה / צילום: איל יצהר
המטעים של אהרוניאן ליד דימונה / צילום: איל יצהר

אחרי עשר שנים של הסכמה למצב של ניגוד עניינים בתחום אספקת מים באזור דימונה, הודיעה רשות המים על ביטול רישיון הפקת ואספקת המים של היזם שמעון אהרוניאן במים המטוהרים של מתקן "קולחי דימונה". זאת, משום שאהרוניאן, ספק המים משנת 2004, הוא גם צרכן מים בשטחי מטעים נרחבים, ומצוי בניגוד עניינים מובנה. "קולחי דימונה" מספקים מים למטעים של אהרוניאן, לתשלובת חקלאית-תעשייתית בחוות "צברי אורלי" ולעיר דימונה.

הפרשה נחשפה לראשונה במוסף הנדל"ן של "גלובס" באוקטובר 2011 ובעקבותיה נפתחה בדיקה של מבקר המדינה.

בשנת 2000, בהחלטה מיוחדת של מועצת מקרקעי ישראל בראשות השר אלי סויסה, קיבל אהרוניאן הקצאת קרקע למטרת נטיעת אשלים לתעשייה, אולם נטע כ-1,000 דונם של מטעי פרי הצורכים כמויות גדולות יותר של מים.

במקביל, רשות המים לא עמדה בהתחייבות שניתנה לאספקת מים לחוות צברי אורלי שהקים היזם נועם בלום שהוקמה ב-1992, על 1,100 דונם שיחי צבר. פעמים אחדות נאלץ בלום לייבש חלקים גדולים במטע הצברים ונקלע לקשיים כספיים. בלום תבע באמצעות עו"ד אייל בר אליעזר ממשרד בלטר-גוט-אלוני ושות' את רשות המים, משרד החקלאות ועיריית דימונה. ביהמ"ש העליון החליט לאחרונה, כי "יש להביא את בלום לתקנתו בלי צורך בהתדיינות" ופסק לטובתו פיצויים בגובה 5.5 מיליון שקל.

לטענת בלום, בעיית אספקת המים ל"צברי אורלי" החמירה כאשר אהרוניאן הפך לספק המים של "קולחי דימונה" וגם לצרכן של "קולחי דימונה", והגיש עשרות תלונות על חלוקת מים אינטרסנטית. רשות המים נמנעה מלהגיב לשאלת "גלובס", מדוע אפשרה במשך 10 שנים קיומו של מצב ניגוד עניינים מובנה של אהרוניאן כספק וצרכן בעת ובעונה אחת - עד לביטול רישיון ההפקה והאספקה בימים האחרונים.

רשות המים מסרה כי "בעת האחרונה עורכת הרשות בדיקות מקצועיות על מנת לברר מהו מצב אספקת המים ממפעל ההשבה של "קולחי דימונה" נוכח תלונות הדדיות של בעל המפעל אהרוניאן ושל מר בלום".

עו"ד ישעיהו הורוביץ, פרקליטו של אהרוניאן, מסר בתגובה כי מדובר בהכפשות שווא של בלום, וכי אהרוניאן השתמש בהקצאות מים שאושרו לו כחוק. לדבריו, "צברי אורלי נבנתה במשך שנים מנדיבות ליבו של אהרוניאן, אשר סיפק לה כמויות אדירות של מי השקיה. טענותיו של בלום נבחנו על ידי בתי משפט בדרגות שונות ונדחו על ידי כולם. אין קשר בין היות אהרוניאן ספק מים ומאידך צרכן מים. מצב זה הינו ידוע לכל ומאושר ע"י הרשויות".