למרות ההתנגדויות: הכנסת אישרה את חוק הפונדקאות

יעל גרמן: "משפחה היום אינה מורכבת מגבר אישה וילדים; היא יכולה להיות מורכבת מאישה בודדת וילדים, גבר בודד וילדים, שתי נשים וילדים או שני גברים וילדים. אפשר להתעלם מזה, אבל זה קיים, ואנחנו צריכים להכיר בכך"

יעל גרמן / צילום: תמר מצפי
יעל גרמן / צילום: תמר מצפי

מליאת הכנסת אישרה אמש (ב') בקריאה ראשונה את הצעת חוק הפונדקאות. 45 חברי כנסת תמכו בהצעה, 15 התנגדו ו-3 נמנעו.

על-פי הצעת החוק של שרת הבריאות יעל גרמן, יוכלו גם נשים וגם גברים, גם זוגות וגם רווקים להביא ילד באמצעות פונדקאית.

כמו כן, החוק מסדיר גם הבאת ילדים לישראל מפונדקאות שנעשתה בחו"ל ואת מעמדם של תינוקות המובאים לישראל. לשם כך מוצע בחוק להקים ועדה מייעצת שתייעץ לשרים בנוגע לחברות התיווך ותאשר מרפאות מחוץ לישראל שבמסגרתן נעשה הליך פונדקאות לתושבי ישראל בחו"ל.

בנוסף, מוצע להגביל את גובה התשלום המרבי לאימהות נושאות וכן להוסיף תנאים שעל ועדת האישורים לבדוק בטרם מתן אישור להורים המיועדים להתקשר בהסכם לנשיאת עוברים, בישראל ומחוץ לישראל.

ב"יש עתיד" בירכו על אישור החוק. השרה גרמן אמרה בתום ההצבעה כי "משפחה היום אינה מורכבת מגבר אישה וילדים; היא יכולה להיות מורכבת מאישה בודדת וילדים, גבר בודד וילדים, שתי נשים וילדים או שני גברים וילדים. אפשר להתעלם מזה, אבל זה קיים, ואנחנו צריכים להכיר בכך. זהו חוק פורץ דרך שמתקן אפלייה רבת-שנים".

שר האוצר, יאיר לפיד, אמר כי "עשינו היום צעד חשוב ומשמעותי בדרך לאפשר לאלפי זוגות בני אותו מין וזוגות חשוכי-ילדים להגשים את אחד מהדברים הטבעים ביותר - לגדל ילד ולהקים משפחה. לכל אחד יש זכות להיות הורה".

בסיעות החרדיות מחו על אישור הצעת החוק. ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר כי "מה שמאשרים פה זה שהפונדקאית הזו, תמורת כסף ממוסד, תמכור את גופה. שרת הבריאות הציגה פה משהו שמציג את דור המבול, הרס המבנה המשפחתי. האישה עכשיו תמכור את גופה באופן מורחב מאוד ולא רק במקרים מיוחדים. על זה נאמר כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ. איפה הערכים כלפי הנשים? זה לא שוויון, זו פגיעה בגופה של האישה במקרים רבים שלא לצורך".

ואילו ח"כ ניסים זאב (ש"ס) הוסיף: "החוק מאפשר יצוא ויבוא של תינוקות, כאילו אנחנו מדברים על בשר קפוא. החוק מאפשר להביא ילד מבלי שהבעל בכלל יודע - זה לרמות את הבעל, וזה מושחת מבחינה אתית. יש כאן מעשה הונאה ורמאות, והחוק מעודד רמאות ומנוגד לכל כללי האתיקה הבסיסיים. היו מקרים שאני עזרתי לפונדקאות, אבל זה היה במקרים מיוחדים של כאלה שלא הצליחו להביא ילדים שנים רבות. היום אנחנו באים ואומרים: הכול מופקר. אפשר לעשות הזמנה טלפונית, מה זו המסחרה הזו?".

יו"ר האגודה למען הלהט"ב, שי דויטש, מסר בתגובה: "ההצבעה בכנסת בעד חוק הפונדקאות, שיזמה שרת הבריאות יעל גרמן, היא צעד חשוב נוסף בדרך לשוויון לקהילת הלהט"ב. התמיכה הרחבה לא הייתה מתרחשת ללא פעולתם של התאים הגאים במפלגות השונות. עם זאת, נכונה לנו עוד עבודה מרובה לתיקון הליקויים הרבים בהצעת החוק ולהכנתו לקריאה שנייה ושלישית".