שוב גלנט? זה אפשרי?

זה חבל, אבל אולי גלנט צריך להמשיך את חייו מחוץ למסגרת הצבאית

יואב גלנט / צלם: תמר מצפי
יואב גלנט / צלם: תמר מצפי

אני לא ממש מכיר את יואב גלנט, לכן שוחחתי עם אנשים שכן מכירים. בדרך כלל יש עליו דעה טובה, ואדם שאני מעריך מאוד חושב שהוא הראוי מכולם לכהונת הרמטכ"ל, כולל בני גנץ. לכן כל כך קשה להיזכר בעובדות שבגינן נפסל מינויו בפעם הקודמת. כזכור, שר הביטחון אהוד ברק כבר מינה אותו, אבל ימים ספורים לפני שגלנט היה אמור להיכנס לתפקיד, מועמדותו נפסלה ובמקומו מונה גנץ.

התנצלות רוני דניאל

מה קרה שם? בשעת מעשה הדברים היו ברורים. כיום, לקראת המרוץ להחלפת גנץ, יש ניסיון מובהק לבלבל את היוצרות. התחיל במלאכה זו רוני דניאל בחדשות ערוץ 2, כאשר מצא לנכון להתנצל על שהוא ואברמוביץ' הביאו את מסמך גלנט לציבור כאילו היה אותנטי. במסמך הוצג גלנט כמי שתכנן קמפיין להשחרת פניהם של מתחריו למרוץ. בנקודה הזאת אין ספק ששמו של גלנט הוכתם על לא עוול. אבל מהר מאוד התבררה האמת, כלומר שהמסמך זויף על ידי מתנגדים לגלנט, וכך הפך המסמך ל"פרשת הרפז", מקורב לרמטכ"ל אשכנזי, שהודה בזיוף.

כך בוטל המינוי

הרושם מהתנצלות דניאל ומהאווירה באולפן היה שביטול מינויו של גלנט היה בשל פרשה זו. המגמה הזאת, של הצגת גלנט כקורבן של תככי חצר אשכנזי שהתנגד למינוי גלנט, נמשכת. זה עיוות של העובדות. הראשון שתבע את ביטול מינויו של גלנט היה השר מיכאל איתן, איש הליכוד. הוא עשה זאת על סמך תחקיר שפרסם אז העיתונאי קלמן ליבסקינד ב"מעריב". ממצאי התחקיר הראו שגלנט פלש לשטחים ציבוריים ליד ביתו בעמיקם, והגיש תצהיר כוזב למינהל. מכאן זה התגלגל עד לפסיקת היועץ יהודה וינשטיין כי "ספק אם ראוי מבחינה ערכית להותיר בעינה את ההחלטה בדבר המינוי (של גלנט)". ברק ונתניהו נאלצו לבטל את המינוי. כלומר - לא אשכנזי, לא הרפז או כל אחד אחר. מי שטרפד את גלנט היה הוא עצמו - במעשיו הלא חוקיים.

יש התיישנות?

השאלה היא מה עכשיו? האם יש התיישנות על מעשיו של גלנט? האם עכשיו, לאחר כשלוש שנים, גלנט כשר לכהונה? כנראה שהסוגיה בכלל לא תתפתח. ספק אם ועדת טירקל, שפסלה את מועמדות גלנט בסיבוב הקודם, תשנה את טעמה הפעם. וספק גדול לא פחות אם יעלון יהיה מוכן להציע את גלנט לממשלה, שכן הוא רואה בגלנט אדם שיחד עם אריאל שרון מנע בשעתו את מינויו (של יעלון) לשנה נוספת כרמטכ"ל. אז אולי גלנט צריך להיות מרוצה שלא הוגש נגדו כתב אישום בפרשת הקרקעות, ולהמשיך את חייו מחוץ למסגרת הצבאית. זה חבל, אבל זה מחירה של היוהרה וגבהות הלב.