נעילה מעורבת בבורסה; המעו"ף בשיא, טבע הוסיפה 4%

עידן אזולאי: "השוק ימשיך להיות אדיש לנתונים הכלכליים ולאירועים מהותיים כמו התקציב המתגבש" ■ ח"ל מכרה בשבוע שעבר מניות כיל בניו-יורק במחיר של 7 דולר למניה ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-848 מיליון שקל

בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר
בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר

יום המסחר בבורסה (א') נחתם במגמה מעורבת עם נטייה לעליות, לאחר הטלטלה שעברה על וול סטריט בימים האחרונים בהם הבורסה המקומית הייתה סגורה. מדד המעו"ף טיפס לשיא חדש ואילו ת"א 75 ננעל בירידה של כ-0.2%. מחזור המסחר הסתכם בכ-848 מיליון שקל.

"תקציב 2015 הוא תקציב בשורה חברתית. אם התקציב הקודם היה תקציב של משבר, התקציב הנוכחי הוא תקציב של תקווה והבטחה", כך אמר היום שר האוצר יאיר לפיד במסיבת עיתונאים במשרד האוצר שבה הציג את עיקרי הצעת תקציב המדינה לשנת 2015. לפיד הבטיח להעביר את תוכנית מע"מ אפס "עוד לפני התקציב ובתחילת המושב הקרוב של הכנסת". (לסיפור המלא)

ארז צדוק, מקרנות אביב, ציין הבוקר כי "השוק הישראלי ממשיך להיות מנותק, לפחות בטווח הקצר, מהשווקים הגלובליים. מדד המניות העולמי רשם בחודש ספטמבר (נותרו עוד שני ימי מסחר לסוף החודש) ירידה של 3.3%, בעוד שמדד ת"א 25 רשם מתחילת החודש עלייה חדה של 4%, ת"א 75 עלה ב-1% ומדד המניות הקטנות, מדד היתר, ירד ב-0.5%. המתאם הנמוך של השוק הישראלי יחסית לשווקים הגלובליים, הופך את הפיזור הגלובלי ליעיל מאוד בהקטנת התנודתיות, כלומר הסיכון, של תיק ההשקעות. אנחנו רואים בירידות החודש בשווקים הגלובליים מימוש רווחים טבעי".

"בהמשך המגמה החיובית תומכים נתוני הצמיחה בארה"ב שעומדת על 4.6%, נתון מרשים לכל הדעות, חזרה לכלכלה נורמאלית שכוללת הפחתה עד לאפס של תוכנית הרכישות של הפד, וכמובן הריבית האפסית, הן בארה"ב והן בגוש האירופאי ובמדינות נוספות. האפיק המנייתי הוא עדיין המומלץ ביותר ולמרות התנודתיות וחודש ספטמבר הטוב בשוק הישראלי לעומת השווקים הגלובליים, אנחנו ממליצים להשקיע למעלה ממחצית מהחשיפה המנייתית בשווקי חו"ל", אומר צדוק.

עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות נאמנות ומנהל השקעות ראשי אפסילון, מציין הבוקר כי "השוק ימשיך להיות אדיש לנתונים הכלכליים ולאירועים מהותיים כמו התקציב המתגבש. הריבית הנמוכה תוסיף להוות את הגורם המהותי בבחירת הנכסים ובהעלאת רכיב הסיכון בתיקי ההשקעות."

ביום שישי ננעל המסחר בוול סטריט בעליות במדדים המובילים לאחר פרסום נתוני מאקרו טובים, ולאחר שביום חמישי ננעל המסחר בניו יורק בירידות שערים חדות, ביום המסחר החלש ביותר מזה כ-8 שבועות.

המשק האמריקני צומח בקצב מהיר למדי, כך עולה מקריאת התמ"ג הסופית לרבעון השני של השנה שפורסמה ביום שישי בארה"ב. המשק האמריקאי צמח ברבעון שעבר בקצב שנתי של 4.6%, בהתאם לצפי הכלכלנים. זאת לעומת קריאה קודמת של 4.2%. נתוני הצמיחה החזקים יאפשרו לפדרל ריזרב להמשיך ולצמצם את רכישות האג"ח שלו עד להפסקה מוחלטת שלהם בקרוב מאוד, אולי אף בחודש הבא.

כלכלני בנק לאומי לא צופים ירידות חדות בשוק המניות הגלובלי בקרוב. "הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות ממשיך להיות האפיק המועדף לנטילת סיכון. אנו ממליצים על משקל יתר משמעותי למניות חו"ל, לנוכח חולשת הביקושים המקומיים בישראל". כך מציינים גם השבוע בבנק לאומי בסקירה על שוק ההון".

בנוגע לשוק האג"ח מעריכים בלאומי כי התשואות לאורך העקומים המרכזיים בחו"ל צפויות לעלות בהדרגה, בטווח הזמן הבינוני, וזאת כתלות בהמשך השיפור בכלכלה הגלובלית, בדגש על כלכלת ארה"ב. לכן, מומלץ להימנע מאג"ח ממשלתיות של המדינות המפותחות המרכזיות (ארה"ב, גרמניה, יפן). מומלצת חשיפה גבוהה לאג"ח ממשלת ישראל תוך התמקדות במח"מ בינוני (כ-5 שנים). התשואות האפסיות במח"מ הקצר, אינן כדאיות עוד להשקעה. מנגד, רמת מחירים גבוהה בחלק הארוך של העקומים, מגדילה את הסיכון בהחזקת פלח זה.

כיל הונפקה בוול סטריט

מניית כיל הצטרפה ל-NYSE וסגרה ביום שישי על 7.2 דולר לעומת כ-7.6 דולר בתל-אביב כך שהיא מאבדת גובה הבוקר.

מנגד, טבע סיימה בעליות חדות על רקע פער חיובי של כ-4.2%. גם פריגו ואופקו ננעלו בטריטוריה חיובית על רקע פערים חיוביים.

שותפות חיפושי הגז והנפט מודיעין צפויה לבצע הפחתה של נכסי הנפט והגז בדוחות הכספיים שלה לרבעון השלישי בהיקף של כ-8 מיליון דולר. זאת, לאור הודעתו של הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים בשבוע שעבר למודיעין כי הרשיונות "ים חדרה" ו"גבריאלה" פקעו לאחר שלא בוצעה תוכנית העבודה בהם.

חברת איתמר מדיקל הודיעה היום כי חתמה על הסכם למכירת מערכות ושיתוף פעולה עם חברת גלמד, לשימוש בטכנולוגיית ובמערכות ה-EndoPAT של איתמר מדיקל במסגרת מחקר קליני רחב היקף שמנהלת גלמד. הניסוי הקליני (שלב b2) יחל בקרוב, בהשתתפות 240 חולי NASH הסובלים מהשמנת יתר ומהתנגדות לאינסולין. הניסוי ייערך ב-60 מרכזים רפואיים ב-15 מדינות באירופה, ישראל ואמריקה הלטינית.