מיזם קורוס כבר עלה לחברה לישראל כ-730 מיליון דולר

החברה תזרים הלוואת בעלים של כ-130 מיליון דולר למיזם הרכב הסיני, כנגד שחרור מערבויות שהעמידה לו בעבר בסך כ-300 מיליון דולר ■ קורוס מתקשה למכור מכוניות, צובר הפסדים ומעבר לרווח לא נראה באופק

החברה לישראל מגדילה את ההימור על מיזם הרכב הסיני קורוס (Qoros). דירקטוריון החברה, שבשליטת עידן עופר, החליט לאשר העמדת הלוואת בעלים בהיקף של כ-130 מיליון דולר למיזם.

ההלוואה תינתן כנגד שחרור החברה לישראל מערבויות בסכום של כ-300 מיליון דולר שהעמידה לקורוס, לצורך מימון פעילותה. עם ההלוואה הנוכחית, תגיע חשיפתה הפיננסית של החברה לישראל למיזם לסכום עתק של כ-730 מיליון דולר (כ-2.7 מיליארד שקל).

סכום זה גדול ביותר מפי שניים מההשקעה שביצעה החברה לישראל בשנים קודמות במיזם הרכב החשמלי בטר פלייס, אליו הזרימה טרם סגירתו כ-300 מיליון דולר. בסופו של דבר, הוריד בטר פלייס לטמיון בסך הכול יותר מ-3 מיליארד שקל שהושקעו בו.

החברה לישראל מחזיקה בקורוס בשותפות שווה עם חברת צ'רי הסינית (50% כל אחת), שתעמיד גם היא הלוואה דומה. ההחזקה בקורוס רשומה בספרי החברה לישראל בשווי של 270 מיליון דולר, לאחר שרוב השקעתה במיזם הרכב עד היום (כ-600 מיליון דולר) הופרשה להפסדי קורוס.

המיזם המשותף עוסק בפיתוח ושיווק כלי רכב מנועיים, היברידיים וחשמליים בשוק הסיני והעולמי, ועתידו אינו ברור. בדוחות החברה לישראל לרבעון השני של השנה נכתב כי "כתוצאה מהעלויות המהותיות לאורך זמן, קורוס לא צפויה להגיע לרווחיות בשנים 2014-2015", וכן כי "קורוס מעריכה שתמשיך לצבור הפסדים עד אשר יחלו מכירות משמעותיות של כלי רכב, כדרך פעילותן של חברות בראשית דרכן".

ברבעון השני הוכפלו הפסדי קורוס ל-78 מיליון דולר, ובסיכום המחצית הראשונה של 2014 הם העמיקו ב-115% ל-137 מיליון דולר. בעתיד הנראה לעין המגמה השלילית לא צפויה להשתנות, ועלולה אף להחריף, כאשר בדוחותיה הכספיים ציינה החברה לישראל כי בשל השקות רכבים חדשים המתוכננות במהלך השנה, "קורוס צופה גידול משמעותי בעלויות".

נכון לסוף הרבעון השני השנה מכרה קורוס 2,540 מכוניות בלבד, ובתקופת הרבעון השני השיקה את הדגם השני שלה - Qoros 3 Hatch, המצטרף לדגם ה-Qoros 3 Sedan, שמכירותיו החלו בסוף 2013.

ברקע להלוואה - פיצול ההחזקות

ההלוואה החדשה לקורוס מתוכננת לעבור אליה בשתי מנות - הראשונה, בהיקף של כ-60 מיליון דולר, במהלך הרבעון הרביעי של 2014, כנגד שחרור החברה לישראל ממחצית מסכום הערבות. יתרת ההלוואה, כ-70 מיליון דולר, תוענק ברבעון הראשון של 2015, כנגד שחרור יתרת הערבויות.

בחברה לישראל הוסיפו היום כי "טרם נחתם מתווה העמדת הלוואות הבעלים כנגד שחרור הערבות וביצועו ותנאיו", וכי "אין ודאות שמתווה כאמור ייחתם".

ברקע להחלטה על הזרמת ההלוואה עומד פיצול ההחזקות המתוכנן של החברה לישראל, שצפוי להתרחש עד סוף השנה, במסגרתו תעבור קורוס מהחברה לישראל לחברה חדשה שתירשם למסחר בבורסה זרה תחת השם קנון.

יחד עם קורוס מתוכננות לעבור לקנון גם ההחזקות של החברה לישראל בחברת הספנות צים, ביצרנית השבבים טאואר, בזרוע השקעות הקלינטק ICG ובחברת תחנות הכוח ICP. החברה לישראל טרם פרסמה את עיקרי מתווה הפיצול, אולם ניתן להניח שמרבית ההתחייבויות הנוכחיות של קורוס כלפי החברה לישראל יעברו לחברה החדשה. צמד השקעותיה המרכזיות של החברה לישראל - יצרנית הדשנים כיל וחברת האנרגיה בזן - ייוותרו בהחזקתה.

בדוחותיה הכספיים של החברה לישראל מאוגוסט נכתב כי על רקע מצבה של קורוס, היא בוחנת את התוכנית העסקית שלה ו"ייתכן כי תידרש למקורות מימון נוספים מעבר לאלו שנכללו בתוכנית".

כן ציינו אז בחברה לישראל כי "קורוס צופה עלויות שיווק משמעותיות בעתיד, על מנת לקדם את המכירות של דגמיה החדשים באמצעות שימוש במדיות מסורתיות"

קורוס נדרשת גם להשקעות בנושאי עיצוב, פיתוח וייצור של דגמים חדשים, הגדלת מכירות ושיווק, הקמה והרחבת מלאי חלקים ורכיבים, הרחבת העיצוב, הפיתוח ויכולות הייצור, ועלייה במספר משרות הנהלה וכלליות.

כיל מדשנת את הקופה

עבור החברה לישראל, בניהולו של ניר גלעד (הצפוי לפרוש בקרוב מתפקיד המנכ"ל, עם השלמת הפיצול ההחזקות), התקופה האחרונה עסוקה במיוחד. בערב ראש השנה היא רשמה את מניות כיל למסחר בבורסת ניו יורק, במהלך שצפוי להניב לקופתה כ-520 מיליון דולר (1.8 מיליארד שקל). במסגרת המהלך המשולב מכרה החברה לישראל, באמצעות הצעת מכר והשאלת מניות לחתמים, כ-6% ממניות יצרנית הדשנים.

כיל נסחרת בבורסה המקומית בשווי של כ-34 מיליארד שקל (כ-9.5 מיליארד דולר), אחרי עלייה מתונה של 2.5% מתחילת השנה. החברה לישראל נסחרת לפי שווי של כ-16 מיליארד שקל, אחרי קפיצה של 18% בערכה מתחילת השנה. בעקבות הצעת המכר, ובהנחה כי המניות המושאלות יימכרו במלואן, שיעור ההחזקה של החברה לישראל בהונה של כיל יעמוד על כ-49%. המכירה לא תניב רווח לחברה בגלל תקנות ה-IFRS, אולם תגדיל את הונה העצמי בסכום של כ-150 מיליון דולר.

קורוס
 קורוס