לקח מפרשת איקיוטק: הקץ לדרישות חוב מפתיעות מעורכי דין?

עפ"י הצעת חוק של ח"כ בועז טופורובסקי, בתי עסק יחויבו לספק לצרכן הוכחות בטרם ידרשו מהם לשלם חוב

בועז טופורובסקי / צילום: אוריה תדמור
בועז טופורובסקי / צילום: אוריה תדמור

הצעת חוק חדשה קוראת לשים סוף לשליחת דרישות תשלום חוב ללא צירוף המסמכים המעידים על קיומו. ההצעה נדונה היום (א') בוועדת השרים לענייני חקיקה, וצפויה לעלות לקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב.

את ההצעה, תיקון לחוק הגנת הצרכן, הגיש ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) בעקבות פרשת איקיוטק - כשבמרכזה הדרישה לחייב בעל עסק או חברה, בטרם נקיטת כל הליך משפטי של גביית חוב, להעביר לצרכן מראש את מלוא המידע הנחוץ לו על מנת להיווכח בקיומו של החוב, גובהו ואופן חישובו - ולכלכל בהתאם את התנהלותו אל מול דרישת התשלום.

כיום מגדיר חוק הגנת הצרכן את האפשרות של בעלי עסקים וחברות לדרוש תשלום או חוב עבור שירותיהם במסגרת 7 שנים ללא צורך בהוכחת ביצוע העסקה. בפועל, דרישות החוב נשלחות ללא כל ראיה להצדקתן - גם במקרים שבהם אין עילה אמיתית לתשלום.

"אנחנו עדים בשנה האחרונה למקרים רבים בהם אזרחים קיבלו דרישות חוב כעבור מספר שנים, ללא הוכחה וללא אפשרות להשיב לדרישה", מסביר ח"כ טופורובסקי. "בסיטואציה כזו לאזרח אין הגנה ולו מינימלית מול בעל העסק, והוא מחויב לכבד עסקה שהוא אינו זוכר שביצע.

"המטרה העיקרית בתיקון החוק היא לסייע לצרכנים הנמצאים בסיטואציה הזו, כאשר רבים מהם נאלצים להוציא כספים רבים בבתי המשפט, לעתים ללא סיבה. התיקון עצמו יעודד את בעל העסק לפנות לצרכן באופן ישיר וראוי, והצורך בהפעלת הליכי גבייה יצטמצם".