טיול בחיק הטבח

למה הסיקור בתקשורת הישראלית של מה שקורה בעזה הוא כה מינורי?

עזה - צוק איתן/ צילום: רויטרס
עזה - צוק איתן/ צילום: רויטרס

התחביב הביזרי שלי לשלטט במשך כשעה בכל ערב בין ערוצי החדשות הזרים, העלה כמה נקודות מעניינות. בעוד רשתות כמו ‏CNN‏ ובמידה רבה יותר ‏FOX‏ מספקות לצופיהן תמונה מאוזנת (אם כי לעיתים בפירוש לא מחמיאה) של המערכה, הרי שהרשתות הבריטיות כבר מזמן בחרו צד.

אמש (א'), במהדורת הלילה שלהם, כינו ב-‏SKY NEWS‏ את יום הלחימה בעזה במילה "טבח", ממש כך.

כמה שעות קודם לכן שידר ה-‏BBC‏ (שכבר נתפס בקלקלתו כשהוא "מתבל" את הדרמה בעזה בעזרת תמונות ממלחמת האזרחים בסוריה) תמונות מסג'עייה, כשהוא מניח שזו "נקודת המפנה" במערכה על דעת הקהל.

כישראלי, קשה שלא לכעוס על הטון הזה (במיוחד כשנזכרים בהתלהבות ברשתות האלה לנוכח הלחימה הבריטית בעיראק או באפגנסיטאן הרחוקות אלפי מיילים מאנגליה), שמתובל לעיתים בניחוחות אנטישמיים, אבל באותה מידה אפשר גם לתהות מדוע הסיקור של מה שקורה בעזה, בתקשורת הישראלית, הוא כה מינורי?

מבלי להידרש לתמונות זוועה (וכאלה יש בשפע), ניתן היה להראות בטלוויזיה הישראלית גם את הפגיעה בצד האחר. לא צריך להיות גדעון לוי: אפשר לייחל לניצחון צה"ל גם כאשר נחשפים לכל המשמעויות של מחירו.

לרבע את המעגל

"המעגל" עם דן שילון, אחרי מהדורת החדשות המרכזית, ערוץ 2

נכון לרגע כתיבת שורות אלה אמורה לעלות הערב (ב') העונה החדשה של "המעגל", תוכנית האירוח של דן שילון. כמובן שהעניין הזה עוד נתון לשינויים בהתאם למצב הלחימה בעזה, אך נכון לשעה שבה נכתבים הדברים, בזכיינית ערוץ 2 רשת לא שינו את לוח המשדרים.

אם אכן תשודר התוכנית, הרי שמדובר בהחלטה מעניינת: בערב שבת האחרון החליטו הקולגות בקשת לדחות את השקת תוכנית האירוח החדשה שלהם "תוכנית קיציס", יום אחד בלבד לאחר שהוחלט על דחיית פתיחת העונה של "הפרלמנט". גם כאשר חוזרים לרשת, רואים ש"The Voice" למשל, שהייתה אמורה לחזור לשידור אמש, נדחתה שוב.

בחלק מהמקרים מדובר בעניין נסיבתי: קשת יכלה להרשות לעצמה לשדר במוצאי שבת, אם כי בקול ענות חלושה, את פרק ההדחה מבית "האח הגדול", כיוון שחומרת האירועים בשטח הייתה פחותה, מה שקשה לומר, לצערנו, על יום ראשון, שבו התבשרו הצופים על מותם של 13 מחיילי "גולני" בקרב.

לא תמיד מדובר על שיקול ערכי בלבד, לפעמים מדובר גם בשיקול כלכלי: הפרסום בטלוויזיה צנח פלאים, ובחלק מהמקרים, שידור תוכנית יקרה ללא פרסומות הוא כמעט בגדר התאבדות כלכלית - גם כך סופגים הערוצים המסחריים מכה בעוצמה (בינתיים) של עשרות מיליוני שקלים.

"המעגל" של דן שילון עשוי להיות היוצא דופן על הרקע הזה: מדובר בתוכן שניתן להתאים לאופי האירועים (שילון שידר כבר את תוכניתו בגרסאות אבל מיוחדות, הזכורה שבהן לאחר רצח רבין) - מעיסוק בשכול, דרך קטע מוזיקלי מתאים ועד לעניינים אקטואליים.

בהנחה שהתוכנית אכן תשודר, מעניין לראות איך יגיבו אליה הצופים: האם יברכו על כך שנשברת שגרת "האולפן המיוחד" - או שמא ינהרו, נניח, לערוץ 10 כדי "להישאר מחוברים"?

הטלוויזיה הישראלית מעולם לא הייתה כה מגויסת למאמץ המלחמתי, הן בכמות שעות השידור והן בתוכנן. מעניין אם דווקא על רקע ניסיונו הרב והממלכתיות שהוא יודע לשדר, יצליח שילון להיות טוויסט קטן בעלילת הטלוויזיה של הימים האחרונים.