החברות בבורסה בת"א שיכולות להרוויח ממבצע "צוק איתן"

מבצע "צוק איתן" של צה"ל בעזה צפוי להשפיע לרעה על על ה"ענפים הרגישים" בבורסה בת"א - חברות בתחומי התעופה, התיירות, האופנה, האנרגיה ועוד ■ בינתיים המשקיעים בבורסה לא יורדים למקלטים

"צוק איתן" / צילום: רויטרס
"צוק איתן" / צילום: רויטרס

מאז תחילת מבצע "צוק איתן" לפני כשבועיים מדווחת העיתונות הכלכלית כמעט מדי יום על הפגיעה שמסב המבצע לעסקים בישראל, ובאזור הדרום בפרט, ועל הירידה הניכרת בהכנסות בקשת רחבה של פעילויות ובראשן בענפי התיירות והקמעונאות.

מטבע הדברים, ככל שהמבצע נמשך גוברים הנזקים ואלה כבר מחלחלים לחלק מהחברות בתחומים הללו שנסחרות בבורסה בת"א. אתמול פרסמו חברת התעופה אל על וחברות התיירות איסתא וקשרי תעופה אזהרות רווח אודות הפגיעה שיסב להן המבצע הצבאי ברבעון השלישי, וככל שזה יימשך צפויות להצטרף אליהן חברות נוספות.

למרות כל זאת, בינתיים המשקיעים בבורסה בת"א עדיין מסרבים להתרגש מהמבצע הצבאי, ומאז החל "צוק איתן" עלו המדדים המובילים בכ-0.5%. יותר מכך, גם מרבית מניות של החברות הצפויות להיפגע מהשלכות המבצע לא רשמו עד כה ירידות משמעותיות. ככל הנראה, המשקיעים מעריכים כי בינתיים מדובר בנזק מוגבל ונקודתי, ללא השפעות לטווח הארוך. אם המבצע יתארך גם התמונה הזאת עלולה להשתנות.

לפניכם סקירת המניות של החברות הפועלות בתחומים שרגישים למבצע, ונפגעות ממנו כיום או עשויות להיפגע ממנו בעתיד.

תעופה ותיירות

מניית אל על אמנם נחלשה אתמול בכ-4%, לאחר שהודיעה על ירידה צפויה של 40-50 מיליון דולר בהכנסותיה לרבעון השלישי בהשפעת המבצע (ובכך השלימה צניחה של 8% תוך שבועיים), אלא שהיום התהפכה המגמה והיא נסחרה בעליות של כ-5%. זאת, לאחר שאמש נודע על הפסקת הטיסות של מרבית חברות התעופה הזרות לנתב"ג, והגדלת הפעילות הצפויה של אל על בעקבות כך.

חברת התיירות קשרי תעופה עדכנה אתמול על ביטולי הזמנות בהיקף מהותי לטורקיה, והיום עדכנה על פגיעה אפשרית במכירות וברווחיות בשל החלטת חברות התעופה הזרות, אך אלו לא באו לידי ביטוי כלשהו במסחר במנייתה. כך קרה גם במסחר במניית איסתא, שהודיעה אתמול על ירידה צפויה של 8-10 מיליון שקל ברווחי הרבעון השלישי שלה לפני מס, בהשפעת האירועים הביטחוניים.

בתיירות הישראלית היוצאת נרשמה ירידה של עשרות אחוזים בשבועיים האחרונים, וכעת הנתונים הללו צפויים לרשום ירידה נוספת בעקבות הפסקת הטיסות של חברות תעופה זרות לנתב"ג וממנו.

מי שבולטת לשלילה בקרב הנפגעות המיידיות של מבצע "צוק איתן" היא מניית חברת המלונות ישרוטל, שאיבדה בשבועיים החולפים כ-10% מערכה. יתר מניותיהן של חברות המלונאות הנסחרות בבורסה נפגעו פחות, למרות שגם הן צפויות להיפגע בתוצאותיהן באופן משמעותי מהמבצע הצבאי. התאחדות המלונות בישראל מעריכה כי הנזק שייגרם לענף התיירות כולו ברבעון השלישי יגיע לסכום אדיר של כ-500 מיליון דולר, מתוך זה הפסדי בתי המלון יעמדו על כ-100 מיליון דולר.

תקופת הקיץ היא אחת מתקופות השיא בפעילות בתי המלון, כך שככל שנמשך המבצע השפעתו על התוצאות תגדל באופן משמעותי, ויהיה קשה יותר לפצות על כך בהמשך השנה. נתונים שונים שפורסמו בימים האחרונים מראים כי שיעורי התפוסה במלונות ירדו בעשרות אחוזים בכל הארץ, ובעיקר בבתי המלון בדרום. הפגיעה נרשמת הן בצד התיירות הנכנסת, שם נרשמו ביטולי הזמנות גורפים, והן מצד תיירות הפנים, בה פתחו ההזמנות ביולי בכ-50%.

אופנה

גם מניותיהן של חברות האופנה גולף, פוקס וקסטרו - הסובלות מהתרוקנות מרכזי הקניות בשבועות האחרונים, ומושפעות לרעה מהמצב - רשמו ירידות של 7%-3% מתחילת המבצע. במחלקת המחקר של אקסלנס אומרים כי "חברות האופנה הציגו רבעון ראשון חלש, כשהרבעון השני צפוי להיות טוב יותר בגלל עיתוי חג הפסח. הרבעון השלישי יושפע לשלילה מהמבצע".

"עד כה", כותבים באקסלנס, "אנחנו מתבשרים על ירידה של עשרות אחוזים בפעילות חברות האופנה, אולם בינתיים ההשפעה הצפויה עליהן לא דרמטית. יחד עם זאת, במקרה שבו המבצע יימשך לתוך אוגוסט מדובר כבר בסיפור אחר. מידת הנזק שייגרם לחברות האופנה תלוי במשך המבצע, משום שככל שתקופת הקיץ עוברת, יש פחות ימי חופש, ופחות זמן לילדים לבלות עם הוריהם ברכישות".

קניונים ורשתות המזון

בכל הנוגע למשכירים, הקניונים ומרכזי המסחר, באקסלנס לא מזהים הרעה משמעותית, ומציינים כי "יכולה להיות למבצע השפעה מסוימת, אולם צריך לזכור שירידה בפדיון לא בהכרח מתרגמת לפגיעה בהכנסות. השוכרים עלולים להיקלע לבעיה בתשלומי השכירות בעקבות הירידה בפעילותן, אולם ניתן להניח שדמי השכירות יהפכו לחוב שישולם יותר מאוחר".

שוכרים משמעותיים שכאלה הן קמעונאיות המזון, שסבלו עוד טרם המבצע הצבאי מחולשה בפעילותן, ולגביהן מציינים באקסלנס כי "אפשר לזהות שינויים בהרגלי הצריכה - פחות קניות גדולות ועלייה בפעילות הסניפים השכונתיים ובאינטרנט - אבל בשלב זה לא צפויה הרעה משמעותית לקמעונאיות המזון הציבוריות".

בבית ההשקעות מוסיפים כי "מתחילת השנה הנתונים מצביעים על מגמה שלילית בתחום המזון, וללא קשר ללחימה שוק הצריכה הפרטית בישראל נחלש, והדבר בולט בענף זה. לא בטוח שהלחימה מוסיפה לחולשה, והיא צפויה להימשך גם כשהמבצע יסתיים".

אנרגיה

ענף פעילות שעלול להיפגע ישירות ממבצע צוק איתן הוא האנרגיה, וכאן מדובר בעיקר בחברות פז ובזן, המספקות דלקים לרשות הפלסטינית ולרצועת עזה. באקסלנס מוסיפים כי ניתן להניח ש"צריכת הדלק בישראל תרד, משום שתקופת הקיץ היא תקופה בה מטיילים ומבצעים הרבה נסיעות. כרגע הנסיעות הללו התמעטו באופן ניכר והדבר ישפיע גם על חנויות הנוחות שבתחנות הדלק".

התעשיות הביטחוניות

מי שעשויות דווקא ליהנות מהמבצע הן חברות התעשייה הצבאית, ובראשן יצרניות תחמושת ומוצרים צבאיים דוגמת ארית תעשיות ועשות אשקלון. לגבי החברה הבורסאית הבולטת בענף, אלביט מערכות, שמניותיה התחזקו בכ-5% בשבועיים האחרונים, באקסלנס מציינים כי "המצב לא ממש משפיע על החברה. אלביט יכולה יותר ליהנות ממצב של מתיחות ביטחונית והכנה למלחמה, אז גופי הביטחון מצטיידים במערכות שלה. אבל בזמן מלחמה, הצבא בעיקר רוכש תחמושת.

"עם זאת, ברמה התיאורטית, אלביט מערכות יכולה להרוויח מפרויקטים דוגמת זה שעלה לכותרות בימים האחרונים בנוגע להתמודדות עם המנהרות מעזה עם חיישנים ואמצעים שונים שיתמודדו עם המנהרות הקיימות שם".

ביצועי מניות
 ביצועי מניות