מי יקנוס אותן? החברות שמצפצפות על חוק האריזות

יותר ממחצית מפסולת האריזות בשוק הישראלי אינה מדווחת, בניגוד לחוק

בתאגיד המיחזור תמיר, שאמון על מימוש חוק האריזות, טוענים כי מחצית האריזות המשווקות מדי שנה במשק אינן ממוחזרות כפי שדורש החוק.

בתאגיד טוענים כי מאות יצרנים ויבואנים, שמשווקים מדי שנה אריזות שמשקלן עולה על טון אחד, לא התחברו איתו כלל, לא מקיימים את החוק וחשופים לקנסות של כ-150 אלף שקל מצד המשרד להגנת הסביבה.

על-פי הערכות, מדי שנה משווקות ברחבי הארץ אריזות במשקל כולל של כ-800-850 אלף טון, אך בפועל, בתאגיד מתקבלים דיווחים מצד החברות על שיווק של אריזות בהיקף כולל של כ-350 אלף טון בלבד.

עם חקיקת חוק האריזות לפני כ-3 שנים הקימו היצרנים והיבואנים את התאגיד תמיר, שתפקידו לאפשר לחברות לקיים את חוק האריזות. התאגיד אחראי על איסוף ופינוי האריזות המשומשות למיחזור. החוק חל גם על רשויות מקומיות, ועליהן להתוות הסדרים להפרדת פסולת האריזות ולקבוע את אופן האיסוף שלה. כיום חתומות עם תאגיד תמיר כ-160 רשויות בכל רחבי הארץ.

דירקטוריון התאגיד כולל חברות מובילות במשק, ובהן אסם, תנובה, שטראוס, החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה), חוגלה, סנו ועוד.

בשיחה עם "גלובס" אמר היום (ב') מנכ"ל תמיר, קובי דר, כי במצב הדברים הקיים ניכר שחברות שכן התקשרו מתוקף החוק עם התאגיד מממנות למעשה את פינוי פסולת האריזות שמייצרות חברות רבות אחרות שטרם התקשרו עם תמיר.

לדברי דר, בניסיון להרחיב את מספר היצרנים והיבואנים שעליהם חלה החובה למחזר מתוקף החוק, יש בכוונת התאגיד לפתוח בקמפיין שיחשוף את פעילותו, בתקווה שיוביל להגדלת היקפי המיחזור של האריזות.