"ללא מיתון עולמי, צפויה התחזקות מתונה של הסחורות"

מחלקת המחקר של יוטרייד: התחזקות במחירי הסחורות שספגו ירידה משמעותית ב-2014 עשויה לבוא במקביל להתחזקות של מטבעות המוטים לייצוא סחורות כמו הדולר הקנדי, האוסטרלי והריאל הברזילאי

נפט / צילום: שאטרסטוק
נפט / צילום: שאטרסטוק

הירידות האחרונות של הנפט הן למעשה המשך לירידה מהותית ורציפה במחירי כלל הסחורות במשק העולמי ב-2014. במהלך שנת 2014 המשקיעים בנחושת ספגו הפסד של 14%, מי שפתח את 2014 עם פוזיציה בפלטינה סיים אותה עם הפסד של 15%. בתחום המזון, המשקיעים בחיטה ספגו הפסד שנתי של 10%. כך מציינים כלכלני בית ההשקעות יוטרייד בסקירה מיוחדת על התחום.

ביוטרייד ציינו כי השחקנית המרכזית בתחום הסחורות כמובן היא הכלכלה השנייה בעולם כיום - סין. על פי ההערכות, לראשונה מאז משבר האשראי, הכלכלה של הענק הסיני עומדת להחמיץ את תחזיות הצמיחה ועומדת להסתפק בשיעור צמיחה נמוך יחסית לשוק הסיני של 7.4% בלבד. מעבר להיותה הכלכלה השניה בעולם, סין היא הצרכנית הגדול בעולם של חומרי גלם. מחירן של סחורות כמו פחם, נחושת, ברזל ועוד חומרי גלם תעשייתיים עשוי להיות מושפע באופן מהותי ממצב המאקרו של סין.

עוד מציינים ביוטרייד כי הבסיס לשינוי במחירי הסחורות הוא שינוי בכלכלה העולמית, בהנחה שזו תימנע מקריסה ותמשיך לצמוח, הביקוש למוצרי מזון ימשיך להיות מושפע מהיצע וביקוש - היצע שמושפע במקרה של סחורות המזון מפגעי מזג האוויר שמשפיעים על היבולים וכמויות ההיצע, והביקוש שנובע מהתפתחות כלכלית בעיקר של שתי הכלכלות המתפתחות המובילות - סין והודו, שם מתפתח מעמד בינוני שמעלה את הביקושים לזהב, מוצרים בני קיימא ומזון.

פקטור נוסף שמשפיע לרעה על מחירי הסחורות הוא התחזקות של הדולר האמריקאי. כלל הסחורות בעולם נקובות בדולר אמריקאי וכשזה מתחזק, באופן טבעי מחיר הסחורות נחלש. הדבר יוצר תנועה גורפת של היחלשות כלכלות בשווקים מתפתחים המבוססות על ייצוא סחורות, דוגמה קיצונית ראינו עם רוסיה שחלק הארי של הכלכלה שלה מבוססת על יצוא של נפט וגז טבעי.

ביוטרייד מעריכים כי במידה ורמות הביקושים יישארו יציבות ומיתון עולמי אכן לא עומד על הפרק אנו צפויים לראות התחזקות מתונה של הסחורות לאורך 2015 בדגש על חומרי גלם ומוצרי מזון. במקביל, משקיעים ערניים יוכלו לזהות הזדמנויות השקעה במטבעות מוטי סחורות שיתחזקו בהתאם כמו הדולר האוסטרלי, הדולר הקנדי והריאל הברזילאי.