מחירי הדלק בדרך לשפל של 4 שנים: ליטר בנזין יוזל ב-63 אג'

הירידה החדה במחיר הנפט בחודש האחרון צפויה להביא להוזלה דרמטית יותר במחיר הדלק מכפי שחזו גורמים בענף עד לפני מספר ימים ■ כמה חבל שרק 35% ממחיר הבנזין נקבע ממחיר הנפט, בניגוד לארה"ב למשל

תחנת דלק / צילום: תמר מצפי
תחנת דלק / צילום: תמר מצפי

מחיר הדלק צפוי לרדת בסוף החודש ב-63 אגורות לליטר - כך מעריכים היום (ה') גורמים במשק הדלק. ירידה זו היא חדה אף יותר ממה שציפו לאחרונה. זאת, לאור הצלילה במחירו של הנפט בחודש האחרון.

לאור הירידה החדה במחיר הנפט בעולם, צפוי מחירו של הדלק בישראל לרדת בחודש הבא בכ-63 אגורות נוספות, ובכך להגיעו לרמתו הנמוכה ביותר מזה 4 שנים. מחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן צפוי לרדת ל-6.27 שקלים.

כידוע, קיים קשר בין מחירה העולמי של חבית נפט למחיר הבנזין בארץ, אך לא מדובר ביחס של 1:1, משום שמחיר הבנזין בארץ נקבע ע"י מספר מרכיבים ובעיקר ממסים.

הרכיב הראשון הקובע את מחיר הדלק הוא מחיר הבנזין הבינלאומי שנקבע בארבעת ימי המסחר האחרונים של כל חודש בבורסת הדלקים Lavera שבצרפת. עם זאת, בניגוד לארה"ב למשל, רכיב הבנזין הבינלאומי מהווה רק 35% ממחיר הבנזין הסופי בתחנות הדלק.

הרכיב השני הינו הבלו - מס שנקבע על ידי האוצר ומוטל בנוסף לבנזין, גם על הסולר ודלקים נוספים. הבלו, ששיעורו צמוד למדד, מהווה כ-41% ממחיר הבנזין.

רכיב נוסף הינו מרווח השיווק של תחנות הדלק ושגם הוא קבוע גם כן (כ-9% ממחיר הבנזין).

על שלושת רכיבים אלה מוטל המע"מ המשולם על כל עסקת רכישת בנזין בשיעור של 18%. יוצא, אם כך, שעל מחיר הבנזין שמכיל את מס הבלו אנו משלמים גם מע"מ, וכך מהווה המע"מ מס על מס.