אישום: עדי לדרמן פרץ למחשב של מדונה וסחר ביצירותיה

לדרמן נאשם שחדר בשיטתיות לחומרי מחשב וחשבונות דוא"ל של עשרות אנשים בתעשיית הבידור בארה"ב, ובהם למעלה מ-10 אנשים הקשורים לזמרת מדונה, ומכר גרסאות מוקדמות של אלבומה האחרון

החשוד בפריצה למחשבים של מדונה / צילום: רוני שיצר
החשוד בפריצה למחשבים של מדונה / צילום: רוני שיצר

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה היום (ד') לבית משפט השלום בתל-אביב כתב אישום נגד עדי לדרמן, תושב העיר כבן 39, הנאשם שחדר בשיטתיות לחומרי מחשב וחשבונות דוא"ל של עשרות אנשים בתעשיית הבידור, בעיקר בארה"ב, ובהם למעלה מ-10 אנשים הקשורים לזמרת מדונה, ומכר גרסאות מוקדמות של אלבומה האחרון.

לדרמן נאשם בלפחות עשרות מעשי חדירה למחשב שלא כדין, האזנת סתר שלא כדין, פגיעה בפרטיות והפרת זכויות יוצרים וכן שיבוש מהלכי משפט. במקביל, הגישה הפרקליטות בקשה לעצור אותו עד תום ההליכים המשפטיים.

חקירת הפרשה התנהלה ביחידת הסייבר הארצית בלהב 433, תוך שיתוף-פעולה הדוק עם ה-FBI.

בכתב האישום נטען כי שרה זמברנו ואנג'י תיאו, שניים מאנשי הצוות של מדונה, וכן המנהל המוזיקלי שלה, קווין אנטונס, אחסנו קבצי מוזיקה של מדונה בחשבונות "ענן", המשמשים לאחסון חומרי מחשב באופן המאפשר כניסה אליהם באמצעות שם משתמש וסיסמה. הם ואחרים אף השתמשו בשרת דואר מסוים לביצוע התכתבויות שונות בין האנשים המעורבים בפעילותה של מדונה, והעבירו קבצים מסוגים שונים, ובהם מסמכים, מוזיקה וחלקים מיומן הפגישות שלה.

לפי כתב האישום, במהלך 2014 ביצע הנאשם האזנת סתר לחשבונות דוא"ל שונים, ובהם לחשבונות של תיאו ואנטונס, כך שהנאשם קיבל באופן שוטף הודעות דוא"ל בזמן אמת. כך הוא השיג בדרכים שונות, ללא רשות ולעיתים באמצעות "תוכנות פריצה", את שם המשתמש והסיסמה לחשבונות הענן ולתיבות דוא"ל שלהם ושל אחרים לשם ביצוע עבירות ובהן יצירת עותקים מפרים ופגיעה בפרטיות. משחדר לחומרי המחשב, העתיק הנאשם קבצים לשם מסחר בהם.

במסגרת זו, נטען, הוא גם אסף מידע על כתובות דוא"ל של אחרים הקשורים בפעילותה של מדונה, וניסה לחדור ללא רשות לחומרי המחשב המצויים גם בהן, תוך שימוש ב"תוכנות פריצה" ובקבצים הכוללים רשימות של סיסמאות נפוצות.

בכתב האישום נאמר כי לאחר שנחקר במשטרה באזהרה בגין החשדות האמורים, נעצר ושוחרר, המשיך הנאשם לנסות לחדור לחומרי המחשב, ולעיתים הצליח. במהלך החדירה לחומרי המחשב של המנהל המוזיקלי, העתיק הנאשם לכאורה קבצים נוספים לשם מסחר, שכללו בין היתר הקלטת חזרות לטקס הגראמי.

באישום נוסף נאמר כי הנאשם השיג שלא כדין, בדרכים שאינן ידועות במדויק למאשימה, שמות משתמש וסיסמה לחשבונות דוא"ל של כ-15 אנשים, והוסיף את החשבונות לתוכנת ה-outlook שבשימושו, כדי לקבל את כל תכתובות העבר והעתיד שלהם.

בעקבות כך, נטען, הנאשם קיבל ושמר בחזקתו עותקים של עשרות אלפי תכתובות של בעלי תיבות הדואר ושל אלה עימם התכתבו, ובכלל זה קבצי תמונות, מוזיקה ומסמכים שונים, ללא אישורם או ידיעתם של איש מהצדדים להתכתבות ובלא היתר כדין.

בין הקבצים שלדרמן השיג וסחר בהם לכאורה מצויות הקלטות בשלבים שונים של שירים שיועדו להיכלל באלבומה של מדונה המכונה "Rebel Heart" עוד בטרם הוחלט לפרסמם. כך למשל, הוא העתיק לכאורה גרסה מוקדמת של השיר "Give me all your love" של מדונה ומכר אותו לאחר, העתיק גרסאות מוקדמות (demo) לחלק משירי האלבום ועוד.

הנאשם מכר עותקים מפרים של היצירות המוזיקליות, כמו גם של ההתכתבויות והתמונות, תמורת סכומים הנעים בין עשרות דולרים ועד ל-1,000 דולר ויותר.

לפי האישום, "מכירת הקבצים במועד זה הובילה לערכן הרב עבור הקונים מחד ולנזק גדול במיוחד ליוצרת, כאשר מעבר לפגיעה בזכותה להפיץ את העותקים, פגעה מכירתם על-ידי הנאשם גם בזכותה לפרסם את היצירות ולשלוט במועד הפרסום, ובכלל זה נפגעה זכותה לפרסם את יצירתה על-פי השקפתה. כתוצאה, פרסום יצירה ללא רשות, בטרם החליט היוצר על פרסומה, עלול ליצור גם פגיעה במוניטין היוצר.

"מכירת היצירה ברשת בפורמט דיגיטלי עשויה בנקל להוות בסיס להפצה בהיקף בלתי מוגבל ברחבי העולם של היצירה, בין אם על-ידי הנאשם ובין אם על-ידי כל מי שרכש ממנו עותק. הפצה כאמור, על אחת כמה וכמה לפני הפצת האלבום על-ידי היוצר, עשויה לפגוע ביכולתו להפיק תועלת כלכלית מהפצת היצירה באופן מסחרי".