מחר: דיון בבג"ץ בעתירה לקידום מינוי המפכ"ל הבא

זאת בניגוד להוראת היועמ"ש יהודה וינשטיין לממשלה היוצאת, לפיה אין לעסוק במציאת מחליף לדנינו בעת שנתניהו עמל על הרכבת הממשלה החדשה

רב ניצב מפכל יוחנן דנינו משטרה / צלם: יוסי כהן
רב ניצב מפכל יוחנן דנינו משטרה / צלם: יוסי כהן

בג"ץ ידון מחר (ד') בעתירה להורות לממשלה לקדם את מינוי מפכ"ל המשטרה הבא. בעתירה ידונו נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, והשופטים יורם דנציגר ונעם סולברג.

המפכ"ל הנוכחי, רב-ניצב יוחנן דנינו, צפוי לסיים את תפקידו בסוף חודש אפריל הקרוב. ואולם, מכיוון שאנו נמצאים בתקופה שלאחר בחירות לכנסת, שבה עדיין מתקיימים מגעים להרכבת ממשלה חדשה, אסר היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, על הממשלה לעסוק בעת הזו במינוי מחליף לדנינו.

לדברי היועמ"ש, קיים חשש כי ביצוע המינויים בתקופה זו עלול להעלות חשד לפגם בהליכי המינוי, גם אם לגופם לא דבק בהם כל פגם.

"השר כעני בפתח"

כשברקע ניצבת הטלטלה הפיקודית במשטרה, במסגרתה פוטר סגן המפכ"ל, וניצב נוסף הורחק זמנית - שניהם בשל חשד להטרדות מיניות - עתרה התנועה למשילות ודמוקרטיה לבג"ץ, והיא מבקשת כי יורה לממשלה לעשות שימוש בסמכות הנתונה לה ולמנות מפכ"ל חדש, זאת למרות ההנחיה של היועץ המשפטי לממשלה.

לפני כ-3 שבועות הוציא בית המשפט העליון צו על-תנאי שהורה ליועץ המשפטי לממשלה וינשטיין לנמק מדוע הנחייתו לא תבוטל, ומדוע לא יתקיים הליך בחירת מפכ"ל כמתוכנן.

בתנועה למשילות ודמוקרטיה טוענים כי נוכח העובדה שהבחירות הסתיימו, הממשלה היוצאת, שהיא "ממשלת מעבר", רשאית לקדם את מינוי המפכ"ל.

פרקליטה של התנועה למשילות ודמוקרטיה, עו"ד שמחה רוטמן, מסר כי "מתגובת המדינה לעתירה עלתה תמונה קשה של שר, שמלבד היותו נבחר ציבור הממונה על המשטרה, גם גדל בתוך המשטרה ומכיר את ההתנהלות בה, שנאלץ לעמוד כעני בפתח בפני היועץ המשפטי לממשלה ולבקש למנוע את הפגיעה בארגון הנובעת מאי-מינוי מפכ"ל".

לדבריו, "היועץ המשפטי לממשלה לא מסתפק בעמדה משפטית, אלא גם מרשה לעצמו לחלוק על ההערכות המקצועיות של השר ואנשי משרדו. לא ניתן לקבל מציאות שכזו".

דנינו, שהחל לכהן כמפכ"ל ב-1 במאי 2011, גיבש עם כניסתו לתפקיד תוכנית פעולה למשטרה תחת הכותרת "שנת המפנה", שמטרתה חיזוק הביטחון האישי של התושבים והעלאת אמון הציבור במשטרה.

כאמור, בחודשים האחרונים נאלץ דנינו להתמודד עם שורה של מקרי הטרדה מיניות בצמרת המשטרה שהובילו לפרישה של בכירים בארגון.