מרקסטון לבנקים: תנו זמן למימוש החזקות בפסגות

היקף החוב הכולל של הקרן, לבנקים ולמחזיקי האג"ח גם יחד, עומד על כ-370 מיליון שקל

נמשכים מאמצי המימוש של החזקות קרן מרקסטון בבית ההשקעות פסגות. ל"גלובס" נודע, כי קרן הפרייבט אקוויטי הכושלת, שבראשות רון לובש ומוטי וייס, פנתה באחרונה לקונסורציום בנקים בבקשה לדחות החזר חוב המתוכנן לחודש מאי הקרוב, על מנת לתת לה זמן נוסף לקדם מהלך למימוש ההחזקות שלה (23%) בבית ההשקעות הגדול במשק. היקף החוב הכולל של הקרן, לבנקים ולמחזיקי האג"ח גם יחד, עומד על כ-370 מיליון שקל. לפי שעה, מרקסטון טרם קיבלה מענה מהבנקים, שמחזיקים בשיעבוד על מניותיה בפסגות.

את החזקותיה בפסגות קיבלה קרן מרקסטון בעסקה שבמסגרתה מכרה לבית ההשקעות את קופות הגמל של פריזמה. קריסת פריזמה, בית ההשקעות שמרקסטון הקימה ב-2006 בהשקעת ענק של 2 מיליארד שקל, הייתה מהגורמים המרכזיים שהובילו אותה לקשיים הפיננסיים הגדולים שעמם מתמודדת הקרן בשנים האחרונות.

עוד נודע כי לצד האפשרות למכור את מניות מרקסטון בפסגות לידי בעלת השליטה בבית ההשקעות, קרן אייפקס, או לרישום החזקת המיעוט בפסגות בבורסה, נפתחה למרקסטון אופציה נוספת בימים האחרונים, לאחר שקיבלה הצעה לרכישת המניות מצד ג' שהוא גורם זר. עם זאת, לדברי גורם המעורה בנושא, "ההצעה מהגורם הזר עדיין בחיתוליה. אין משהו קונקרטי ולא מדברים על מחיר".

לפני כשנה העבירה קרן אייפקס, שבהובלת זהבית כהן, הצעה לרכישת מניות המיעוט בפסגות מידי מרקסטון, שנקלעה כאמור לקשיי נזילות. ככל הידוע, ההצעה נקבה במחיר נמוך, ששיקף את הלחץ שבו הייתה נתונה מרקסטון, הנדרשת לשרת חוב גדול. מרקסטון בחרה אז לא להיענות להצעה, אך לא מן הנמנע כי בסופו של דבר היא תמכור את החזקותיה בפסגות לידי אייפקס.

נזכיר, כי בשנת 2010 הציעה אייפקס לראשי מרקסטון אז, לובש ואמיר קס המנוח, לרכוש את מניות המיעוט בפסגות תמורת סכום מפולפל של 670 מיליון שקל, במסגרת העסקה לרכישת השליטה בבית ההשקעות, אך במרקסטון סירבו להצעה. נכון להיום רשומה פסגות בספרי אייפקס לפי שווי של כ-3 מיליארד שקל.

בנוסף לחוב לבנקים, שכנגדו משועבדות מניות המיעוט בפסגות, יש למרקסטון כאמור חוב גם למחזיקי אג"ח, שהונפקו על ידי חברת פנומנל (לשעבר בית ההשקעות פריזמה). בימים האחרונים שבו לסעור היחסים בין מרקסטון לבין מחזיקי אג"ח פנומנל. זה קרה לאחר שמרקסטון החליטה, באופן חד צדדי, לא לשלם למחזיקי האג"ח את מלוא התשלום התקופתי, לאחר שניכתה הוצאות שנגרמו לה בגלל צעדים שיזמו מחזיקי האג"ח, אגב דאגתם לתשלום החוב. אולם לאחר דין ודברים, וכנראה על רקע ההתפתחויות האמורות, במרקסטון שילמו את מלוא התשלום, כולל הסכום שנוכה על ידם.

קרן מרקסטון, שגייסה לפני כעשור כ-800 מיליון דולר (בעיקר ממשקיעים אמריקאים, אך גם ממשקיעים מוסדיים ישראליים), עברה שורה ארוכה של תהפוכות וקשיים, כולל מספר כישלונות עסקיים, שיצרו חוב כבד בקרן עצמה - דבר חריג ביותר בנוף קרנות ההשקעה. הקרן אף פרסמה אזהרת "עסק חי" בדוחותיה. המשקיעים בקרן צפויים לסכם את השקעתם בה בהפסד של עשרות אחוזים.

נזכיר, כי היו"ר המייסד של מרקסטון, אליוט ברוידי, הודח ונכנס למאסר בארה"ב בגין עבירות חמורות שקשורות בהקמת הקרן; בהמשך הצטרף אליה דני גילרמן, שגריר ישראל באו"ם לשעבר, אך זה עזב אותה לפני כשנה. מי שהחליף אותו כיו"ר פעיל היה מוטי וייס, שותף מנהל בויולה קרדיט, והוא שמוביל כיום את מהלכי הקרן מול הבנקים.