מעגל הקסמים

על הממשלה לנתק את הקשר הטרגי שבין העוני והחולי

עוני עניים דוח העוני / צלם תמר מצפי
עוני עניים דוח העוני / צלם תמר מצפי

אחד ממנהגיו היפים של חג הפסח הינו "קמחא דפסחא", אותה מגבית קהילתית שנעשית לצורכי מימון הרכישה של מוצרי מזון בסיסיים עבור נזקקים. הממשלה מקצה מדי שנה תקציב שיסייע לעמותות המחלקות מזון. רבים משתתפים במפעלי חלוקת חבילות המזון למשפחות, שבהם אנו מגלים מחדש את הערבות ההדדית הקיימת בחברה הישראלית.

לצערנו, למרות היופי שבמעשה הנתינה, גם השנה נהיה כנראה עדים למראות המבישים של תושבים עניים הפושטים ידם כדי לקבל מנות מזון לחג. במוקדי החלוקה ישתרכו שוב תורים ארוכים של אנשים שידם אינה משגת לרכוש מזון לארוחת החג. ילדים וקשישים יסתפקו בסל מוצרי מזון בסיסי, ספק אם בריא דיו, כדי להרגיש שגם הם מסובים סביב שולחן הסדר.

האנשים הללו אינם רק עניים יותר - הם גם חולים יותר. חשוב לשים דברים על השולחן ולהסתכל למציאות בעיניים - קיים מעגל קסמים נוראי בין עוני לבין חולי. על פי מחקרים בינלאומיים מהימנים, יש קשר מובהק בין מצב סוציו-אקונומי ומעמד חברתי של אנשים לבין סיכוני התחלואה. קיומם של חסמים להשתלבות בחברה, כגון אבטלה, שכר נמוך, בעיות בדיור והדרה חברתית, יוצרים מעגל קסמים שבו עוני מביא לפגיעה בבריאות, וכפועל יוצא אנשים חולים מתקשים למצוא עבודה ולפרנס את בני משפחתם ואינם משתלבים בחברה.

יתרה מזאת, אנשים עניים יותר הם בעלי נגישות פחותה לשירותי רפואה, מאמצים אורח חיים מזיק וחשופים יותר למחלות. עדות לכך קיימת בפערי הבריאות הגדולים בין יישובים מבוססים ליישובים פחות מבוססים, ובין מרכז לפריפריה גיאוגרפית וחברתית, כפי שהם משתקפים במדדים כגון תוחלת חיים, תמותת תינוקות ותחלואת לב. על פי הנתונים הרשמיים של הלמ"ס, פער השנים בתוחלת החיים מגיע לכשבע שנים. פערים אלה נשמרים בעקביות לאורך שנים, על אף הרצון לקיים מערכת בריאות שוויונית ואוניברסלית בישראל, בהתאם לחוק ביטוח בריאות ממלכתי.

בימים אלה מתרחש מעשה המרכבה של ממשלה חדשה. זו השעה להתחייב על יצירת שינוי חברתי-כלכלי שישפר באופן ישיר את מצבן הבריאותי של השכבות החלשות, ובכך יצמצם את ממדי העוני. שתי תוכניות שנמצאות על סדר היום הן רוח חיובית ומסמנות שזוהי גם שעת רצון ולא רק שעת כושר.

ראשית, הכוונה לקדם רפורמה באשפוז הסיעודי בישראל חשובה ביותר. שירותי הסיעוד לקשיש מפוזרים כיום בין משרד הבריאות, משרד הרווחה, הביטוח הלאומי וקופות החולים. חלוקת האחריות והשוני בקריטריונים לקבלת טיפול גורמים סבל רב לקשישים ובני משפחותיהם, שמתמודדים עם עודף ביורוקרטיה ותקציבים חסרים. כמו כן, במצב הקיים משפחות רבות נאלצות לממן מכיסן את הסיעוד הניתן לקשיש ועומדות בפני הדילמה הקשה שבין רכישת מזון, מימון הסיעוד או רכישת תרופות ושירותים רפואיים. שינוי המצב הקיים, תוך הפקדת האחריות הכוללת לסיעוד בידי קופות החולים והאחדת המבחנים הרפואיים לקבלת מענה סיעודי, הוא צעד חשוב ומשמעותי בדרך לצדק חברתי ורפואי.

שנית, על פי הפרסומים יש כוונה לקבוע מע"מ בשיעור 0% על מוצרי יסוד בסיסיים הנמצאים בפיקוח, וכן על מוצרי מזון לתינוקות. אנו ממליצים קודם כול להפחית מע"מ ולהוזיל מוצרי מזון המיטיבים עם הבריאות, כגון מוצרים מקמח מלא ומוצרים מופחתי מלח וסוכר. כמו כן, אין להטיל מע"מ על פירות וירקות, המהווים מרכיב חיוני בתזונה היומיומית.

הדאגה לתזונת התושבים, בריאותם ומצבם הסוציו-אקונומי היא חובת המדינה בכל ימות השנה. על הממשלה לדאוג כי רוח החג תסמן את קץ הקשר הטרגי בין עוני לחולי.

הכותב הוא יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל