נחשפה רשת הלבנת הון חובקת עולם שגלגלה מאות מיליוני שקלים

לפי החשד, הרשת הבינ"ל פעלה להלבנת כספים שמקורם בסחר בסמים ובעבירות נוספות ■ 14 חשודים נעצרו בישראל, ועוד 7 חשודים עוכבו לחקירה ■ חקירה בינ"ל הובילה גם למעצר של חשודים בחו"ל, בהם 8 חשודים בבלגיה

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

‎‎הותר לפרסום: יחידת להב 433 (יאח"ה) עצרה לפנות בוקר (ג') 14 חשודים ועיכבה 7 חשודים נוספים לחקירה בחשד לניהול רשת הלבנת הון מקצועית וחובקת עולם, שפועלת להלבנת כספים שמקורם מסחר בסמים ועבירות פליליות נוספות, בהיקף מאות מיליוני שקלים ובקנה-מידה בינלאומי.

במקביל, ובתיאום עם רשויות האכיפה בארה"ב ואירופה, נעצרו חשודים בחו"ל, בהם 8 חשודים בבלגיה.

‏‏‏חקירת הפרשה החלה לפני כשנה, לאחר שבלהב 433 התקבל מידע בנוגע לרשת הלבנת הון בינלאומית, שמעורבים בה אזרחי ישראל ומדינות אחרות, הפועלת להלבנת כספים שהושגו בעבירות פליליות חמורות.

במשך כשנה ביצעה להב 433 פעילות מודיעינית וחקירתית בישראל ובמדינות נוספות, בהן בלגיה, הולנד, ארה"ב וצרפת, בשיתוף-פעולה עם היחידות המיוחדות במדינות הללו ובליווי נציגי משטרת ישראל בארה"ב ואירופה.

במהלך תקופה זו נערך איסוף סמוי על-ידי כוח המשימה בלהב 433 המתמקד במאבק במלביני הון, בשיתוף עם גורמי האכיפה ברשות המסים, יהלום, מכס ומע"מ ובליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה תל-אביב, וכן בשיתוף הרשות לאיסור הלבנת הון ונש"מ.

היום בשעה 3:00 לפנות בוקר נפתח השלב הגלוי של החקירה, בשעה שחוקרי לה"ב 433 ויחידת יהלום פשטו על בתיהם של החשודים בפעולה סימולטנית באזורים שונים בארץ, בהם ראשון-לציון, תל-אביב, מודיעין עילית, ירושלים, בית-שמש ועוד, ועצרו את המעורבים בפרשה.

במהלך הפשיטות ביצוע החוקרים חיפושים בבתי החשודים ובמשרדיהם ותפסו מחשבים, כספים ומסמכים.

עמלות כבדות

‏ל"גלובס" נודע כי החקירה מתייחסת בעיקרה לעבירות הלבנת הון ומס, ולא לעבירות הפליליות באמצעותן הושג הכסף. גורם מתוך החקירה סיפר ל"גלובס" כי "מדובר בעבירות פלילית שבעיקרן בוצעו בחו"ל, רובן עבירות סמים חמורות, שהנגזרת של הלבנת ההון ועבירות המס של חלק מהפעילות הזו בוצע פה בארץ. הסמים לא נכנסו לארץ במסגרת הפעילות העבריינית, אבל הכסף והרווחים הגיעו גם לכאן בשרשרת מורכבת ומסועפת של הלבנת הון".

לדברי אותו גורם, אזרחים ותושבים ישראלים "גזרו קופון" שמן, עמלות כבדות, על עסקאות הלבנת ההון לטובת העבריינים בחו"ל, ועל כספים אלה כמובן לא שילמו גם מס.

חלק מ"החברים" במנגנון הלבנת ההון הם יהודים-חרדים הגרים בישראל, שבאמצעות רשת בלדרים ושליחים העבירו את כספי העבירות בין מדינות אירופה, דרך הארץ וחזרה לאירופה או ארה"ב.

"היכולת שלהם להזיז את הכסף ממקום למקום באמצעות בלדרים ואברכים שטסים הרבה ברחבי העולם היא יפה, והם ניצלו אותה לטובת הלבנת הכספים וגריפת רווחים עצומים לכיסם", מספר הגורם מתוך החקירה.

‏עוד לפי אותו גורם, הסכומים שהחליפו ידיים הם עצומים. "בתקופה של כמה חודשים שאנחנו עקבנו אחר עקבות הכסף, הולבנו למעלה מ-100 מיליון שקל. היקף הפעילות הוא אדיר, ואחוז העמלות שהם גובים יכול להגיע לעשרות אחוזים.

"ככל שהכסף יותר מלוכלך, העמלה יותר גבוהה. העמלה נקבעת לפי רמת הסיכון של המלבינים בישראל, וככל שהסיכון יותר גבוה, והכסף צריך לעבור יותר ידיים - העמלה יותר גבוהה. למשל, במקרה מסוים הגענו לחולייה נמוכה יחסית בשרשרת הלבנת ההון, אברך שהעביר כסף בנתב"ג ולקח כ-50 אלף אירו".

‏‏ההחלטה לבצע את הפשיטות לבתיהם של החשודים ואת המעצרים בשעה 3:00 לפנות בוקר, התקבלה בין היתר תוך התחשבות בעובדה שחלקם חרדים, ובתקופה זו יוצאים לסליחות בשעות הבוקר המוקדמות מאוד. "היה חשש שנגיע לבתים ריקים של חשודים שנמצאים בתפילות", מספר הגורם החקירתי.

‏‏‎‎‏"מנגנון מורכב ומתוחכם"

הפרשה אינה עוסקת בהלבנת ההון הקלאסית, שבה העבריין שמפיק כספים מעבירה מקים עסק חוקי לא פעיל - מכבסה, מסעדה וכדומה - לצורך הלבנת הכספים שלו. לדברי הגורם מהחקירה, "מדובר במערכת חובקת עולם, מתוזמנת היטב, שפועלת בסכומים 'מטורפים'. במסגרת אותה חקירה בחו"ל נתפסו, למשל, מאות אלפי אירו בהעברה אחת.

"הכסף הזה הגיע לארץ בדרכים שונות ומשונות. הוא היה יכול לעבור דרך בלגיה לארץ, ובהמשך לבן אדם שלישי בגרוזיה - המנגנון מורכב ומתוחכם מאוד, ועל זה גוזרים קופון. לפעמים הכסף נכנס לישראל ונשאר פה, ובמקרים אחרים הוא יוצא חזרה ליעד בחו"ל".

במסגרת החקירה בחנו גם רשויות המס את החשודים וגילו כי חלקם אינם מוכרים כלל לרשויות, ונחשבים למה שמכונה "אנשים שקופים" לגמרי מבחינת רשויות המס - כלומר אנשים ללא תיקים במס הכנסה ולכאורה ללא הכנסות.

חשודים אחרים הם בעלי עסקים המדווחים בארץ על הכנסותיהם, אך מדובר בדיווחים על סכומים נמוכים, שלא שיקפו את רווחיהם מהעמלות שגזרו בעסקאות הלבנת ההון.

‏עורכי הדין אורי וקובי גולדמן, המייצגים את אחד החשודים בפרשה, מסרו: "שוב אנו עדים לכותרות והצהרות דרמטיות, וזאת לפני שהדברים התבררו לעומקם. החקירה בעיצומה, אנו מציעים להמתין לתוצאותיה, ונגיב במקום ובזמן הראוי". ‏‏‎‎‏

עורכי הדין גלעד ברון וסיימון יניב ממשרד ברון ושות', המייצגים את אחד החשודים ששמו טרם הותר לפרסום, מסרו בתגובה כי מוקדם לתת התייחסות פרטנית לחשדות שהועלו: "החקירה הפכה לגלויה רק עתה, ומטבע הדברים בפרשות מסוג זה, פרטים מלאים יתבהרו בהמשך, כמו גם גרסת החשודים".