בהתאחדות המלונות מאיימים לבטל את המאבטחים בבתי-מלון

בהתאחדות מלינים על כך שהם אלה שנדרשים לספוג את העלויות הגלומות בהסכם הקיבוצי שנחתם עם המאבטחים, וזאת דווקא בתקופה של מצוקה בענף

חודש אחרי שנחתם הסכם קיבוצי בין ההסתדרות וארגון חברות השמירה והאבטחה, אשר מיטיב משמעותית את התנאים של המאבטחים בסקטור הפרטי ומיישר קו עם ההסכם בסקטור הציבורי, בהתאחדות המלונות מאיימים לבטל את השימוש במאבטחים בבתי-המלון.

בהתאחדות מלינים על כך שהם אלה שנדרשים לספוג את העלויות הנוספות שגלומות בהסכם, וזאת דווקא בעת הזו של מצוקה כלכלית בענף.

בעקבות פגישה שנערכה היום (ב') בין נציגי התאחדות המלונות לנציגי משטרת ישראל, שיגר הבוקר מנכ"ל ארגון חברות האבטחה, פיני שיף, מכתב זועם אל תנ"צ אמיתי לוי, ראש חטיבת האבטחה במשטרת ישראל, ובו הוא קובל על האפשרות לשינוי במערך האבטחה הנוכחי במלונות.

"עצם קיומו של הדיון העוסק ברמת האבטחה בבתי-המלון מעלה סימני שאלה מדוע מצאו לנכון המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל לדון בנושא זה דווקא בתקופה שבה האבטחה אמורה לתפוס מקום חשוב במאות גופים במגזר הציבורי והעסקי", כותב שיף. "הסיבה לכך היא לוביסטים בעלי השפעה ובעלי עניין בהתאחדות, המובילים מזה זמן מגמה להורדת האבטחה בבתי-המלון על מנת לצמצם את עלויות האבטחה.

"המתקפה המתוזמנת אשר מובילה מזה זמן ההתאחדות על מנת להוריד מעצמה את העלויות הכרוכות בשירותי האבטחה, מקבלת היום משנה תוקף עקב חתימת ההסכם הקיבוצי המשית עלויות עקב שיפור בתנאי העסקתם ושכרם של המאבטחים.

"נשיאות התאחדות המלונות אף פנתה אליי ואל נשיא הארגונים העסקיים על מנת להחריג אותה מחובת ההסכם הקיבוצי. מבחינתה, אנשי האבטחה הם עובדים שקופים, ואין לשפר את שכרם למרות יוקר המחיה המרקיע שחקים, ויש להותיר אותם בתחתית סולם השכר".

בדבריו מתייחס שיף להסכם שנחתם כאמור לאחרונה עם חברות האבטחה בסקטור הפרטי במטרה להשוות את תנאי העסקתם למגזר הציבורי - מה שכרוך בתוספת של כ-20% לעלות השכר ובתנאים סוציאליים שונים.

בהקשר הזה יש לציין יוזמה נוספת שעלתה לאחרונה להבאת כמה אלפי עובדים זרים מירדן בעלות העסקה מופחתת למלונות באילת ובים המלח. ליוזמה הזו שותפים כל משרדי הממשלה הרלוונטיים, לרבות משרד ראש הממשלה, תוך "הסכמה שקטה" מצד ההסתדרות הכללית.

"התאחדות המלונות מתעלמת מכל צרכי האבטחה", מוסיף שיף במכתב, "רואה באבטחה אך ורק נטל תקציבי, סרח עודף, ומפעילה כל גורם אפשרי על מנת להשפיע על גופי הרגולציה להוריד את רמת האבטחה".

בהתאחדות המלונות מכחישים מנגד כל כוונה גורפת לביטול מערך האבטחה - ואומרים כי בתי-המלון נמצאים בדיון ממושך עם המשטרה וגורמי הביטחון לגבי סוג והיקף האבטחה הנדרש למלונות, ועצם הצורך באבטחה אינו נתון בספק.

"לפני למעלה משנה קיבלה ממשלת ישראל החלטה על יישום הרפורמה להוזלת עלויות הנופש בישראל", נמסר מההתאחדות בתגובה. "זאת בעקבות המלצת הוועדה הבין משרדית בראשות מנכ"ל משרד התיירות הקודם, נועז בר-ניר, שקבעה כי עלויות הנופש בארץ גבוהות בכ-30% ממערב אירופה, ובין השאר נובעות מדרישות רגולטוריות חריגות (בהן אבטחה שעולה לבתי-המלון כ-200 מיליון שקל בשנה).

"החלטת ממשלה זו אמורה להיות מיושמת. החלטת הממשלה נתקבלה לפני כשנה וחצי, הרבה לפני שנחתם ההסכם הקיבוצי של עובדי השמירה, כך שהניסיון הנלוז של חברות קבלני השמירה לקשור בין שני הנושאים מופרך מיסודו.

"תפיסת הביטחון המקצועית אינה נתונה לקבלני השמירה או לכל בעל עניין אחר, אלא לרשויות המדינה המוסמכות. מה גם שלגבי האבטחה החמושה קיימות חוות-דעת מקצועיות שונות על יעילותה ונחיצותה ביחס לחלופות קיימות".