קבלנים זורים מלח על הפצעים: "צעירים הפסידו מאות א' ש'"

שוק הנדל"ן קפוא, אך הקבלנים לא מורידים מחירים וטוענים: אנשים שלא ייכללו בהטבת המע"מ ממשיכים לקנות דירות

תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי
תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי

הקיפאון בשוק הנדל"ן לא מביא עדיין לירידת מחירי הדירות וקבלנים בשוק זורים מלח על פצעי הזוגות הצעירים שקיוו לירידת מחירים. הקבלנים לא ממהרים להוריד מחירים חרף הקיפאון בשוק וממשיכים להפנות אצבע מאשימה כלפי הממשלה.

"נתוני השמאי הממשלתי רק מוכיחים את מה שאמרנו בחודשים האחרונים: אם הממשלה לא תחליט באופן מיידי על רפורמות בענף הנדל"ן, מחירי הדירות ימשיכו לעלות", מסר צבי פוקס, הבעלים של צ.פ חברה לבניין. "זוג צעיר שישב על הגדר הפסיד עשרות ובאזורים מסוימים מאות אלפי שקלים. החסכונות שלו נשחקו וחלום הדירה עשוי להתרחק למרות הטבת המע"מ. צריך לזכור כי למרות ההאטה בענף ביישובים שונים עדיין נמכרו דירות. כך, למשל, בירוחם מכרנו מעל 20 דירות בעיקר למשקיעים שמטבע הדברים לא כלולים בהטבת המע"מ".

שמאי המקרקעין עו"ד חיים מסילתי טוען כי הקבלנים יושבים על הגדר ממש כמו רוכשי הדירות ולא מורידים מחירים חרף הצניחה במכירות, ובפועל הפעילות הכמעט-יחידה בשוק הנדל"ן בימים אלה היא של הרוכשים שלא ייכללו ממילא בהטבת המע"מ.

"בשל החלטות הממשלה גם הקבלנים ברבעון השני החלו לשבת על הגדר ולהמתין עד שמסך הערפל יתפזר", אומר מסילתי. "במקביל נחתמו עסקאות, בעיקר על ידי קבוצות שלא צפויות להיכלל בהטבת מע"מ אפס כגון משפרי דיור ומשקיעים. במצב כזה מחירי הדירות עלו, על אף מיעוט בכמות העסקאות. באזורים מסוימים אפשר לומר שזוגות צעירים שלא חיכו למע"מ ורכשו דירה בחודש מארס הרוויחו יותר מזוג שיקנה במסגרת הטבת המע"מ אם תצא אל הפועל".

אוהד סבן, סמנכ"ל חברת דונה הפעילה בירושלים, מצא הסבר מקורי לעליית מחירים של 4% בירושלים ברבעון השני: יהודי התפוצות. לדבריו, "כל עוד ההיצע עולה על הביקוש ואין בנייה חדשה יעלו המחירים וזה לא משנה אם זה מדובר ברפורמת המע"מ או במבצע צבאי. בנוסף, ירושלים מייצרת ביקושים מכל יהודי העולם ולפיכך פחות מושפעת מהרפורמות הממשלתיות הנוכחיות".

אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, תקף את הממשלה ומסר: "בעוד הממשלה משחקת 'בנדמה לי', הציבור מצביע ברגליים ולא בגלל שהוא רוצה, אלא מאחר שאין לו ברירה. קורת גג אינה מוצר מותרות, זוהי זכות יסוד לכל תושב במדינת ישראל. בהיעדר פתרונות מסודרים וממשלה שמוכנה להתערב בשוק באופן מוגבל, כוחות השוק ימשיכו לפעול והם יעשו זאת ללא רחם. הגיע הזמן להתחיל להוציא את התכניות אל הפועל ויפה שעה אחת קודם. השאלה היא האם מי שאוחז במושכות יכול ורוצה ללכת את המייל הנוסף לפתרון אמיתי של הבעיה".