תנובה בוחנת יצוא לרוסיה עקב החרם על המערב

בוחנת מכירת גבינות קשות לשוק הרוסי, לאחר שבדיקות ראשוניות בחברה העלו כדאיות כלכלית לייצא למדינה

מדף של מוצרי תנובה/  צלם:תמר מצפי
מדף של מוצרי תנובה/ צלם:תמר מצפי

חברת תנובה פותחת בניסיון לקצור פירות מהחרם שהטילה רוסיה על יבוא מזון מאירופה ומארה"ב. ל"גלובס" נודע כי תנובה בוחנת כניסה לשוק הרוסי במטרה למכור ברוסיה גבינות קשות.

עוד נודע כי בשבוע שעבר הגיעה לישראל משלחת של השירות הווטרינרי הרוסי, על מנת לאשר את המחלבות בישראל - תנאי הכרחי ליצוא מזון לרוסיה. כמו כן, לצורך הכניסה לשוק הרוסי ביקרו לאחרונה בכירים מתנובה ברוסיה.

הבדיקה הראשונית בחברה העלתה כדאיות כלכלית ליצוא גבינות לשוק הרוסי, ובתנובה בוחנים כעת האם לשווק את המוצרים ישירות לרשתות השיווק או לעשות זאת באמצעות מפיץ מקומי.

בתנובה סבורים כי הפוטנציאל בשוק הרוסי ענק, ולכן החברה תוכל לייצא גבינות לרוסיה בהיקף גדול, וזאת בהתאם למגבלת הייצור המקומית שלה.

תנובה מייצרת את הגבינות הקשות, ובראשן את הגבינה הצהובה, במחלבת תל-יוסף. תנובה השקיעה כ-240 מיליון שקל בהרחבת המחלבה, והיא צפויה לחנוך את קווי הייצור החדשים בתוך חודשים ספורים.

רוסיה הכריזה באוגוסט האחרון על כוונות להחרים יבוא של מוצרי מזון מהאיחוד האירופאי ומארה"ב. ההחלטה באה בעקבות ביקורת שנמתחה על רוסיה במערב בכל הקשור מעורבותה במשבר הפנימי באוקראינה. במסגרת זו הודיעה רוסיה כי תאסור על יבוא של מוצרי חלב, פירות וירקות, בשר ומוצרי מזון מעובדים מאותן מדינות.

לאור זאת טוענים בכירים בשוק המזון כי נפתחה הזדמנות לחבורת ישראליות לשווק ברוסיה, שם הפוטנציאל גדול במיוחד.

למרות גודלה, עיקר פעילותה של תנובה היום היא בשוק המקומי. תנובה משווקת מזה שנים את מוצריה בשוק היהודי הכשר בארה"ב, ובימים אלה היא עורכת פיילוט לייצור קוטג' בארה"ב, במטרה להרחיב את פעילותה בצפון אמריקה לשוק הכללי.

פרט לכך, ניסיונה של תנובה בעבר לפרוץ לחו"ל לרומניה כשל, ותנובה קיפלה את הפעילות וסגרה את המחלבה במדינה, תוך שהיא מוחקת עשרות מיליוני אירו מההשקעה.

תגובת תנובה לא התקבלה עד לפרסום הידיעה.