מנכ"ל משרד הפנים: "יש עשרות אלפי יח"ד שאפשר לבנות"

ד"ר שוקי אמרני: "לרשות המקומית מעמד מיוחד והם אלו שנותנים את היתרי הבנייה ולכן הם גם יכולים לעכב ויש קושי גדול לכפות עליו לתת היתרי בנייה. אנחנו מנסים להתמודד עם הגדלת ההיצע במציאות לא פשוטה"

ד"ר שוקי אמרני / צילום: איל יצהר
ד"ר שוקי אמרני / צילום: איל יצהר

"מצוקת הדיור היא צורך לאומי שיש למצוא לו פיתרון. במסגרת פעילות משרד הפנים, יש את הצורך בשיתוף פעולה בין הרשויות בנוגע לתוכניות. לרשות המקומית מעמד מיוחד והם אלו שנותנים את היתרי הבנייה ולכן הם גם יכולים לעכב ויש קושי גדול לכפות עליו לתת היתרי בנייה. אנחנו מנסים להתמודד עם הגדלת ההיצע במציאות לא פשוטה. רק לאחרונה פנה ראש ראשות גדולה ליועץ המשפטי לממשלה כדי לעצור את הותמ"ל מלדון בתוכנית גדולה. זו דוגמא למציאות איתה אנחנו מתמודדים", כך אמר מנכ"ל משרד הפנים, ד"ר שוקי אמרני ביום עיון שנערך במרכז הבינתחומי על ידי מרכז גזית גלוב לחקר הנדל"ן.

עוד המשיך ד"ר אמרני ואמר: "נכון להיום מערכת התכנון נמצאת בתהליכי אישור יחידות דיור במספרים מאוד גדולים. רק לפני שבועיים אישרנו 3000 יחידות דיור בותמ"ל, תוכנית שמכוחה יהיה ניתן להוציא היתרי בנייה. עוד שבועיים נאשר עשרת אלפים יחידות דיור שיאושרו בהמשך. גם מחנות צה"ל המתפנים מהווים היצע גדול מאוד של יחידות דיור. בכל הקשור להיצע הולך להיות שינוי גדול מאוד. השאלה היא באיזה אופן יהיה ניתן לתרגם את ההיצע ליחידות דיור שיבנו וניתן יהיה לגור בהן. לא תמיד יש לנו את כל הפתרונות כי המציאות היום מצריכה לתת פתרונות להסרת פתרונות לחסמים ולזה נדרש הרבה מאוד כסף. אנחנו במקום של חשיבה, בתקופה שונה ממה שהייתה בעבר. שהייתי יו"ר ועדת מחוזית לפני שנים, הייתה החלטה לעצור את התכנון במרכז. החלטת הממשלה. לי כפקיד הייתה הוראה שכזו. המציאות היום שונה בכיוון ההפוך. ואנחנו נדרשים לשאלות חשובות כיצד לממש את המשימה. לפני כל תוכנית יש שולחנות עגולים עם נציגי הרשות המקומית כמו גם משרדי הממשלה".

פרופסור צבי אקשטיין, דיקן בית הספר לכלכלה במרכז הבין תחומי פנה אל ד"ר אמרני ואמר: "אתם יודעים כמה דירות אפשר לבנות המחוז מרכז? מחר בבוקר? אם אי אפשר לבנות פי 3 ממה שקיים היום, זו הסיבה לעליית המחירים. חייב להיות מלאי דירות לבנייה מוכנות ללא חסמים".

עוד התייחס פרופסור אקשטיין גם להחלטת הממשלה להפסיק לתכנן במרכז וכינה אותה כישלון מוחלט שמשרד הפנים לא הצליח להתגבר עליו. ד"ר אמרני השיב ואמר: "ההחלטה שכינית ככישלון, גם אני התנגדתי לה אז, אבל ההחלטה באה ממקום טוב. זו הייתה החלטה שגוייה אבל עם כוונה טובה. אנשים חשבו שעל ידי עצירת התכנון במרכז הנגב והגליל יפרחו. התוצאות מעידות שטעו וטעו בגדול. הרפורמה שאושרה בחוק התכנון והבנייה מהווה האצלת סמכויות משמעותית לרשויות המקומיות. העברנו מיליוני שקלים לרשויות המקומיות וזה צפוי להשפיע. לגבי החסמים, לעיתים יש דילמה האם לאשר אלף יחידות דיור ולהגיד שזה תלוי המחלף כדי לקדם את בנייתו או להמתין שהחסם יוסר. אנחנו יודעים כמה יחידות דיור יש ויש עשרות אלפי יחידות דיור שאפשר לבנות אותם. הסיבה שהן לא נבנות היא הרשות המקומית או היזמים".

עוד הוסיף ד"ר אמרני כי: "מוטלת חובה על המדינה לתת את הדעת למציאות של הרשות המקומית. רק לפני שבועיים בותמ"ל הדילמות הללו עלו בצורה חזקה מאוד. בין הרצון לאשר יחידות לבין רצון ראשי הרשויות שמתנגדים לתוכניות. וכאן עולה השאלה מה מקור ההתנגדות. יש את הסיבות הרגילות על ארנונה למגורים ועסקים, רשות מקומית צריכה כדי להגיע לאיזון תקציבי ארנונה לעסקים לצד ארנונה למגורים. וכאן מגיעים לשאלה איך צריכים לתת מענה למצב הזה, בו אנחנו מבינים את הצורך הצודק והנכון של ראש הרשות המקומית שאומר שאני מנהל מערכת קשה, גם פוליטית, במציאות הולכת ונהיית יותר קשה".

"אנחנו רוצים להגיע למקום בו לראש הרשות המקומית תהיה סיבה להירתם למאמץ. יש כאלו שאפשר לדבר איתם בפן הערכי והמשימה הלאומית ויש כאלו המבקשים לקבל פתרונות לאיזון התקציבי. גם לזה קידמנו פתרונות, תמריצים שמקבלות הרשויות בגין היתרי בנייה. בפברואר חתמנו על מסמך המאפשר תמריצים אלו יחד עם משרד האוצר. במקביל, אנחנו עושים שולחנות עגולים כדי למצוא פתרונות נוספים. במקביל אנחנו גם יודעים שפיתוח אזורי תעסוקה מוריד את ההתנגדות שישנה לפיתוח המגורים מצד ראשי הרשויות", אמר.