הזרוע הצבאית של חמאס מאיימת לחדש את הירי: ללא הקמת נמל ימי - לא נאריך את הפסקת האש

מחר ב-08:00 תגמר הפסקת האש בת ה-72 שעות, והפערים בין בין דרישות חמאס לגישה המצרית גדולים ■ גורם ישראלי: "לא מתייחסים בזלזול לאיומי חמאס שלא להאריך את הפסקת האש, אבל ירי לעבר ישראל ייענה בתגובה קשה"

חמאס / צילום: רויטרס
חמאס / צילום: רויטרס

"אנחנו לא מתייחסים בזלזול לאיומי חמאס שלא להאריך את הפסקת האש, אבל ירי לעבר ישראל ייענה בתגובה קשה" - כך אומר הערב (ה') גורם מדיני. הדברים האלו מגיעים על רקע איומי חמאס לחדש את הירי מחר בשעה 08:00 בבוקר, אם לא תושג התקדמות במגעים שמתנהלים בקהיר.

אבו עוביידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, אמר הערב כי הארגון מוכן להמשיך את הלחימה, וכי אם לא תהיה הסכמה על הקמת נמל ימי ברצועה, משלחת חמאס בקהיר תעזוב והפסקת האש לא תוארך.

"אנו מוכנים להצית את המערכה מחדש ונהפוך את הטנקים של צה"ל לצעצועים", איים אבו עוביידה, במסיבת עיתונאים שכינס בעזה. לדבריו, הכוחות בשטח מוכנים להמשך המערכה. "נפתה את צה"ל במלחמה קרקעית רחבה ונגרום לו לאלפי הרוגים ומאות אסירים במקרה שלא ייכנע לדרישותינו".

אבו עוביידה עוד איים "להציב את הכיבוש מול אפשרויות שכולן קשות. נכניס את הצבא למלחמת התשה ארוכה, נשבש את החיים בערים הגדולות ואת התנועה נמל התעופה בן גוריון למשך חודשים ארוכים".

"ההתנגדות והעם שלנו מוכנים לשלם מחיר, ולשבור את צבא הכובשים", הצהיר, "לא נסכים שהמערכה הזו תסתיים בלי הפסקה אמתית של התוקפנות בכל צורותיה, וסיום אמתי של המצור. הביטוי האמתי לכך הוא הקמת הנמל - כל דבר אחר הוא רמאות".

"דרישותינו הן זכויות הומניטריות בסיסיות שמובטחות על בסיס כל החוקים המקובלים בעולם", טען אבו עוביידה, "אם לא תהיה הסכמה לכך, נדרוש נסיגה מהמו"מ, וכך נוכיח כי ההתנגדות מסוגלת להטיל את תנאיה ואת תנאי העם שלה".

השר לנושאים אסטרטגיים, יובל שטייניץ, אמר בריאיון לרשת BBC כי "אם חמאס יחדש את מתקפת הרקטות על ערי ישראל, לא תהיה לישראל ברירה אלא להשתלט זמנית על עזה כדי להכריע את חמאס ולפרז את הרצועה". שטייניץ הוסיף כי איש בישראל אינו מתלהב ממהלך מסוג זה, אבל לעיתים עשויה מדינה "להיקלע למצב של חוסר ברירה".

הלילה חזרה לישראל המשלחת מטעם ראש הממשלה, שבה חברים ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון עמוס גלעד, ראש השב"כ יורם כהן, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, יואב (פולי) מרדכי וראש אגף תכנון בצה"ל, נמרוד שפר. חברי הצוות דיווחו לראש הממשלה ולשר הביטחון על התקדמות המגעים בקהיר.

מהדיווחים עולה כי יש פער בין דרישות חמאס לגישה המצרית, מה שמייצר תחושת מצוקה בקרב המשלחת הפלסטינית. לטענת גורמים מדיניים, יש להתייחס ברצינות לאיומים שמשגר חמאס, אם כי לא מן הנמנע שמדובר באיום שנועד לשפר עמדות במשא ומתן.

סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, אמר כי לא הושגה הסכמה בין הצדדים, ובארגון מזהירים כי הירי יחודש בתום 72 השעות של הפסקת האש.

במקביל, קורא שר החוץ אביגדור ליברמן לגרמניה לסייע במציאת פתרון למשבר ברצועת עזה ולשלוח פקחים לגבול הרצועה, יחד עם עוד מדינות מהאיחוד האירופי. בריאיון ל"בילד" הגרמני אומר ליברמן כי לגרמניה "תפקיד חשוב מאוד" במניעת קטסטרופה כלכלית ואנושיות ברצועה. "גרמניה צריכה למשוך עוד מנהיגים מהאיחוד האירופי כדי למצוא פתרון למשבר ברצועה", הוא אמר. מקבילו הגרמני של ליברמן פרנק ולטר שטיינמאייר אמר כי "יחד עם בני בריתנו באירופה אנו מוכנים למלא משימה כגון פיקוח על מעברי הגבול".

ובעוד הצדדים מכונסים בקהיר לדיון בתנאים להפסקת אש קבועה, המונים מילאו היום את רחובות עזה להפגנת תמיכה בחמאס. כשהם אוחזים בדגליו הירוקים של הארגון קראו המפגינים להמשיך בלחימה נגד ישראל. "המלחמה טרם הסתיימה, הלוחמים שלנו עדיין בכוננות ועם היד על ההדק, הטילים שלנו עדיין מכוונים לתל-אביב", קרא מול ההמונים דובר חמאס מושיר אל-מסרי ופנה לתושבי עוטף עזה: "אל תחזרו לבתיכם".

"נתניהו נכשל, הטילים שלנו הגיעו עד תל-אביב ועד לחדרה ואפילו לנהריה", המשיך אל-מסרי בתעמולה לבניית תמונת הניצחון. "מעבר להישג הזה היה לנו הישג אחר. לראשונה, כוח ערבי פלש לאדמות הכבושות שמחזיקים הציונים וזה ניצחון אסטרטגי".

בעודו משלהב את המפגינים קרא אל-מסרי לתמיכה במשלחת הפלסטינית במהלך השיחות בקהיר. "אנחנו תומכים במשלחת הפלסטינית וסומכים עליה, עליה לדעת שהם מייצגים בשדה הקרב המדיני עם חזק. אל תחזרו אם לא תשיגו את דרישותינו", קרא הדובר. "דרישותינו צודקות ולא נוותר עליהן. העם הפלסטיני צריך לדרוש אותן כאילו הן דרישותיהם של כל הערבים. אנחנו מצפים לפתיחת מעבר רפיח ושבירת המצור. נשק ההתנגדות לא נמצא על שולחן המשא ומתן בקהיר, לא נסכים להתפרק ממנו לעולם".