רויטרס: משקיעים זרים מבוהלים מישראל, מיליארדים בסכנה

אחרי בלומברג, גם המתחרים ברויטרס הקדישו כתבה על הקשחת הרגולציה בישראל והשלכותיה

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

הקשחת הרגולציה בישראל על חברות הגז ועל כיל "מבהילה משקיעים זרים ומעמידה מיליארד דולרים בסכנה" - כך נכתב בכתבה שפורסמה היום (ג') בסוכנות הידיעות רויטרס. דברים ברוח דומה נכתבו לפני כשבוע וחצי בסוכנות בלומברג.

ברויטרס מדגישים כי הקשחת הרגולציה ב-5 השנים האחרונות (ככל הנראה הכוונה היא גם להמלצות ועדת ששינסקי הראשונה ולא רק ועדת ששינסקי 2) נועדה "לפרק קונגלומרטים חזקים ששולטים בכלכלה הישראלית על מנת להוריד את יוקר המחיה". עם זאת, בכתבה נטען כי "חששות המשקיעים הזרים התעצמו בשלהי דצמבר בעקבות החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים להכריז את קבוצת דלק ונובל אנרג'י כמונופול בגז, מה שעלול להכריח אותן למכור חלק מהזכויות".

בכתבה מצוטט אדוארד קוקירמן, יו"ר קוקירמן בית השקעות שהתראיין גם ל"גלובס", כמי שאומר: "כל עוד אין ודאות בצד הרגולטורי יהיה זה כמעט בלתי אפשרי למשוך לכאן השקעות זרות כי התנאים כל הזמן משתנים".

ברויטרס מזכירים את המגעים של שותפות "לוויתן" למכירת גז לירדן ומצרים ואת המו"מ עם בריטיש גז, ומציינים כי עיכוב בפיתוח "לוויתן" עלול לפגוע בחוזים שבדרך. גם המלצות ועדת ששינסקי 2 על כיל מוזכרות בכתבה, כמו גם איום החברה לבטל השקעות בישראל.

ברויטרס טוענים כי הקשחת הרגולציה נובעת ממניעים פוליטיים, ושבנים בהן הבוחר הישראלי שם דגש על יוקר המחיה, הפוליטיקאים "קופצים על העגלה", כפי שמצוטט בכתבה אנליסט בסיטי.