אפקט "צוק איתן": פגיעה של 30% בהכנסות מלונות דן

פגיעה של עשרות מיליוני שקלים גם במלונות הכשרה (רימונים) ובמלונות אפריקה (קראון פלאזה והולידיי אין) ■ 3 הרשתות מדווחות על ביטולי הזמנות מצד ישראלים ותיירים מאז תחילת המבצע ועל ירידה משמעותית בהיקף ההזמנות

מלון דן אילת / צילום: סיוון פרג'
מלון דן אילת / צילום: סיוון פרג'

השפעות מבצע "צוק איתן" והלחימה הנמשכת מול החמאס ברצועת עזה על ענף המלונאות המקומי נחשפו היום (א'), בדיווחים שהעבירו בזו אחר זו 3 רשתות שמניותיהן נסחרות בבורסה - מלונות דן , מלונות הכשרה ומלונות אפריקה ישראל . השלוש מדווחות על ירידה חדה בהכנסותיהן ברבעון השלישי של השנה.

רשת מלונות דן, שבשליטת משפחת פדרמן, דיווחה היום "כי בעקבות מבצע 'צוק איתן' חלה ירידה בהיקף ההזמנות של החברה, וכן נרשמו ביטולי הזמנות, אשר נכון למועד דוח זה עשויים להביא לירידה בשיעור של כ-30% בהכנסות החברה לרבעון השלישי ב-2014".

רשת דן מוסיפה כי נכון להיום "אין ביכולתה של החברה להעריך את השפעת האירועים האמורים לעיל על רווחיות החברה לרבעון השלישי השנה".

ברבעון השלישי ב-2013 רשמה החברה הכנסות בהיקף של כ-319 מיליון שקל, כך שנראה כי הפגיעה שספגה הרשת נאמדת בכ-90 מיליון שקל.

במקביל לה דיווחה היום מלונות הכשרה, שמחזיקה ומנהלת את רשת מלונות רימונים ונמצאת בשליטת משפחת נמרודי, כי "בעקבות מבצע 'צוק איתן' התקבלו אצל החברה מאז תחילתו ביטולי הזמנות אירוח, הן של תיירים והן של ישראלים, באופן שלהערכת החברה ישפיע מהותית על תוצאות הרבעון השלישי לשנת 2014".

לאחר הערכה ראשונית שערכה החברה, היא מצאה כי היא תציג ירידה שעלולה להסתכם בכ-5-6 מיליון שקל ברווח הנקי, ביחס לרבעון השלישי ב-2013, מה שכנראה יאפס את שורת הרווח פחות או יותר.

עוד הודיעה החברה כי למיטב ידיעתה, "התאחדות בתי-המלון פועלת נמרצות על מנת לגרום לכך שיינתן סיוע מטעם המדינה לענף המלונאות בעקבות הפגיעה הקשה במלונות כמעט בכל אזורי הארץ".

מלונות הכשרה רשמה ברבעון השלישי ב-2013 הכנסות של כ-88 מיליון שקל, שהניבו לה רווח נקי של כ-6.5 מיליון שקל.

אפריקה: ההכנסות יירדו עד 17%

מלונות אפריקה ישראל (מאפ"י), שתוצאותיה מצורפים לדוחות נץ מלונות - המחזיקה ב-50% ממניותיה ומפעילה את רשתות קראון פלאזה והולידיי אין - דיווחה גם היא כי "נרשמו ביטולי הזמנות רבים על-ידי אורחים זרים וישראלים, נוסף על ירידה משמעותית בהיקף הזמנות חדשות, שניתן לייחס ל'צוק איתן'".

עקב כך החברה צופה ירידה של כ-12%-17% בהכנסותיה ברבעון השלישי השנה ביחס לרבעון השלישי אשתקד, ופגיעה בתוצאותיה.

פרט לחברות אלה ישנה עוד רשת מלונאות ציבורית מוכרת - ישרוטל, שבבעלות משפחת לואיס - שטרם דיווחה על ההשפעות הצפויות של "צוק איתן" על תוצאותיה.

מלבד חברות המלונאות, כמה חברות בורסאיות אחרות - בתחומי התעופה, התיירות והקמעונות - כבר דיווחו על פגיעתו הצפויה של מבצע "צוק איתן" בתוצאות הרבעון השלישי, בהן אל-על, קשרי תעופה, איסתא ופוקס (ראו טבלה).

השפעת צוק איתן על החברות הציבוריות
 השפעת צוק איתן על החברות הציבוריות