גל פדיונות אג"ח בהיקף של כ-120 מיליארד ש' בדרך לשוק

הבנקים וחברות הנדל"ן יפדו אג"ח בכ-70 מיליארד שקל ב-3 השנים הקרובות ■ כיום מתנהלים תהליכים של גיבוש הסדרי חוב ב-17 חברות שסך צפי פדיונות האג"ח בשנים 2017-2015 מגיע לכ-4.2 מיליארד שקל

בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי

על רקע ריבוי הנפקות האג"ח בעשור האחרון, צפוי גל של פדיונות אגרות חוב על ידי חברות ציבוריות בשנים הקרובות. כך עולה ממחקר שערכה נורית דרור מיחידת המחקר בבורסה.

מניתוח הנתונים עולה שבכל אחת משלוש השנים הקרובות - 2015 עד 2017 - צפויים פדיונות של כ-40 מיליארד שקל לשנה, לאחר פדיונות בסכום דומה ב-2014, כאשר בשלוש השנים שלאחר מכן - 2020-2018 - קטנים הפדיונות הצפויים לכ-30 מיליארד שקל לשנה.

הבנקים וחברות הנדל"ן יפדו אג"ח בכ-70 מיליארד שקל ב-3 השנים הקרובות, המשך לפדיונות ענק בסך כ-40 מיליארד שקל ב-2014.

לריבוי הפדיונות בשנים הקרובות, כאמור, יש שתי השלכות עיקריות:

1. גיוסים ערים בשוק איגרות חוב - חברות מנצלות את ריבית השפל בשוק (0.25%) וממחזרות חובות ע"י הנפקת סדרות חדשות של אג"ח בריבית נמוכה חלף הסדרות הנפדות. בשנת 2014 גייס הסקטור העסקי, כאמור, כ-57.5 מיליארד שקל באמצעות אג"ח, (מהם כ-3 מיליארד שקל גויסו ע"י חברות חדשות, ולכן אינם בגדר מיחזור חוב), לעומת סכום של כ-36.7 מיליארד שקל בכל שנת 2013.

2. המשך הסדרי חוב בשנים הקרובות, שהבולטים בהם בהיקפם הם בחברות "קרדן אן.וי", "פטרוכימיים" ו"מירלנד" (הנמצאת בשלבים ראשונים של הסדר).

עוד מציינת דרור כי ריבוי פדיונות והצורך במחזור חובות ע"י החברות הציבוריות לצד הצבירה הצפויה, נטו, של כ-20- 25 מיליארד שקל לשנה בגופים הפנסיוניים, צפויים להגדיל משמעותית את הביקוש לאפיקי השקעה ולמגוון רחב יותר של מכשירים פיננסים, וכן לחזק את מעמד שוק איגרות החוב כבמה מרכזית לגיוסים ע"י הסקטור העסקי. בנוסף, עודפי כספים אדירים אלה יכולים להיות גם ההזדמנות של המדינה לממן פרויקטי תשתית לאומיים באמצעות אג"ח סחיר בבורסה.

הענפים המובילים בהיקף הפדיונות הם הבנקים וחברות הנדל"ן, שצפויים לפדות , במצטבר בשלושת השנים הקרובות, אג"ח בסכום ענק של כ-40 ו-30 מיליארד שקל, בהתאמה. ענפים אלה בלטו בגיוסי ענק בשנים האחרונות, ויש להניח שימשיכו לבלוט גם בשנים הקרובות. חברות ההשקעה והאחזקות וחברות השירותים מדורגות במקום השלישי והרביעי עם פדיונות בסך כ-14 מיליארד שקל כל ענף.

בראש רשימת החברות המובילות בהיקף הפדיונות נמצאים ארבעה בנקים - לאומי, מזרחי טפחות, פועלים ודיסקונט עם פדיונות כוללים בסך כ-36 מיליארד שקל. הבנקים צפויים להנפיק סדרות חדשות, חלף הסדרות הנפדות וכבר השנה בלטו הבנקים - פועלים ומזרחי טפחות עם הנפקות ענק - מהגדולות ביותר בתולדות שוק איגרות החוב בבורסה.

במקום הרביעי ברשימת החברות המובילות בהיקף הפדיונות - חברת החשמל עם פדיונות בסך של כ-7 מיליארד שקל (מהם כ-2 מיליארד שקל באג"ח מגובה ערבות מדינה). החברה בלטה בגיוסי ענק בבורסה, שהגיעו לשיא של כ-8 מיליארד שקל ב-2012 (מהם כ-7 מיליארד שקל אג"ח מגובה בערבות מדינה). גם חברה זו צפויה למחזר את החוב ולנצל את הריבית הנמוכה במשק, כמו בשוקי חו"ל, ולהנפיק סדרות חדשות של אג"ח חלף הסדרות המגיעות לכדי פדיון, וכבר השנה גייסה כ-1 מיליארד שקל.

בנוגע ל"תספורות" מציינת דרור כי כיום מתנהלים תהליכים של גיבוש הסדרי חוב ב-17 חברות שסך צפי פדיונות האג"ח בשנים 2017-2015 מגיע לכ-4.2 מיליארד שקל, סכום המהווה כ-3% בלבד מהשווי המתואם של סך פדיונות אג"ח חברות הנסחרות בבורסה.