מנכ"ל מגה ל-6,500 עובדי הרשת: קצצו 26 מיליון שקל

מוטי קרן הקפיץ את המחירים ברשת וכעת מבקש לפגוע בתנאי ההעסקה של העובדים ■ עובדים ברשת: "קרן אמר לנו שאנחנו לא רוצים להגיע למצב של קלאבמרקט"

אחרי שמנכ"ל רשת מגה, מוטי קרן, הקפיץ לצרכנים את המחירים ב"מגה בעיר" מבלי שהספקים העלו את המחירים לרשת, הוא פונה כעת ומבקש לפגוע בעובדים ובתנאי הרווחה שלהם בהיקף של כ-26 מיליון שקל. לדברי העובדים, קרן אמר להם: "אנחנו לא רוצים להגיע למצב של קלאבמרקט".

המגעים עם העובדים החלו כבר לפני שנה, כשהתברר שמגה, חרף תוכנית אסטרטגית שהשיק קרן, לא מתרוממת, והרשת ממשיכה להסב הפסדים.

ברשת מגה מועסקים 6,500 עובדים, ש-5,500 מתוכן מאורגנים בוועד. לדברי העובדים, "לפני כשנה פנו אלינו מהנהלת החברה לבוא ולהציל את מגה מהמצב הקשה שהיא נקלעה אליו. ביקשו לקצץ בתנאים של העובדים והגישו לוועד רשימת דרישות מאוד קשה".

בשלב הזה החליט ועד העובדים לשכור את שירותיו של פרופ' ירון זליכה, שייעץ להם בדרישות הכלכליות שהעלתה ההנלה, וכן את שירותיה של עו"ד נאוה פינצ'וק-אלכסנדר לטובת הנושאים המשפטיים.

ככלל, ועד העובדים דחה את דרישותיו של קרן. בין חברי הוועד קייימת מחלוקת, ולדברי אחד מהם, "חלק מחברי הוועד דורשים שהבעלים יכניסו את היד לכיס ויביאו כסף מהבית".

זליכה עצמו נפגש עם קרן מספר פעמים והציג לו מספר מודלים שהעובדים מוכנים אליהם, ובמסגרתם הם יסייעו לרשת בתנאי שהכספים יושבו כולם לעובדים בשלב מאוחר יותר. הרעיון הוא לשפות את העובידם באמצעות מניות או דיבידנד.

רשימת הדרישות שהעביר קרן לעובדים ארוכה וכוללת פגיעה בשכר העבודה, פגיעה בתנאי ההבראה ופגיעה בתנאי הרווחה. לפחות במקרה אחד הדרישה כבר בוצעה בפועל, כשהרשת הפחיתה את ההנחה הניתנת לעובדים בקינות ברשת. כך, לפני כחודש ההנחה לרכישות ב"מגה בעיר" הורדה מ-12% ל-10%, וההנחה על רכישות ב-YOU הורדה מ-6% ל-5%.

העובדים טוענים כי הפגיעה בהיקף ההנחה משמעותית עבורם, כיוון שיש עובדים רבים שמרויחים שכר מינימום ופחות, כמו למשל הקופאיות המועסקות במשמרות מקוצרות. כך או כך, וכיוון שעובדי מגה נוטים לבצע את הקניות ברשת, אזי בהנחה שהיקף הקניות שלהם ברשת לא ירד - הסעיף הזה יחסוף למגה 10 מיליון שקל בשנה.

העובדים מצדם מבהירים כי ידרשו לשפות אותם עבור כל הסכום שנחסך בקיצוץ ההנחה.

סעיף נוסף שבו ביקש קרן לפגוע הוא התשלום לעובדים בלילה, העומד על 200% לשעה אחרי השעה 19:00. מדובר בנוהג הקיים ברשת כבר עשרות שנים, ומי שזכאים לו הם עובדים ותיקים שנקלטו לעבודה ברשת עד שנת 1994. "אם נוותר על זה, הסעיף הזה ייתן להם 10 מיליון שקל לשנה", אומר אחד מחברי הוועד.

פרט לכך ביקש קרן להשוות את תנאי ההבראה של העובדים לתנאי עובדי המגזר הציבורי, השוואה שמשמעותה היא קיצוץ של 50 שקל מדמי ההבראה של כל עובד וכן קיצוץ ההפרשות הסוציאליות שיש למגה בסעיף זה.

קרן גם החל לפגוע בתנאי הרווחה של העובדים, וכבר השנה הרשת לא השתתפה בסבסוד הנופש לעובדים באילת, כפי שנעשה ב-7 השנים האחרונות לפחות.

בוועד העובדים אומרים כי התנאים של העובדים ברשת מגה טובים אמנם ביחס לרשתות אחרות, אך חוזרים ומדגישים כי "בענף הזה מדובר בשכר מינימום למרות התנאים מסביב".

"אנחנו רואים את המצב בחברה ולא מעוניינים שתהיה נפילה. האחריות שלנו היא כלפי העובדים ולא כלפי הבעלים. כל כסף שניתן לחברה, נדרוש אותו בעתיד. אין כסף מתנה. מתנה שיביאו מהבית", אמרו בוועד.

אייל אלי, יו"ר ועד עובדי מגה, מסר בתגובה: "בימים אלה ועד העובדים מנהל דיונים קדחתניים מול הנהלת החברה על מנת לייצב ולהוציא את החברה מהמצב הקשה שהיא נמצאת בו. ועד העובדים ישמור על העובדים, על פרנסתם ועל החברה. החברה מאוד יקרה לעובדי מגה. ועד העובדים מצפה מההנהלה ומהבעלים לנהוג באחריות. יש כאן 7,500 עובדים, כולל עובדי קבלן, שחיים ואוכלים מהחברה, ואני בטוח שכל הצדדים ימצאו את הדרך להעלות את החברה על פסי רווחיות".

- אתם מודאגים?

"נעשה הכול לשמור על החברה".